Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

  1. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183

    Enig, tror ikke SAS ønsker det rævva tilbudet som det er akkurat nå.

    Mener det uansett er viktig at man ikke sitter stille i båten, men bruker en eller annen kanal på og gi inntrykk om at dette er ett uakseptabelt tilbud pr nå.

    Det tar ikke mye lenger tid å sende en tilbakemelding på FB, Insta, Twitter, LinkedIn eller til Aron direkte enn å klage her.

    Uansett midlertidig eller ikke er det elendig kommunisert av SAS.
    Man burde forvente en minimal form for kommunikasjons flyt.


    Hadde det vært slik at man ikke fikk booket business for cash av en eller annen grunn hadde de garantert lagt ut noe info.
     
    Frode789, themichael, NoLimit and 3 others like this.
  2. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    497
    Likes mottatt:
    1,570
    Bonuspoeng:
    93
    Dessverre så viser det seg jo at hvis man ikke klager så forblir det slik.

    Da kan jo markedsfolket slå seg på brystet at innsparingen ikke ga noe negativ utslag.

    Er bedre å si ifra nå, mens man enda er i en testfase, før det setter seg helt.

    Noen som har et forslag på en fellesmail som kan sendes?
     
    Frode789, themichael, NoLimit and 5 others like this.
  3. Points4Fun

    Points4Fun Senior Medlem

    Innlegg:
    562
    Likes mottatt:
    3,956
    Bonuspoeng:
    93
    Med Amex Plat og Points plus (til 100kr ekstra/mnd) vil bruk på 300.000 gi 1.2 mill Amex MR som konvertert til BA gir deg 63.000 Avios. En tur i biz fra LHR til JFK koster 80-90.000 Avios hver vei (Off peak/peak datoer) + avgifter. Så ikke spes gunstig.
     
  4. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Klok kommentar.

    Moro-turene fra de mest ivrige her inne blir det slutt på.

    Likevel har poengene endel verdi, så lenge de ramler inn "gratis".

    Ser at alt av topp-flights blir borte (1st class/La Premier AF/Upper class på Virgin) dersom man ikke er super-heldig og finner enkelt-plasser fra CDG eller LHR. Og så må man ordne connecting flights selv.

    For meg er det uansett full-tid OneWorld, og null interesse for Sky Team bortsett fra å bruke opp poengene. Men det skal sies at fly-mønsteret mitt passet godt i OW (mange år gull) allerede før SAS switchet over (også gull/diamant).
     
  5. VikingFlyer

    VikingFlyer Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg kommer nok til å ha is i magen og fortsette å sanke poeng til jeg ser hvordan dette utvikler seg.
    Det mest irriterende for meg til nå er begrensningen de har opprettet på antall søk.
     
    Storbaba, NoLimit and RoadKing like this.
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skrudde av auto overføring for lenge siden.

    Nå står mange tusen og samler støv hos trumf, men jeg tar mye heller det enn ganske verdiløse EBP. Kan alltids få pengene cash.

    Jeg skal absolutt ikke si at jeg er et orakel, men jeg hadde en ide om at dette ville komme.

    AF/KLM skal selvsagt prøve å tjene penger på SAS, og da gir de ikke godbiter ved dørene.
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    OneWorld via Amex Plat.

    Koster endel, men det er ganske dyrt å ha beste SAS Amex pluss SEB SAS elite også.

    Kutt ut begge, og kjøp et bedre kort er mitt tips.

    Masse godbiter, inkl endel hotell status, gratis lunch pack til å ta med i flyet på bla OSL, knall bra lounges på bla LHR, og 6 gratis middager for 2 pers på skikkelig bra restauranter hvert år. Og unlimited inngang på Priority pass lounges og OSL Premium (og ARN/CPH for dem som er mye der)

    Har gjort det selv. Innvilget. Venter bare på fysisk kort.

    Air miles blir til BA OW Avios. Som også kan overføres 1:1 til bla Finnair (Asia flights), Qatar og andre etter behov.
     
  8. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    311
    Bonuspoeng:
    63
    Gi gjerne beskjed om du får et fornuftig svar (antar du sendte privat og ikke på veggen). Skal prøve å få sendt en mail over helgen. Som flere her inne sier, så tar det like lang tid å sende en klage dit som å skrive det her, så selv om man kan være usikker på effekten, så er den hvertfall bedre enn å ikke si ifra (eller vente på at "alle andre" skal gjøre det). Det vil heller ikke være første gang SAS har innført restriksjoner, som de ikke helt har skjønt omfanget av fordi de ikke nødvendigvis ser det fra samme side som kundene sine. Derfor må de få beskjed.
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    Så SAS har begynt å la seter heller være tomme på flyvning fremfor å slippe det på Awards?
     
