Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

  1. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,169
    Bonuspoeng:
    93
    Flying Blue er et av verdens beste awardprogram, og selger for tiden (sist jeg sjekka) SAS-economy domestic awardbilletter billigere enn SAS gjør. De syr også sammen reiser per tlf som SAS gjorde før, og har mange partnere.
    Spesielt i USA er det lett å tjene poeng hos dem da de har mange transferpartnere.

    Ja, selvfølgelig er det kanskje snart på tide med en marginal økning i poengpriser, men husk at SAS allerede har økt prisen til partnere (hvor Amex og SASMC svarte med å øke mndpris istedenfor å redusere inntjeningen).
     
    Frode789, themichael, Skarven and 5 others like this.
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,420
    Bonuspoeng:
    183
    Sopass. Ja, då får vi berre tru at KLM/AF vel å nytte same strategi i SAS.
     
  3. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Joda, på 10 år er vel KPI opp 30 prosent. Men inflasjonen kan jo bare relevant for de poengene som ikke kommer fra reiser.
    Men det er klart, salg av poeng fra SAS til tredjepart er vel også med på å vanne ut poengverdi. En boligalarm og ett kredittkort nå, så får man inn 120K poeng. Minner litt om da man "kjøpte" LH F hos USAir...
     
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker at folk ikke bør hinte om at vi aksepterer høyrere priser, for da spiller vi hånda vår dårligere enn den trenger å være. Vi bør la SAS skjønne at dette blir trøbbel hvis de stenger porten på den måten de har gjort nå. Hadde folk bare vært litt mer samstemte og brukt sin kolletive makt igjennom organiserte aksjoner så hadde vi vært i stand til å tvinge SAS til å åpne porten til poengturer igjen.

    Det er derfor jeg spiller opp dramatikken, men folk hiver seg ikke på, og når folk ikke hiver seg på i flokk så taper vi.

    Hvis vi aksjonerer som følgende:

    1. Slå av trumfoverføring av poeng
    2. Bruk andre kredittkort enn dem som gir eurobonus poeng
    3. Book reiser med andre selskap, disse kan til nød bankes til eurobonus på grunn av status.

    Gjør vi dette og sprer budskapet så blir det jo en slags poeng-streik i forhold til eurobonus, så kundene bør faktisk kunne streike her ved å gjøre en slik aksjon mot SAS. Da når salget av poeng tørker inn, så vil nok SAS komme på andre ideer enn det de prøver på her!
     
    milehigh, Cumulus, themichael and 9 others like this.
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,420
    Bonuspoeng:
    183
    Det er berre å setje i gong. Eg håpar du/de lukkast.

    Om det er slik at vi EB-nissar tok SAS på senga og booka langt meir KLM/AF C enn forventa då august var blitt til september so tydar det på at det er ein fundamental ubalanse i forholdet mellom EB-kundar sine tilgjengelige poeng (og inntektene til SAS pr poeng) på den eine sida og tilgjengelige reiser (og det SAS må ut med for bonusreisene) på den andre.

    Om SAS med overlegg har kutta KLM/AF C sjølv om inntekta dei får for å selge bonuspoenga overgår kostnadane ved å kjøpe billettane i håp om at vi skal bruke dei på reiser som er billigare for SAS, so leikar dei verkeleg med elden.

    Om denne vekas nyheiter blir ståande betyr det truleg at vi må begynne bonusreisene med ST med ein revenue billett (evt SAS bonusbillett) til ein hub i Europa, for so å begynne flyturen austover med Korean, Saudi (tørt) eller Garuda (berre AMS). Eller vestover med Delta eller Virgin. Det er jammen ikkje rare greiene igjen å velge i. Eventuelt ein kan reise med 2x poengselskapa til ein nesten kriminell poengpris.

    Eg kjem framleis til å ha is i magen og prøve å vere konstruktiv (EB må vere lønsomt for både SAS og oss), men blir dette ståande (ingen KLM/AF C, berre booke søkbare itineraries og ingen miksing av kabinklasse), so vil dette få store negative konsekvensar for EB framover.

    For mitt vedkommande vil EB-poeng berre bli brukt hos SAS, som igjen betyr at eg vil seie opp AmEx-korta (Elite og Premium), og konvertere langt mindre trumf. Eg vil ha behov for ca 200-250k poeng i året, mot 731k opptent siste år. Med andre ord vil eg kjøpe ca 500k færre poeng og kutte kredittkortavgifter med 7620 kroner i året.

    Og eg er heilt sikkert på at det er mange som er i same båt som meg. Dei færraste av oss gidd å samle poeng og konvertere trumf for å reise til andre verdsensdelar i økonomiklasse når revenuebillettar i mange tilfeller kan vere billigare enn bonusbillettar.

    Eg kan ikkje forstå anna enn at SAS òg ser dette, og at ein slik devaluering av programmet openbart vil bety inntektsfall for SAS. KLM/AF har jo for ikkje lenge sidan gjennomført ein omfattande selskapsgjennomgang av SAS og kjenner heilt sikkert EB-programmet inn og ut og verdien av det. Om dei hadde ynskja å stenge EB-nissar ute frå biz-kabinane deira hadde dei heilt sikkert gjort det frå dag 1.

    Dersom SAS faktisk ynskjer å avgrense EB-programmet til berre å kunne brukast på SAS-metall trur eg heller ikkje dei hadde brydd seg med å opne for SkyTeam-bookingar i det heile tatt. Eg kjenner ikkje til eit einaste bonusprogram i verken SkyTeam, Star Alliance eller One World som har slike avgrensingar som dette ovanfor andre partnerselskap, so eg klarar ikkje å forstå at SAS ikkje skal kunne klare å gjere butikk av dette når "alle" andre klarar det.
     
