Champagne -tråden(og litt Cremant da....)

Tråd i 'Off-topic' startet av LN-FHU, 24. juni 2020.

1. Klokkesamler

Klokkesamler Senior Medlem

Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63

Som stor vin-entusiast og WSET-eksaminert vil jeg gå rett ut å si at dette er Haram. Champagne SKAL drikkes fra glass hvor det er mulig å få aroma, brioche, blomst og smør på nesen fra glasset. Flutes var noe man drakk fra på 80-tallet, og det var ikke de vin-interesserte som drakk av det da heller ;P

2. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,295
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøpte denne i dag og lurer på om noen har prøvd den og har noen inntrykk å dele?
    IMG_4245.jpeg IMG_4244.jpeg

3. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Har drukket grønn standard fra Christian senez, det er ikke spennende og ikke vondt. CS73 fra 2002 som polet har er som nevnt over i tråden helt supert hvis man liker gammel vin. Så du må nesten prøve selv og fortelle oss hv det smaker.

K

4. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Testet denne i helgen, tatt med fra osl taxfree. Ikke noe som blir prioritert å ta med igjen, selv om det ikke har vondt.

Snapchat-1065265900.jpg

Mye annet som er vel så bra pr krone i min bok.

5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,984
    Bonuspoeng:
    293
    Her snakker vi Champagne, med stor C …

https://www.dn.no/smak/vin/seks-flasker-champagne-til-99-poeng/2-1-1643861

«Vel å merke så har champagnen vært mulig å drikke på noen få utvalgte restauranter. Men nå kan man gjennom spesialbestilling til importøren sikre seg én flaske til den nette sum av 29.999 kroner. I overkant vil nok de fleste av oss tenke. Men når det er sagt, så begynner prisen i utlandet på 31.000 kroner og oppover. Polets avanse på en flaske Krug Clos du Mesnil er skarve 120 kroner, så det er produsenten som stikker av med mesteparten av gevinsten.

Etter 14 år i kjelleren er den endelig sluppet på det åpne norske markedet, Krugs første singel clos, Clos du Mesnil i årgang 2008. Det er kanskje verdens mest berømte blanc de blanc champagne laget utelukkende av chardonnaydruer fra den mest berømte av champagnehusets 250 vinplotter. Men en hinsides konsentrasjon klarer den å beholde elegansen, med krisp syre, raffinert og forfinet, lang utgang.»

Jonkebassen, Bubba and Upsaker like this.
  6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Tax free tips på rosa … som har steget veldig i pris på Gardermoen.

moden : tør uten å være crisp. Veldig fine små bobler og lang smak. Var godt med ost / sinke smør brød
    IMG_6016.jpeg

7. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Mest fornuftig å spørre først og handle etterpå. Men det var dobbel poeng.

Noen som har smakt 2014 av Insideflyers hus champagne ?

Eller som drister seg på en anbefaling på lagrings potensialet ?

IMG_6055.jpeg

8. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,833
    Bonuspoeng:
    183
    Har smakt den eit par gongar. Foretrekk både 2008 og 2012 over denne, men den var absolutt ikkje vond.

Torer ikkje å seie noko om lagringspotensiale. Har framleis ein del kasser igjen av både 08 og 12, og der tenker eg vel at 08 gjerne kan ligge lengst.

9. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Takk. Kjøpte alt for lite av 08 selv som fremdeles ligger. Har faktisk ikke smakt den enda Da blir den liggende og j kan ta 14 først.

10. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Er i grunnen veldig mye som har økt mye i pris nå, inn mot feriesesongen? Synes det var lite spennede mtp pris når jeg kom hjem forrige uke.

11. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Champagne har vel økt som vin generelt ganske mye. I tillegg til økt etterspørsel som har presset prisene. Om Heinemann legger på ekstra mot sommeren? Ville ikke vært overrasket.

12. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Enig i generell økning, men det er nok ikke bare verden det er nok Heine også...synes det var mye, også britisk og forsåvidt masseproduserte bobler

13. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, dyrere blir det. Min go-to på norsk tax-free er fortsatt twinpack med NV Bollinger. Jeg er glad i eiket champagne, og er alltid fint å ha en god del i kjelleren til lagring. Sparer vel rundt 150kr flaska jf. polet.

rimitone and democomputer like this.
  14. democomputer

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, alltid vært glad i Bollinger, men prisen på polet begynner å bli litt høy. Mye annet godt til lavere pris. Men på taxfree så er det greit å spare.

Spent på hva Grand Annee 2015 koster hos Heinemann når den kommer. 2014 har vært en skikkelig skuffende årgang, men 2015 er tilbake der den skal være.

K

15. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Så det er tipset vs value? Mulig det blir en slik i morgen da.

16. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Virkelig? Jeg har bare drukket en flaske 2014...sammen med halvdelen, og begge var enige om at det kanskje var den champagnen vi har drukket. Den smakte på en måte ingenting, men samtidig alt og perfekt med bobler....Har drukket en god del bobler, men ikke så mye over det sjiktet der riktignok, så er fortsatt en novise

17. democomputer

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Manglet du et adjektiv i den ene setningen din? :rolleyes:

Hvis du har smakt 2012 eller 2008 så er det konsentrat av alt som er godt i Special Cuvee, masse gammel vin og utrolig konsentrasjon. 2014 var kjedelig, kanskje den kommer seg etter noen år.

Har ikke smakt 2015 enda selv, men i følge folk jeg tror på i samtale med importøren så er ‘15 tilbake på sporet.

K

rimitone liker dette
  18. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    Haha antar jeg vet hvilken setning du sikter til?

Ble ihvertfall en twin pack standard i dag.

democomputer liker dette
  19. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,295
    Bonuspoeng:
    183
    Hva koster den i dag? Sist jeg kjøpt kostet den vel 790/799….

20. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,255
    Bonuspoeng:
    163
    1099 tror jeg det var, så det er jo en aldri så liten økning, men og en liten stund siden du kjøpte sist?

Del denne siden