Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Har fått booket:

    OSL FRA BKK SYD (Lufthansa, Thai F, Thai F)
    AKL SIN AMS OSL (SQ F og SAS)
     
    Gullars, DanH and snus_mumrikken like this.
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    SQ F Sin-Ams? A380?
     
  3. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel A350 som går på det strekket.


    Skjermbilde 2018-07-10 kl. 19.05.14.png
     
  4. MrPutter

    MrPutter EBG

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Min aller første bonusbooking via Tallin:

    Jeg må bare si at det er stor forskjell på hvem du møter i den andre enden når man booker via Tallin. Det viser i allefall min første erfaring. Første møtet var med en dame som nesten ikke snakket engelsk og som heller ikke fant det samme som jeg hadde søkt opp på sas.no. Jeg endte opp med å bestille med TK via Istanbul til Manila. Det er kanskje den korteste ruten, men jeg hadde virkelig lyst til å fly med SQ så jeg forsøkte meg en gang til i kveld og der satt det en kar som virkelig både kunne kommunisere godt på engelsk og i tillegg også å finne fram. Han maktet å hente fram mitt ønske selv om det ikke ble med den aller korteste ruta så blir dette en fin reise. Så det lønner seg tydeligvis å forsøke flere ganger....

    Flyselskap: LH og SQ
    Kabinklasse: Business
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: MNL
    Retur fra: Enveis
    Antall poeng brukt: 84.000
    Skatter & avgifter (per person): ca 1.940 NOK
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted i: Juni 2019
    Booket: Juli 2018

    Bakgrunn:
    Skal i bryllup og feirer anledningen ved å teste den sagnomsuste SQ business class i A380

    Flygninger:
    OSL - FRA / LH Biz (A320 Sharklets)
    FRA - LHR / LH Biz (A320 Sharklets)
    LHR - SIN / SQ Biz (A380)
    SIN - MNL / SQ Biz (777-300)

    Tar mer enn gjerne imot tips til perfekt seating på A380 som jeg ikke har flydd i C. Enda.
     
    jgroneng, Xflipper, Blaa and 2 others like this.
  5. MrPutter

    MrPutter EBG

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Men til dere erfarne.......

    Om jeg finner en kortere rute i Expertflyer hvor enkelt er det å få disse menneskene i Tallin til å booke dette om? Ser de det samme som Expert Flyer gjør?

    -= MrPutter=-
     
    Last edited: 11. juli 2018
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke alltid, men ofte ser de samme. Expertflyer ser feks ikke SQ mellom cph-sin eller kan innimellom viste det som kalles ghost seter.
    Men om de finner endres det lett mot 150 kroner per person.
     
    MrPutter liker dette
  7. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Ghost sete?
    Det var nytt, er det når det viser O = NO ?
    Slik som dette:
    upload_2018-7-11_9-21-21.png
     

    Attached Files:

  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Med ghost menes at expertflyer eller united viser en O klasse(award) mens den i realiteten ikke lar seg booke av noen. Hvorfor vet vi ikke.
    Du vill som Sagt aldri finne O klasse på den turen på expertflyer eller unitet. En god pekepinn på at du kan booke 1-2 award seter med SAS eurobonus er om det står 4F. Altså alle F seter ledig( det er kun 4 F seter på cph-sin).

    O=betyr nornalt at det ikke er award seter igjen.
     
    MrPutter and snus_mumrikken like this.
  9. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Takk, då lærte eg noko nytt i dag og.
    Då er bare og sjå etter F4 på SIN-CPH-SIN og SIN-LHR-SIN

    Som vel er dei som lar seg booke.
     
    Xflipper liker dette
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel en rute til Australia også. Men stemmer bra det
     
    snus_mumrikken liker dette
  11. sondre

    sondre Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    Stilig :)
    Vi blir for det meste i Ubud. God tur!
     
