Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

1. Logiflyer

Logiflyer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    Hei.
    Nå spør jeg kanskje dumt, men er det nå avgift med å bruke Curve kortet? Fordelen slik jeg ser det for mitt bruk (95% Norge, 4% skandinavia og 1 % verden) Er at jeg etterhvert kan få alt bruken kanalisert inn på amex`en. Jeg veksler hvert skuddår til lokale schilling, slik at kortet blir dradd over en lav sko. Vil jeg med Black kortet kunne dra kortet som idag og ikke betale mere?

2. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    @Maggie

Curve (free)
    Up to a spend of £500 per month - no currency conversion fees will be charged and the transaction will be made at the Standard Exchange Rate, if there is any spend beyond this Curve may charge 1% of the transaction amount From 19th November 2018: After the £500 per month, we will charge 2% of the amount of the transaction over the Standard Exchange Rate as currency conversion fees

Uttak:
    Up to a spend of £200 per month - no currency conversion fees will be charged and the transaction will be made at the Standard Exchange Rate, if there are any withdrawals beyond this Curve may charge 1% of the transaction amount Applicable as of 19th November 2018: Beyond the £200 per month, we will charge 2% of the amount of the transaction or £2 (whichever is higher) over the Standard Exchange Rate as currency conversion fees.

Helg:
    in case of withdrawals or purchases over the weekend with an underlying card of a different currency of the spend, as the Forex markets are closed, we take the rate of Friday at 23:59 and apply a surcharge. If both the currency of your spend and the currency of the underlying card are GBP, USD or EUR, the rate will be increased by 0.5%. In any other case, that is If either the currency of your spend or the currency of the underlying card is any our other supported currencies, the rate will be increased by up to 1.5% (before 19th of November this rate increase will be up to 1%).

Maggie liker dette
  3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    @Logiflyer AmEX UK beta grupper betaler en viss prosent for å toppe up Curve Walleten. Det vil forekomme et gebyr der mest sannsynlig klart ila sommeren 2019.

Curve helg uansett påslag 1,5%

Andre bankkort:
    Unlimited fee free currency conversion (subject to fair use of £15,000)

Uttak er 400pund pr mnd. Gebyr utover dette.

Logiflyer liker dette
  4. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,994
    Bonuspoeng:
    183

Hva mener de med 1% fra 19 november,gjelder det alle typisk varekjøp i utlandet?
    Hva med helligdager,går det som helg?
    Noen som vet om man får eb opptjening gjennom DnB ved å belaste mc gjennom curve?

5. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    @Maggie
    1) alle beløp over 500 pund pr mnd. Ja blir da 1% påslag gebyr, nå 2%.
    2)Når Forex er steng tilsier det automatisk påslag, dvs ja 0,5 %, i ikke støttede valutaer 1,5%.
    3)Tviler på det men skal teste div. kort i London i jula via Curve

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,062
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, DNB Saga gir Eurobonuspoeng på Curve.

Maggie and drsyk like this.
  7. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    @Upsaker har du forsøkt andre bankkort i Curve? F.eks Shell MC, NCC MC, SAS MC og undersøkt om poeng daler inn?

8. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    SAS MC fungerer også fint.
    Cruve bør gi EB på alle kort, da de videresender de underliggende bransjekodene (MCC) og ikke benytter de "finasielle tjenester" kodene (benyttes av Revolut, Payr etc.) som nå er sperret for EB opptjening hos flere.
    Unntaket er selvfølgelig bransjekoder og kjøp som ikke ville gitt bonus i utgangspunktet (minibankuttak etc.).

drsyk liker dette
  9. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    @Erlingni :) Da blir det MCC studie på meg i kveld.;)

Erlingni liker dette
  10. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Og for spesielt interesserte:
    Merk at det p.t. ikke gis ekstrapoeng på SAS flybilletter via SAS MC og Curve (bare de vanlige 15).
    Dette skyldes nok at ekstrapoengene her trigges av en kombinasjon av MCC og teksten i varekjøpet, som endres til Crv* foran den opprinnelige teksten når du benytter Curve. Hadde de bare benyttet MCC, hadde man fått ekstrapoeng på Norwegian etc. da disse benytter samme bransjekode som SAS;)
    Men det er det eneste unntaket jeg vet om:)