  10. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    1,664
    Bonuspoeng:
    93
    Det har de gjort i alle år. Sett flighter med 3-6 i business til USA, men ingenting ledig som bonus.
     
    Frode789, tobeornot999 and NoLimit like this.
  11. lundt

    lundt Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg booket biz, t/r abu-Dhabi denne uken med avgang mandag. (Ad) Da fantes det drøssevis av options, nå ser man ikke alternativer med biz til noen destinasjoner hverken emiretene eller usa. Finnes det noen informasjon om hva som skjer overhodet? Hadde tenkt meg til LA i uke 41, stresset ikke med det når man så tilgjengeligheten.. men dette blir jo bare latterlig.
     
    Shyneno and oslo.to.unknown like this.
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,205
    Likes mottatt:
    3,143
    Bonuspoeng:
    113
    Finner heller ikke noe av det jeg fant tidligere :(
     
    Shyneno and oslo.to.unknown like this.
  13. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,170
    Bonuspoeng:
    93
    AF/KL business er helt borte. Så når SAS omtrent ikke tillatter videreforbindelser i Plus og segment for segment-bookinger ikke lenger er tillatt er eneste alternativet å booke fra LHR/AMS/FRA etc. Glad jeg svidde av en 600k poeng på turer fra november til juli, inkl 5 NH F. Har forsatt en del igjen, men det er ikke mulig å bruke de på noe annet enn SAS-flights nå i praksis.
     
    Frode789, veeegard, Shyneno and 4 others like this.
  14. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    161
    Bonuspoeng:
    43
    Dette kan jo ikke SAS være bekjent av, om EB med Skyteam-tilgjengelighet skal trekke og holde på kunder. (Var det jeg var inne på et par sider tilbake, man kunne for et par dager siden tydelig se at feks Delta kunne se masse seter hos AF/KLM som EB ikke ser, litt klønte fremstilt bare)

    Her må det komme en uttalelse, for alt de har sagt om tilgjengelighet må innebære at det må være mulig å booke business med disse selskapene - spesielt når en ikke kan kombinere klasser. Det kortselskapene, spesielt AmEx selger, finnes jo ikke penger da. Håper dette er noe midlertidig, men føler meg ikke sikker.
     
    Shyneno and Kjetil L like this.
  15. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,170
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror totalfraværet av AF/KL er midlertidig, men det er åpenbart en grunn til at dette har skjedd, av ikke-teknisk karakter. Så kanskje de innfører en multiplier på disse også for å begrense volumet.

    Når det gjelder segment-for-segment bookinger tviler jeg på at det kommer tilbake nå. Eneste sjansen er at nok kunder nedgraderer/sier opp kortene og avslutter-trumf overføring til at det faktisk ikke bare blir en avrundingsfeil i regnskapet.

    Har heller ikke troen på at SAS vil løsne opp på O/D-restriksjonene på egne flights. Kanskje litt av grunnen til at de nå har sperret alle muligheter for å omgå dette.
     
    themichael and NoLimit like this.
  16. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    161
    Bonuspoeng:
    43
    Det er kanskje å banne i kirka, men jeg mener det ville være til en viss grad forståelig om SAS økte poengprisene for Skyteam noe over hele linja, men beholdt samme tilgjengelighet som andre selskaper i Skyteam har (som de stort sett hadde de første ukene nå). Snakker ikke da om en dobling som den vi ser på noen selskaper nå, men en mer moderat økning. Jeg vil heller betale litt mer poeng, og håpe på at riften om seter blir noe mindre en den er i dag, og ha reell tilgang på seter.

    Er helt sikker på at det er en stor hodepine for SAS at et stort antall kunder sitter på masse poeng som er hopet opp, pga det er så dårlig tilgjengelighet for det de fleste helst vil ha, jf. trykket man så på Singapore når det var mulig å booke der. Om devalueringen skjer gjennom å fjerne det meste av tilgang synes jeg det er en svært dårlig løsning, men det vil kanskje ta litt tid før mange nok innser hva dette egentlig betyr.