  12. pttt

    pttt Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Flyselskap: Austrian, EVA, Thai, Asiana, SAS
    Klasse: Biz
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Palau (ROR)
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antal poeng brukt: 140.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 3208 SEK
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen fant sted i: Mars 2018
    Booket: Oktober 2017

    Flyvninger:
    OSL-VIE / Austrian Airlines Business
    VIE-(BKK)-TPE / EVA Air Royal laurel class
    TPE-ICN / Thai Business
    ICN-ROR / Asiana Business

    ROR-ICN / Asiana Business
    ICN-NRT / Asiana Business
    NRT-CPH / SAS Business
    CPH-OSL / SAS Plus

    Kommentar: 2 mellomlandninger i transitsone var inget problem. Fikk til ca 20h transit i både Taipei og Seoul.
    map1.gif
    [​IMG]

    Flyselskap: Lufthansa, ANA, United
    Klasse: Biz
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Guam (GUM)
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antal poeng brukt: 140.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 3611 SEK
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Januar 2019
    Booket: Juli 2018

    Flyvninger:
    OSL-FRA / Lufthansa Business
    FRA-BRU / Lufthansa Business
    BRU-NRT / ANA Business
    NRT-GUM / United Business

    GUM-NRT / United Business
    NRT-BRU / ANA Business
    BRU-FRA / Lufthansa Business
    FRA-OSL / Lufthansa Business

    Kommentar: 2 stop i transitsone for å fly Asiana F (FRA-ICN) har vist seg helt umulig. Har prøvd agentroulette x 5 og SAS Kundeservice flere ganger uten hell.
    map2.gif

    [​IMG]
     
    Last edited: 11. juli 2018
    Baldrick, dkvt, DanH and 5 others like this.
  13. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Har endelig fått booket min første reise i LH F etter å ha hengt over ExpertFlyer i dagesvis. Fordi jeg flytter til USA om en snau måned og fordi det vil bli lenge til jeg igjen kan reise på spontantur på denne måten, så måtte jeg ta til takke med en enkel itinerary. Avreise skjer neste uke.

    OSL-FRA-IAD i C og F
    IAD-FRA-OSL i F og C

    Optimalt ville jeg funnet til IAH, LAX eller SFO, men disse setene var ikke til å oppdrive.

    Det blir ca. 5 timer i Frankfurt hver vei og SAS skulle bare ha 110 000 poeng for dette til tross for at det egentlig koster 150 000 (som jeg også ettertrykkelig poengterte til kundeservice). Men jeg klager ikke.
     
  14. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: SAS / Avianca / Ethiopian / Swiss
    Kabinklasse: Business
    Avreise fra: BGO
    Destinasjon: EZE
    Retur fra: GRU
    Antall poeng brukt: 140 000
    Skatter & avgifter (per person): ca 3700 per pers.
    Antall reisende: 2 voksne(Min far med følge)
    Reisen finner sted i: November 18
    Booket: Mars 18

    Flyvninger:
    UTREISE:
    BGO - OSL SK PLUSS
    OSL - LHR SK PLUSS
    LHR - BOG AVIANCA BUSINESS
    BOG - GRU AVIANCA BUSINESS
    GRU - EZE ETHIOPIAN BUSINESS

    HJEMREISE:
    GRU - ZRH SWISS BUSINESS
    ZRH - CPH SWISS BUSINESS
    CPH - BGO SK PLUSS

    Litt knotete utreise, skulle ideelt vært en annen siste by enn GRU, da de reiser hjem derfra, men foreløbig ikke funnet noe annet.

    De reiser EZE - GRU på mine Avios. mest sannsynlig en ECO, da de er villt billig på den strekningen contra hva en billett koster....

    C
     
    Lnbre and Gullars like this.
  15. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har vært innom to agenter. Førstemann la inn bookingen, men ga meg feil utreiseflight (som kun ga meg en time connection i FRA). Han fortalte meg at det ville koste 150 000. Da jeg oppdaget dette ringte jeg tilbake og fikk en annen som med glede endret OSL-FRA til en tidligere avgang. Han nevnte at "her har han andre gjort noe feil". Jeg ble satt på hold og da han kom tilbake på tråden igjen sa han at det ville bli 110 000 poeng. Jeg ringte det norske nummeret og ble satt over til to svensker.

