350 rom holder ALDRI! Hva gjør de når det er plutselig 1000 passasjer i karanten? Kommer vel daglig fly? Dette kan umulig fungere. Meget spent på utfallet av denne saken her Enkleste løsning er å følge danskene...
Alle har det i vilkårene sine hvis UD først utsteder ett reiseråd at man får avbestille uansett hvor langt frem i tid reisen er Nå valgte Europeiske i går å gå utover hva vilkårene sier og dekke alle utenlandsreiser i hele verden i tråd med det norske myndigheter oppfordret om, men det gjelder for reiser imellom 12-26 mars nå i første omgang. De andre selskapene fulgte på etter og gjør det samme de også. Så om du skal reise i juni, og det ikke er reiseråd der så må man bare vente å se hva som skjer. Ting endrer jo seg fra time til time EDIT: Nå 17 minutter etter denne posten utstedet UD reiseråd for alle land frem til 14 april - ting skjer fort med andre ord
Nå frarådes reiser til alle land frem til over påske, blir magert julebord på forsikringsselskapene i år
Nei, hjemreise må det foreligger ett klar evakueringsråd ifra UD hvis forsikringsselskapene skal dekke det. Som utenriksministeren selv sier idag "Utenriksminister Ine Eriksen Søreide oppfordrer alle norske borgere som er på reise i utlandet om å vurdere å reise hjem så snart som mulig." Nordmenn MÅ ikke hjem, men oppfordres så man må kontakte flyselskapet og slikt inntil videre. Er hvertfall slik det er pr nå kl 09.47 den 14.03
Tusen takk for oppklaring. Man kan selvsagt ringe til folkene hos forsikringen (mitt er SAS Amex Elite-kort forsikringen), men jeg antar at de blir bombardert med telefoner, så prøver at finne svar annetsteds. Jeg skulle vært på reise 19. - 22. i Hamburg, så basert på hva du sier høres det ut som at jeg får det dekket
Det er trolig et veldig optimistisk estimat, ref https://www.nrk.no/vestland/mener-h...driver-intensivkapasiteten-i-norge-1.14938514
Situasjonen endrer seg. Har en kamerat som skulle reist til Amsterdam 27.-30. Mars og har forsikring gjennom Eika (de er 3 stykker) Vi trodde at KLM åpnet for å endre billetten frem slik at de kunne få ny avgang i juli, men når jeg prøvde idag gikk ikke det an å endre uten å betale mye penger. Nå som UD har frarådet alle reiser så vil vel kameraten min få dekt reisa snart? Og spørsmål 2: Studensamskipnaden råder meg til å reise hjem. Jeg og en kamerat vurderer å reise til Vestfold iløpet av neste uke før flytrafikken evt. Stopper opp. Føre var tenker nå jeg. Men bør jeg bli i Tromsø eller reise hjem til familien?
Bør bli i Tromsø. All ekstra reising øker muligheten for spredning. Dessuten er foreløbig smitterisiko lavere oppe i nord.
Alle blir nok ikke værende og mange ønsker nok heller å ta flyet hjem. For å snu om: Hadde du ønsket å sitte i karantene i Beijing i 14 dager eller tatt flyet hjem?
Mariott Bonvoy har også begynt å tenke på lojalitetsprogrammet sitt. Alt er ikke avklart, men det ser ut til at man blir tatt vare på: We are focused on how the coronavirus is impacting our Marriott Bonvoy Members and have made some important updates to our loyalty program to provide greater flexibility when planning future travel. Specifically, we have paused points expiration until August 31, 2020 allowing Members ample time to redeem their points. In addition, we have extended the expiration of suite night awards (SNAs) with an expiration date of December 31, 2020 by one year to December 31, 2021. Lastly, Members who currently have an active Free Night Award (FNA) expiring in 2020 as part of their credit card benefit, annual choice benefit, promotions or travel package will be able to use it through January 31, 2021. We understand that earning status for 2021 may also be on your mind. As the current situation is still evolving, it is too early for us to make any changes. We will keep you updated on all loyalty program changes through our Marriott Bonvoy member benefits website.
Da dekker hvertfall vi i Europeiske ombooking for å reise hjem tidligere. @Eddie47 er du kunde til oss?
Nokon som veit om svensk eller dansk regjering har lufta tankar om ekstraordinær støtte til SAS? Dei er jo dei store eigarane
https://insideflyer.no/klm-pensjonerer-boeing-747-koronaviruset/ Fly med dronninga mens du enda har sjanse!
Husk også at antallet reisende faller drastisk, slik at behovet ikke er så stort som normalsituasjon. Jeg tenker at det er en start, og at flere løsninger kommer etterhvert.