  6. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    490
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er spennende og fine fordeler men ut ifra posten under blir det jo beinhardt å tjene nok poeng til å i det hele tatt få en tur?

     
  7. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    311
    Bonuspoeng:
    63
    Betyr det at du mener at restriksjonen på å sy sammen legs er SAS sin egen og ikke ST?
     
  8. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,169
    Bonuspoeng:
    93
    Ja.
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, dette er SAS sitt eget påfunn, så det er derfor jeg anbefaler å stoppe nesten all inntjeing av poeng på SAS frem til de snur på dette punktet her!
     
  10. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    311
    Bonuspoeng:
    63
    Såpass ja... Om ikke annet øker det kanskje sjansen for at det er noe som kan omgjøres..
     
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om kundeservice påstår dette er en restriksjon "de plutselig fant ut at Skyteam hadde" så klarer jo beviselig andre program i Skyteam å få til dette. Feks Flying Blue og Delta
     
    Shyneno liker dette
  12. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    433
    Likes mottatt:
    1,664
    Bonuspoeng:
    93
    På KLM og AF-reiser (minst) har de også dynamisk prising, så det kan være veldig billig, men det kan være sykt dyrt også.
     
    eventyrer and Shyneno like this.
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,201
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Samme jeg tenker.

    Noen systemer og folk har blitt sykt stressa nå som ketchup flasken åpnet.

    Så da strupte de mulighetene.

    Men dette balanserer, hvis vi gir det et par mnd.
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det er slik at SAS strupet tilgangen på grunn av overbelastning av systemene deres, så bør de gå ut med dette ganske raskt å si dette da. De bør vise til at dette tiltaket bare er for en tidsbegrenset periode for å få situasjonen under kontroll. Hvis de venter for lenge med å komme med noen uttalelser så vil flere begynne å booke vinterferien igjennom andre selskaper som følge av dette, så effekten blir som å hive kundene sine rett inn i armene på Lufthansa.
     
    Last edited: 15. sept 2024 kl 22:09
    holmen and eventyrer like this.
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,201
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med deg.

    Men har SAS noensinne sagt noe sånt?
     
  16. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    311
    Bonuspoeng:
    63
    Om argumentasjonen om at vi her inne utgjør en ubetydelig andel av EB-kundene (og at det derfor ikke vil bety noe om vi klager) skal holde vann, så kan jeg ikke helt se at resterende kundemasse plutselig ble så reisevant og oppmerksomme at de booket avanserte leg-by-leg businessturer i bøtter og spann og overbelastet systemene deres på to uker. SÅ bra var ikke tilgjengeligheten og som vi alle vet så henger ikke nettsiden helt med heller med søkebegrensninger osv, så jeg ser ikke helt hvordan det skal ha skjedd..
     
  17. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    272
    Bonuspoeng:
    63
    Beklager å bryte inn i misnøyen, men:

    -Jeg kunne ikke sy sammen turer i Star A heller. Det forsvant siste år.
    -Jeg har aldri kunnet finne C turer med Lufthansaselskapene. Alltid havnet hos TG og TK. Eco med BR.
    -Tilgjengeligheten i Star (Asia) var elendig. Måtte som oftest være klar det minuttet setene ble released for å kapre de. Med TG og TK. De andre har jeg aldri sett.
    -Jeg har alltid tatt de turene jeg kunne finne som passet i Star, om jeg ikke gjorde det, så var de borte neste dag. Nesten uten unntak.

    Så jeg forventet det samme i ST, og det har slått til.
     
    kongenamundsen liker dette
  18. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,903
    Likes mottatt:
    8,189
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen som har tenkt tanken at de har strupet tilgangen fordi uansett hva du søkte så kom det opp Biz med AF/KL før videre ut med CI og VN som skulle blitt priset dobbelt.. så har de valgt å bare fjerne alt til de får fikset det?

    Mye drama og skriking her, samme var det før skiftet til skyteam og. Kom til å bli helt forferdelig å bytte over i det nyheten kom og ingen info var gitt enda:)

    Tviler på at AF/KL med 20% eierskap ikke vil at vi skal fly med de på award, og de vet jo hvor mange milliarder med EB poeng som folk har:)
     
  19. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,169
    Bonuspoeng:
    93
    Det er feil. Inntil overgangen til ST var det mulig å booke segment-for-segment og kombinere klasser.

    Austrian og SWISS har tilfeldige slipp med ganske god tilgjengelighet til Asia, og generelt sett god tilgjengelighet på LX/LH/OS gjennom hele året fra/til VIE (som kunne endres etterpå til OSL).

    Og TG har alltid sluppet mye. Blant annet på OSL-BKK i januar som var utenfor rekkevidden til Eurobonus-støvsugeren: Det er omtrent 2+ på ALLE rutene deres.

    (Morsomt å se Economy er støvsugd her.. )

    upload_2024-9-15_18-25-28.png
     
    Last edited: 15. sept 2024 kl 18:51
  20. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    910
    Likes mottatt:
    3,152
    Bonuspoeng:
    93
    Dette var min oppplevelse også.. Fikk for noen pår siden 50k FlyingBlue poeng og en helt rå kundeservice som hjalp meg fikse en flytur med kone og sønn.
    Hadde håpet SAS skulle få like god service når de ble med i alliansen..
     

Del denne siden