    Jeg legger dog merke til at billetten ikke er utstedt ennå (jeg har ikke noe billettnummer, kun PNR). Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar for dem å utstede billetten? Jeg har også blitt trukket 110 000 poeng, men dette er nå refundert igjen. Så noe rart er på gang.
     
    Gullars liker dette
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskap: Lufthansa, Thai, Singapore Airlines og ANA
    Klasse: First, Business og økonomi
    Avreise fra: Oslo
    Destinasjon: Auckland
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antal poeng brukt: 120.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 3968 SEK
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted i: Mars-april 2019
    Booket: Juli 2018

    2019ct.jpg

    Flyvninger:
    OSL - FRA: Lufthansa Business (A321)
    FRA - BKK: Thai Business (A380)
    BKK - SIN: Thai Business (B777-200/300)
    SIN - AKL: Singapore Airlines Suite (A380)

    AKL - SIN: Singapore Airlines Suite (A380)
    SIN - HND: Singapore Airlines Business (B777-300ER)
    HND - FRA: ANA First (B777-300ER)
    FRA - OSL: Lufthansa Økonomi (A320)

    Kommentar:
    Ny CT-reise ble bestilt hos Rebecca på 915 05 400 på en fredag. Avgifter og skatter ble beregnet og billetten skrevet ut uten å involvere Tallinn. Riktig nok brukte SAS tre timer på å beregne skatter og avgifter, men Rebecca ringte tilbake etter at alle beregninger ble gjort og billetten var klar til å skrives ut. Da jeg fikk billetten min fant jeg fort ut at noe stemte ikke. Det var kun klasse I hele veien, ingen O! Kona kommenterte at øynene mine og munnen så ut som tre store O'er da jeg snakket til meg selv: "Hvor blir det av klasse O?!" Siden det var lang telefontid på fredag ettermiddag, ga jeg opp til slutt og dro ut i sola istedenfor. Men det ble ingen god søvn på fredag, nei.

    Lørdag morgen ringte jeg nøyaktig kl. 09:00 og kom gjennom etter få minutters venting. Utreisen som ble booket på fredag var OSL-FRA-LHR-SIN-AKL. Etter litt grubling og avveining, valgte jeg å endre til den utreisen jeg har nå. En endring jeg kommer til å gjøre er å booke om til F når Thai slipper F på FRA-BKK om en måned eller to. Det er kun F frem til begynnelsen av feb 2019 nå. En positiv ting jeg fant ut er at det er mulig å booke og endre CT-reiser på lørdager, men beregning av skatter og avgifter og utskriving av award-billetter må nok vente til mandag.

    Så kom lørdag kveld. Jeg satte på EF og undersøkte tilgjengligheter på noen flyvinger for en kamerat. Plutselig fant jeg ut at fra 31. mars 2019 kutter Thai ut A380 fra BKK til FRA. Dette betyr at jeg må ringe 915 05 400 igjen på søndag. Fordi hjemreisen som ble satt opp var AKL-SYD-BKK-FRA-OSL. Når målet mitt er å reise så mye i F som mulig, må hjemreisen gjøres noe med. Etter å ha sendt en hyggelig mail til kameraten min, begynte jeg å sy sammen hjemreisen på nytt. Uten å endre dato for hjemreisen, fant jeg ledige seter på SIN-HND-FRA-OSL. Men F på AKL-SIN var et stort spørsmålstegn. Igjen sov jeg dårlig på lørdag.