Edit; akkurat det samme gjelder vel også «DNB Supertilbud» vil jeg tro

Last edited: 19. des 2018
    drsyk liker dette
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,764
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er tror @Logiflyer spurte om det er noen grenser for Curve-bruk i samme valuta som kortet man trekker fra, grensene over gjelder jo for valutaveksling. Jeg er faktisk usikker på om det er noen grense på generell bruk, men det blir ihvertfall grenser på hvor mye man kan fylle på amex-wallet uten gebyr når det kommer. Grensen vil være høyere med Curve Black og det ser ut som det blir ubegrenset påfylling med Curve Metal, men om det blir noe månedsgebyr for metal vet vi jo ikke enda.

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,764
    Bonuspoeng:
    293
    SAS MC gir enn så lenge bonuspoeng på minibankuttak gjennom Curve faktisk.. Får håpe at ikke misbruk får dette til å forsvinne i framtiden

Last edited: 19. des 2018
    drsyk and Erlingni like this.
  13. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    @Jorge :rolleyes: fornuftig bruk :cool: ikke misbruk :D

@Jorge Unlimited fee free currency conversion (subject to fair use of £15,000) 150.000kr pr mnd(10xgangen på pund), hvem ligger der med Curve? :eek:

@Erlingni meget nytt fag litteratur :D

PS Holder meg til Amex på sas.no :cool:

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,764
    Bonuspoeng:
    293
    @Jorge Unlimited fee free currency conversion (subject to fair use of £15,000) 150.000kr pr mnd(10xgangen på pund), hvem ligger der med Curve? :eek:[/QUOTE]

Det er fortsatt en grense som gjelder currency conversion.. Og bruker man kortet i NOK mot et NOK-kort så gjelder jo ikke det.

15. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    @Jorge I REST MY CASE:oops:. Jeg kommer aldri opp i den sum til å hverken avkrefte eller bekrefte ditt utsagn :(

Men jeg ser egentlig ikke praktisk nytte av det utover når Amex kommer i bilde, og da er det garantert en max limit på wallet`n dero_O

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,764
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, jeg tror det var hovedsakelig Amex som var aktuelt her, men det er jo en fordel å kunne kombinere flere kort til ett kort også.. Selv klarer jeg meg med ett Amex og ett Mastercard her hjemme, men det er jo noen som også har et kort til felleskostnader hjemme og kanskje et til firmautgifter osv.. osv.. og da er det greit å slippe å drasse på hele kortstokken.

drsyk liker dette
  17. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,994
    Bonuspoeng:
    183
    Konklusjonen er at jeg kan bruke Curve kortet opp til 500pund på hverdager i utlandet og da ikke bli belastet noe valutagebyr?
    Er det 1% påslag i helger? Noen som vet hva helligdager som lander på hverdager telles som?

Vil det lønne seg å legge Norwegian kortet inn i Curve og slippe valutapåslag i utlandet? Norwegian kortet har ikke gebyr ved uttak i utlandet,kun valutapåslag.

18. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Og Curve er jo uansett gull til det er ment til; bruk i utalandsk valuta med minimalt påslag. Selv bruker jeg det for eksempel til varekjøp på reise og nettkjøp i valuta (primært via PayPal). Et kjøp på 1000 USD for eksempel, blir typisk ett par hundre kroner spart i valutagebyr + en evt. bedre vekslingskurs som bonus i tillegg til det.

Ulempen er evt. mindre spend mot AmEx og CT (enn så lenge). Men jeg gidder uansett ikke å betale 2.5% valutagebyr til AmEx, det er en prinsippsak (CT eller ikke);)

jgroneng and Maggie like this.
  19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,764
    Bonuspoeng:
    293
    Du sparer uansett på at Curve har bedre kurs og ikke valutapåslag. Men du trenger ikke legge inn Norwegiankortet hvis det ikke er viktig for deg å tjene cashpoints. Sas MC for eksempel får heller ingen gebyrer dersom du bruker Curve.

20. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    497
    Bonuspoeng:
    63
    Definitivt, ja. Ingen nedside ved det.
    Norwegian kortet har 1,75% valutapåslag.

Bare ikke bruk det til transaksjoner som kan medføre reservasjoner på kortet (ref. tidligere innlegg);)

Del denne siden