Langhelg til Vadsø. Booket med FlyPremium og 40% rabatt. Helt innefor.. 18000 poeng, koster nesten 22000 kr i økonomi for samme rute...!! Litt knot å få SK og WF på samme reise, men det gikk fint. .SAS Plus + free seating på WF
Flyselskap: SAS og Singapore Kabinklasse: First & Business Avreise fra: BGO Destinasjon: PER Retur fra: AKL Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 240.000 (CT) Skatter & avgifter (per person): ca 3.100 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Februar/Mars 2019 Booket: Juli 2018 Bakgrunn: Reiser på egenhånd fra Perth til Sydney(qantas), så videre til Auckland for en roadtrip på nordøya før vi flyr hjem. Får prøvd ut singapore sin nye business class i 787. Flygninger: BGO-CPH / SAS Plus (CRJ900) CPH-SIN / Singapore First (773er) SIN-PER / Singapore Business (787) AK-SIN/ Singapore (old)suites(380) SIN-CPH/ Singapore Business(773er) CPH-BGO/SAS plus (CRJ900)
Flyselskap: SAS , SIA, Asiana og Lufthansa Klasse: First, Biz Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Tokyo (NRT) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 190.000 Skatter & avgifter (per person): 3438 SEK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: April 2019 Booket: Juli 2018 Flyvninger: OSL-CPH / SAS Plus CPH-SIN / Singapore Airlines First SIN-NRT / Singapore Airlines Business B787 HND-ICN / Asiana Økonomi ICN-FRA / Asiana First FRA-OSL / Lufthansa Økonomi Kommentar: Igjen, som nevnt ofte den siste tiden, det var ikke snakk om at 8 legs var innenfor. (Ref gammel maksgrense på legs) Beinhardt fokus på raskeste vei.
Flyselskap: Swiss Klasse: Biz Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Miami (MIA) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 220.000 (CT) Skatter & avgifter (per person): Ca. 2.900 NOK Antall reisende: 2 voksne, 2 barn (1 INF) Reisen finner sted i: Juli 2018 Booket: Oktober 2017 Flyvninger: OSL-ZRH / Swiss Biz (CS 100) ZRH-MIA / Swiss Biz (A330-300) MIA-ZRH / Swiss Biz (A330-300) ZHR-OSL / Swiss Biz (EMB 190) Første tur med kone og barn i Biz (9 år+1 år), derfor litt "kjedelig" routing med raskeste vei. Planlegger en tur østover neste sommer og fly flere selskaper.
Flyselskap: LH, OZ, SQ, SK Klasse: First og Biz/Plus Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Singapore (SIN) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 190.000 (CT) Skatter & avgifter (per person): Ca. 3.100 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: November 2018 Booket: Juli 2018 Flyvninger: OSL-FRA / Lufthansa Biz A321 FRA-ICN / Asiana First A380-800 ICN-SIN / Asiana Biz A330-300 SIN-CPH / Singapore First 777-300ER CPH-OSL / SAS Plus A321 Egentlig ønsket jeg å reise i januar men alt av SQ flights hadde maks F2. Stor fare for at hele turen blir endret da jeg er usikker på destinasjon og en reise i slutten av november. Men alle her kjenner jo til regel #1: Book først, spør etterpå!
Flyselskap: LH, TG Klasse: First, Biz Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Koh Samui (USM) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 95.000 Skatter & avgifter (per person): 3232 NOK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Juli 2018 Booket: Juli 2018 Flyvninger: OSL - FRA LH Biz FRA - SIN LH First SIN - BKK TG Biz BKK - USM TG Biz USM - BKK TG Biz BKK - HND TG First HND - FRA LH First FRA - OSL Lh Biz Kommentar: Her har jeg vært i kontakt med mange "Travel consultants" på en dag. Jeg booket først hjemreise på følgende måte: USM - BKK - ICN - FRA - OSL, men på ICN har jeg vært så mange ganger, og i tillegg var det angle lie flat seats hos TG. Hev meg på telefonen, først for å få utstedt billetten, deretter for å få endret den. Han kunne bare endre til biz, men et forsøk senere var jeg booket i sete 3A hos TG 747-400, vel og merke gammel kabin. Denne reisen ble booket via SAS kundeservice, og jeg er strålende fornøyd med tjenestene de ga. Prøvde først med Tallinn, men da ble jeg avvist på første forsøk, ettersom OSL - ZRH - FRA ikke var "most reasonable route", til tross for at det ikke var noe tilgjengelig direkte med LH eller SAS. Deretter prøvde jeg å endre reisen hos de til den jeg har nå, men da fikk jeg beskjed om at det ikke gikk med to stopp i transfer zone. Dette fikset SAS på utmerket vis, og viser nok en gang hvor stort sprik det er.