    Som jeg tidligere har hevdet kunne kanskje mye vært løst om SAS bare slapp en flere business-seter på egen flights.. Ja, dette er seter de tjener godt på salg av , men som andre har påpekt her går det ofte mange tomme seter i buinsess på long-haul. Så viktig som EB-systemet med AmEx, SEB og Trumf må være for SAS sin verdi så burde det være mulig å avse noen flere seter enn i dag per flygning. Ikke minst når en stor del av begrunnelsen for innsalg av SEB-kortet er muligheten til å booke business rimeligere.

    Når det gjelder det med å sy sammen legs så tror jeg godt det kan tenkes at denne muligheten er borte i lang tid fremover, og kanskje permanent. Men at det nå skal bli mer eller mindre umulig for de som ikke bor slik at de kan reise fra OSL synes jeg virker drøyt.
     
  17. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,891
    Likes mottatt:
    5,747
    Bonuspoeng:
    183
    Eg let meg ikkje heilt gripe av panikken enno. At det skal vere so elendig tilgang på bonusseter som søkemotoren viser no kan eg aldri tenke meg at er meininga.

    Som eg også har sagt tidlegare so trur eg vi må erkjenne at det har vore veldig gode tider for oss Eurobonusmedlemmer. Eg er heilt sikker på at det vil tvinge seg fram ei devaluering, men eg hadde kanskje tenkt at denne «berre» kom i form av auka poengprisar. No har ikkje eg full kontroll på alle andre bonusprogram, men fleksibiliteten vi har hatt i Eurobonus til å sette saman reiser med fleire selskap trur eg har vore betre enn hos mange andre. At dette blir stramma inn er veldig kjedeleg for oss som vil presse ut all verdien vi kan av poenga våre, men det er kanskje også litt forståeleg.

    Eg er spent på korleis tilgjengelegheita blir når ting har normalisert seg.
     
    jgroneng, thfagert, eventyrer and 3 others like this.
  18. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    329
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis SAS synes det er problematisk at kundene har for mye poeng stående som nå brukes på å booke flyreiser i business, så må de strupe omsetningen av poeng fra partnere som Trumf og Amex.

    SAS selger poeng via partnere som aldri før, jeg selv har aldri flydd så lite, men allikevel tjent så mange poeng årlig.

    Så lenge SAS fortsetter å pushe poeng via ulike partnere mener jeg de har et ansvar med å sørge for at tilgjengeligheten holder følge deretter, både på eget metall og hos alliansepartnere. Ellers selger SAS et produkt(poeng) som ikke kan brukes som forespeilet.
     
    Last edited: 15. sept 2024 kl 08:43
    Frode789, eventyrer, Skippy and 3 others like this.
  19. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,420
    Bonuspoeng:
    183
    Eg og aksepterer gladlig litt høgare poengprisar om det gir oss betre tilgjenglegheit, men noko i nærleiken av 2x er heilt utelukka. Kundeservicen til SAS får nok rikelig med telefonar over helga med spørsmål om kva i alle dagar dette er for noko. Ein veit aldri med SASIT.

    At hovudaksjonæren sine businesskabinar skal vere off limit for EB-nissar kan eg aldri tenke meg blir ei langsiktig løysing. Skulle det bli det er det i alle fall ei kraftig devaluering av EB generelt og AmEx-korta spesielt. Å spare poeng for å fly Korean Øko er vel neppe noko som vekker særleg lidenskap i nokon av oss. SAS/KLM/AF kan umogleg sjå seg tent med ei slik løysing.

    Det einaste brukandes eg finn no i kveld er tilgongen til Kenya Airways biz. Ikkje noko å juble høgt for det heller, men skal ein til Afrika er nok 787’en deira ein ok måte å reise på.
     
    Frode789, eventyrer and NoLimit like this.
  20. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,420
    Bonuspoeng:
    183
    Skal ein tru diverse andre her har andre program som Delta betre tilgong på KLM/AF enn det SAS EB har. Det kan eg berre ikkje sjå føre meg er ein farbar veg.

    Det kan godt hende vi etter kvart har fått so gode moglegheiter til å tene poeng at EB nissane rett og slett tener mykje meir poeng enn FB-nissane gjer når dei skal kjøpe baguettar og eggelikør. I so fall er det der problemet ligg.

    Auka poengprisar er ein farbar veg, men ikkje 2x. Vi må hugse at gjennom inflasjonen og den nominelle lønsauken vi har hatt dei siste åra no tener meir poeng på dei same innkjøpa. Eg kan fint betale 50k poeng meir for ein tur til Asia i C enn det tabellen i dag seier, dersom det betyr at det er brukbar tilgjengeligheit på billettar.
     
    Frode789, afirm and paramberg like this.

Del denne siden