Du verden, du er et sant geni, du har forutsette hele den politiske eliten på tegne serien referert til, skulle nesten tro det var slik i den virkelige Norge.
Og når ble vi alle enig om at Donald (duck) Trump ikke forandrer mening om 24 t? Plutselig er Downing Street 10 også inkludert? Ta den du NAS... Game Over?
Myndighetene kan ikke gjøre noen ting, uten videre. NAS er på børs, eid av investorer og skylder penger privat. Myndighetene kan evt stå pent med lua i hånda og be om å få kjøpe fra konkursboet. Jeg kan imidlertid vanskelig se at Norske myndigheter skulle finne det interessant i å investere i et flyselskap, ei heller SAS. Mon det, det var en gang en vis mann som sa noe i denne gaten (justert for kroneverdi): Hvis du skylder banken en million og får betalingsproblemer, har du et problem. Hvis du skylder banken en milliard og får betalingsproblemer, har banken et problem. Jeg slutter aldri å forbløffe meg over hva finansverden får til.
Kraftig børsfall: Norwegian raser Kort tid etter åpning stupte Norwegian-aksjen mer enn 20 prosent etter Trumps innreiseforbud og meldinger tidligere denne uken om permitteringer og kansellerte avganger. Noen flere som tror NAS overlever på IF? Game over innen kort tid...
Har booket bonusreise til Mexico via USA i månedsskiftet. Denne ryker vel med stor sannsynlighet. Benyttet poeng + CT som nå er utgått. Poeng og avgifter får vi selvsagt refundert ved avbestilling, men hva med CT som er gått ut?
Så er vi bekymret for at SAS går konk? Skulle Gud forby, at SAS går konkurs, hva skjer med vår EB Status, beholder vi den i Star Alliance eller blir den mistet?
Du må nok regne med å begynne på nytt, når det er sagt så tviler jeg på at den svenske og danske stat lar det skje
SAS går ikke konk, de permitterer det som er, holde de ruter som er mulig å melke, og ber staten på sine knær og kreditorer, utsetter nedbetaling og overlever krisen for nå, CC skal vel også streike...
I mangel på en generisk corona-tråd, så er det vel like greit å bruke denne? Samboer er i Tyskland og skal komme hjem i helgen. Med 14 dagers obligatorisk hjemmekarantene så ryker islandsturen vår. DNB sier de dekker kansellering i tilfelle karantene når man er satt i det av helsemyndighetene, så da spørs det om de dekker denne "blanko-karantenen".. https://www.dnb.no/kundeservice/privat/corona-virus.html
Mulig du må få det bekreftet av lege, men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere. Edit: Ah.. nei.. det går nok ikke: "Vi dekker ikke avbestilling hvis du er satt i hjemmekarantene av forebyggende hensyn."
Hvis helsepersonell, uten påvist smitte, nei.--> Ikke sykemeldings grunnlag. Hvis helsepersonell, påvist smitte, ja--> sykemeldings grunnlag.
Ikke så bekymret for SAS i første omgang... De har hatt flere år med solide overskudd, og bygd opp bra cach-reserver. Hvis hypotetisk sett skulle gått konk vil i utgangspunktet alt av EB-poeng og status forsvinne.
Skulle kikke på ombookingsmuligheter for USA-turen i påsken. Litt vanskelig akkurat nå: https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/closed/