Flyselskap: SAS, Singapore Airlines, Air New Zealand og ANA Klasse: Plus og business Avreise fra: Evenes Destinasjon: Sydney Retur fra: Auckland Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 180.000 + CT Skatter & avgifter (per person): Ca. 3.600 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Februar 2019 Booket: Juli 2018 Min aller første platinum CT er endelig bestilt. Juhu! Gleder meg spesielt til å prøve Air New Zealand og ANA i business. Singapore skal jeg fly med i C nå i sommer. Flyvninger: EVE-OSL // SAS Plus 737-800 OSL-LHR // SAS Plus 737-800 LHR-SIN // Singapore Business A380 (SQ317) SIN-SYD // Singapore Business 777-300ER AKL-NRT // Air New Zealand Business 787-9 NRT-BRU // ANA Business 787-8 BRU-OSL // SAS Plus 737-700 OSL-EVE // SAS Plus 737-800
Så moralen er da å ringe SAS kundeservice og reservere en reise med flere enn 1 stopp i Asia og deretter ringer Tallinn for å skrive ut billetten (ticketing)? Kan jeg gjøre dette på en reise jeg allerede har booket? Dvs legge til en ekstra stopp i Asia?
Konklusjonen min er: Ha minst mulig kontakt med dragene i Tallinn. EDIT: Jeg ringte kundeservice, de lagde reisen, og utstedte billetten, uten å involvere Tallinn.
Men du måtte vel ringe agentene i Tallinn for å skrive ut billetten og beregne avgiftene? Klagde de da ikke på at dette var en ulovlig rute?
Flyselskap: Lufthansa, Thai Airways Klasse: First, Business og Økonomi Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Sydney (SYD) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 240.000 (CT) Skatter & avgifter (per person): 3648 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Januar 2019 Booket: Juli 2018 Flyvninger: OSL–FRA / Lufthansa Business (A321) FRA–BKK / Thai Airways First (A380) BKK–SYD / Thai Airways First (747 – ny config) SYD–BKK / Thai Airways Business (747) BKK–FRA / Thai Airways First (A380) FRA-OSL / Lufthansa Økonomi (A321) Kommentar: Da har jeg booket min første CT-reise! Vi skal egentlig til New Zealand, og målet var SQ First hele veien, eller i hvert fall én av veiene, men det viste seg å være vanskelig. I tillegg er vi nødt til å kjøpe flighten fra SYD–AKL/CHC–SYD utenom pga. for mange legs. Det blir nok endringer. I første omgang skal jeg vente til First er tilgjengelig fra SYD–BKK, og når det nærmer seg skal jeg prøve mer på SQ First og LH First.
Samme gjorde jeg, men til slutt sa Tallinn nei til 9 segment så jeg måtte kjøpe separat billett til Stockholm og starte reisen der..
Flyselskap: SK , SQ, Klasse: Biz Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Bali (DPS) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 280.000 + 2CT Skatter & avgifter (per person): 3270 NOK Antall reisende: 3 voksne, 1 barn Reisen finner sted i: April 2019 Booket: Juni 2018 Flyvninger: OSL-LHR / SAS Plus LHR-SIN / Singapore Airlines Business A380 SIN-DPS / Singapore Airlines Business A330 DPS-SIN / Singapore Airlines Business A330 SIN-CPH/ Singapore Airlines Business B777 CPH-OSL / SAS Plus Kommentar: Det er første gang resten av familien flyr business på long haul så vi gleder oss til Singapore Airlines. Har booket denne bestillingen om noen ganger allerede. Routingen slik den er nå kom på plass etter at jeg prøvde den nye award-bookingen til SAS og det dukket opp 4 billetter via CPH hjem.
