Vil det ikke være 'umulig' å omgå O&D-begrensninger ved endring? Dette er vel grunnen til alle tilfellene der man ikke får lagt til segment A-B eller C-D på B-C? Så ser ikke helt poenget med å ikke kunne legge til leg for leg. 1) O&D vil sette begrensninger for det som ikke vil gå på nett 2) Endringene vil gå via EB-kontoret som vil sile bort det de mener ikke er i henhold til MRR (most reasonable route) Det de gjør nå er jo bare veldig lite kundevenlig. Husker @Massimo til og med luftet tanken her inne om å booke leg for leg selv på sikt. SAS må virkelig gjøre søkemotoren sin god for at ikke dette skal være helt bak mål med tanke på å finne de reisene man vil. Mange spørsmål som stiller seg. Jeg kan feks søke ACC-AMS og AMS-CGK med treff. Ikke nødvendigvis korteste veil fra ACC-CGK, men den går ikke gjennom en dyrere sone ettersom ACC-CGK er dyrere enne ACC-AMS, men denne kombinasjonen kommer ikke opp ved søk ACC-CGK. Det kan selvfølgelig være O&D-begrensninger på en eller begge segmenter, eller at SAS har programert til at dette ikke skal vises som treff. Dette ville vært en smal sak per telefon.
Og utifra et raskt søk på nett ser jeg at også Delta kan ordne dette. Dette har nok sammenheng oppsigelsen av kontrakten med Foundever og et ønske om å spare penger. Om man ikke får booka noe mer per telefon så vil jo det gi en kraftig reduksjon i telefonagenter de har behov for. Som en ekstra bonus for dem blir det færre redemptions og flere poeng brukt på bose-headset til 400K poeng.
Med multi city-søket deres? Det ser ut til å fungere, men det ser også ut til å prise hvert segment du søker separat. Og da blir det fort mye poeng å betale...
Er nå overbevist om at SAS har strupt inn tilgang kraftig mot KLM/AF. Mener det egentlig fortjener vel så mye oppmerksomhet som fjerning av muligheten for å sy sammen legs. Har fulgt med på biz-billetter, som nå ikke dukker opp lenger, men som tidligere ble vist hos SAS. Søker man derimot på samme ruter med flying blue ser jeg inntil 9business-seter på samme avgangene. Dette er direkteavganger long haul til CDG, og for lengre perioder. Jeg har ikke gravd nok enda, men en kan finne ukevis med avganger hvor det er tilgjengelighet hver dag og mange seter hos FB, men ikke hos EB. Hvis ikke SAS tilbyr rimelig god tilgang til KLM/AF som er nærmeste partner i Skyteam er dette kritisk mener jeg. Dette ser for meg mye strammere ut enn det man kunne finne feks hos Lufthansa. Plassene finnes, men EB gir ikke tilgang.
Nei, multi city prises som separate bound. Stopover under 24t må du ta på tlf og prises som ett bound.
Min teori er AF/KLM har fått bakoversveis av mengden bookinger fra EuroBonus siste to uker. Enten så har de bedt SAS gjøre tiltak selv eller så har de strupet tilgangen for oss.
Bare en observasjon fra min side: Jeg var litt i tenkeboksen på en konkret booking, den hadde bra tilgjengelighet for inntil et par dager siden, så plutselig var tilgjengeligheten borte hos SAS, men dens fremdeles er tilstede hos Flying Blue. Har en generell opplevelse av å finne mindre nå enn før, uten å kunne være skråsikker på det.
Jeg er temmelig sikker på at SAS selv har strypet tilgangen her, for de lovet at SAS skulle ha lik tilgjengelighet som Delta, men det har vi ikke, hadde bare Eurobonus sjefen hatt ei nese som Pinocchio så hadde ting vært lettere for oss. Så her har SAS bøffa oss skikkelig, og ja, snipp snapp snute, ser var eventyet med SAS ute
Om feks SK OSL-LHR har destination restriction på kun LHR, så kunne du booket dette først, deretter ringe inn og booke feks LHR-ICN. Det neste segmentet ville da fått O/D sjekk mot OSL-ICN, men om det var OK så ville du unngått restriksjonene på OSL-LHR
Husk på at KLM/AF har dynamisk prising på bonus, så selv om du finner 9 seter kan de koste avsindig mye poeng. Jeg ser poenget, men det er ikke helt sammenliknbart. Disse finner jeg ikke hos SAS, men hos flying blue. Bare samme dag er det ganske stor forskjell på prisingen av de forskjellige flyvingene.
Og vi må vel anta at å sjekke tilgjengelighet hos Delta med Delta sin søkemotor og Virgin med Virgin sin gir like lite mening. Akkurat den biten har ikke endret seg så mye fra Star Alliance.
Aron skrøt i intervju av at SkyTeam har regler om at alle partner awards må slippes likt til hele alliansen, noe som vel må bety at det er SAS som har valgt å filtrere bort det meste av KLM/AF business?
Aha, tar den! Glemte dette med priser hos flying blue. Men, finner mye av det samme med Delta. Setene koster 375 000 skymiles da, så jeg vet ikke om det er sammenlignbare standardbilletter?
Liten dårlig erfaring Vi hadde bestilt med Vietnam Airlines LHR-HAN-BKK, hjem BKK-CDG-OSL med Air France på samme booking referanse. Sjekket app'en og de har nå fjernet hele flygningen med Vietnam Airlines. Sitter nå i spenning med CT-tlf for å få svar. Ser ut som de rydder i alt feilbooking med Vietnam Airlines i henhold til feil trekk av poeng.
Hadde du fått billett? Booka på nett eller via tlf? Fikk du SMS/mail om å ringe dem ang manglende betaling før reisen forsvant?