    Søndagen kom og jeg ringte 915 05 400 enda en gang nøyaktig kl. 10:00. Det var en hyggelig svensk kar som svarte. Jeg gikk rett på sak og spurte om det var ledig F på SQ286 den dagen jeg skulle reise. Jeg kunne høre noen raske tastetrykk og at han repeterte flightnr og dato lavt. "hmm..., ja..., ehem..." Kan nesten ikke huske når jeg var så nervøs sist. Til slutt ga han den tilbakemeldingen jeg håpet på å få: "Ja, det er ledig F på denne flight'en!". Så hjemreisen ble booket om i løpet av noen minutter. Men helt i mål er jeg ikke. Ingen ledig C på FRA-OSL ble funnet tross EF, SAS og United sin hjemmeside og sier noe annet. Men jeg var godt fornøyd uansett! Så jeg takket for meg og slapp andre ventende til.

    Her kommer erfaringer som jeg tror kan være nyttig for andre:
    1. Ingen av agentene jeg snakket med repeterte reiseruten og klasse etter at reisen er satt opp. Tallinn er mye flinkere på dette området. Så det kan være lurt å be dem lese opp hele reisen og klasse på nytt før man bekrefter.

    2. Kan hende det er lurt å ikke starte praten med "Jeg vil booke en CT-reise". Men vent til reisen er booket.

    3. Dersom en CT-reise skal bookes, er det lurt å presisere at CT skal benyttes for å være på den trygge siden. Det ble trukket feil poengsum på lørdag, så jeg måtte ta en ekstra telefon for å rydde opp. Heldigvis ble oppryddingen ordnet kjapt ved at agenten jeg snakket med sendte en mail til "CT-avdelingen(uten telefonsupport)" som korrigerte poengtrekk i løpet av noen timer.

    Alt i alt synes jeg det er hyggeligere å snakke med svensker enn de i Tallinn. Jeg fikk til og med vite at Rebecca satt i Sveg i midt-Sverige, har bodd i Oslo i tre år og savner Oslo. :)

    Siste oppdatering: Skatter og avgifter ble beregnet av en annen avdeling enn de på 05400. Jeg fikk billettene mine først tre dager senere etter at siste endringer ble gjort på søndagen. De på 05400 mente at så lenge alle leg'ene har status "confirmed", er det ingen grunn til bekymring.
     
    Last edited: 31. juli 2018
    Baldrick, Insomnia4u, DanH and 4 others like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende at du har fått 2 flights med to stopp i transittsone booket nylig.
    Og i tillegg to transittsoner..!
     
    SAJblue liker dette
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bader i flaks denne helgen! Nå er alle leg'ene bekreftet og seter valgt. Så det er lite sannsynlig at noen tukler med reisen min? :)

    Men svenskene er generelt mindre strenge enn de i Tallinn. Håper de fortsetter slik i lang tid fremover.
     
    MrPutter liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har du fått billettene utstedt?

    Jeg hadde også alt på stell inkludert seter, men Tallinn satt en stopper.
    For min del hadde jeg 9 segment og det var no-go.. Måtte til slutt kjøpe separat billett fra Oslo til Stockholm for å komme med på 8 segment.. Ellers hadde hele reisen røket..
     
  20. 415thNightFighter

    415thNightFighter Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    108
    Bonuspoeng:
    33
    Flyselskap: SK, LH, AC
    Klasse: Biz
    Avreise fra: Stavanger
    Destinasjon: Vancouver
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antal poeng brukt: 110000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): ca 3000 NOK
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Oktober 2018
    Booket: Juli 2018

    Flyvninger:
    SVG-CPH / SAS Plus CRJ900
    CPH-MUC / Lufthansa Business A319
    MUC-YVR / Lufthansa Business A350

    YVR-LHR / Air Canada Business B77W
    LHR-SVG / SAS Plus B737

    Kommentar:
    Den årlige Far-Datter tur går denne gang til Vancouver. Det blir en liten tur til Seattle for å se hvordan man bygger fly. Var første forsøk på å benytte SAS sin *A booking webside. Ble litt krøll, men det løste seg...
     
    Lnbre liker dette

Del denne siden