Flyselskap: SAS og Singapore Kabinklasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: MEL Retur fra: MEL Enveis, T/R, Open Jaw: t/r Antall poeng brukt: 180 000 (CT) Skatter & avgifter (per person): 3625 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Desember 2018 Booket: Juli 2018 Bakgrunn: Søkte opp ledige flyvninger på sas.no og bestilte pr telefon (915 05 400). Noe trøbbel med første reisekonsulent som ikke fant samme rute som jeg fant på nett, ei heller min softbooking. Da jeg opplyste om ruten jeg hadde funnet og han søkte opp denne, fant han den. Han måtte sette over til en kollega på grunn av en feilmelding da han skulle booke. Neste reisekonsulent så ikke ruten som forrige hadde funnet, og på utreise så var derfor de to eneste plassene borte (!) så jeg måtte endre utreisedag. Jeg fikk referansen og de ordnet ticketing med Tallin selv. Fikk reisebekreftelsen ca 30 min etter at samtalen var ferdig. Har prioritert kort reisetid (ingen transfer på > 3t), da jeg heller bruker tid på reisemålet enn på lounge. Flygninger: OSL-LHR/ SAS Plus (737-700) LHR-SIN / Singapore Business (A380-800) SIN-MEL / Singapore Business (A380-800) MEL-SIN/ Singapore Business (773er) SIN-CPH/ Singapore Business (773er) CPH-OSL/ SAS plus (A321-100/200)
Flyselskap: SAS og Singapore Kabinklasse: First og Business Avreise fra: BGO Destinasjon: SIN Retur fra: SIN Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 165 000 (CT) Skatter & avgifter (per person): 3088 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Mars 2019 Booket: Juli 2018 Bakgrunn: Har brukt Expertflyer til å støvsuge februar og mars etter ruter CPH-SIN med F4-tilgjengelighet. Hadde dermed ei liste klar over aktuelle reisetidspunkt. Søkte også opp ledige flights på sas.no for oversikt. Prøvde så å ringe Tallinn på det vanlige CT-nummeret, men fekk berre beskjed om at tjenesten var utilgjengelig. Forsøkte så det svenske nummeret, men gav opp etter ein time venting. Forsøkte så å booke ruta eg ville ha via den nye Star Alliance bookinga sidan eg fann ledig i business begge vegar der og tenkte så å hekte på CT og spørre om tilgjengelighet på first når eg ringte. Fekk berre beskjed om at det var teknisk feil når bookinga skulle bekreftast. Endte så med å ringe SAS på 915 05 400 og fekk svar etter rekordtid (under 2 min venting). Litt trøblete i starten sidan den danske reiseagenten måtte sjekke om ho kunne legge inn ei heil bonsubooking, og litt vanskeligheter med å finne mi rute, men det ordna seg til slutt. Også veldig hyggelig at ho kunne bekrefte at det var ledig på First i legget CPH-SIN samt at vi får reist med 380 i Business. Reisa var aktiv umiddelbart etter reservasjon og det tok vel ca 3 timar frå konsulenten hadde sendt den vidare til utregning av skatter og avgifter til ho ringde meg tilbake med endelig beløp. På langt nær ei ekstrem rute i dette selskapet, men for meg som nettopp har komt gjennom mi første CT-booking så er eg fornøgd! Flights: BGO-CPH/ SAS Plus (A320-100/200) CPH-SIN / Singapore FIRST (773ER) SIN-LHR/ Singapore Business (A380-800) LHR-CPH/ SAS Plus (A320-200) CPH-BGO/ SAS plus (A320-100/200) Litt lang venting i CPH (5 timar) på veg nedover, men prioriterer "sikkerhet" framfor å risikere å miste flighten vidare til Singapore!
Flyselskap: SAS, Thai Airways, Singapore Airlines Klasse: First, Business og Plus Avreise fra: Stavanger (SVG) Destinasjon: Bali, Denpasar (DPS) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 190.000 (CT) Skatter & avgifter (per person): 3200 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Desember 2018 Booket: Juli 2018 Flyvninger: SVG-CPH / SAS Plus (A320) CPH-CDG / SAS Plus (A321) CDG–BKK / Thai Airways First (A380) BKK–DPS / Thai Airways Business (A359) DPS–SIN / Singapore Airlines Business (A330) SIN–CPH / Singapore Airlines First (773ER) CPH-OSL / SAS Plus (A321) OSL-SVG / SAS Plus (737) Kommentar: Dette blir stas. Håper å finne ledige plasser direkte hjem fra CPH. Dersom det blir ledig i LH F på vei ned blir det nok en forandring.