Min aller første bonusbooking via Tallin: Jeg må bare si at det er stor forskjell på hvem du møter i den andre enden når man booker via Tallin. Det viser i allefall min første erfaring. Første møtet var med en dame som nesten ikke snakket engelsk og som heller ikke fant det samme som jeg hadde søkt opp på sas.no. Jeg endte opp med å bestille med TK via Istanbul til Manila. Det er kanskje den korteste ruten, men jeg hadde virkelig lyst til å fly med SQ så jeg forsøkte meg en gang til i kveld og der satt det en kar som virkelig både kunne kommunisere godt på engelsk og i tillegg også å finne fram. Han maktet å hente fram mitt ønske selv om det ikke ble med den aller korteste ruta så blir dette en fin reise. Så det lønner seg tydeligvis å forsøke flere ganger.... Flyselskap: LH og SQ Kabinklasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: MNL Retur fra: Enveis Antall poeng brukt: 84.000 Skatter & avgifter (per person): ca 1.940 NOK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Juni 2019 Booket: Juli 2018 Bakgrunn: Skal i bryllup og feirer anledningen ved å teste den sagnomsuste SQ business class i A380 Flygninger: OSL - FRA / LH Biz (A320 Sharklets) FRA - LHR / LH Biz (A320 Sharklets) LHR - SIN / SQ Biz (A380) SIN - MNL / SQ Biz (777-300) Tar mer enn gjerne imot tips til perfekt seating på A380 som jeg ikke har flydd i C. Enda.
Men til dere erfarne....... Om jeg finner en kortere rute i Expertflyer hvor enkelt er det å få disse menneskene i Tallin til å booke dette om? Ser de det samme som Expert Flyer gjør? -= MrPutter=-
Ikke alltid, men ofte ser de samme. Expertflyer ser feks ikke SQ mellom cph-sin eller kan innimellom viste det som kalles ghost seter. Men om de finner endres det lett mot 150 kroner per person.
Med ghost menes at expertflyer eller united viser en O klasse(award) mens den i realiteten ikke lar seg booke av noen. Hvorfor vet vi ikke. Du vill som Sagt aldri finne O klasse på den turen på expertflyer eller unitet. En god pekepinn på at du kan booke 1-2 award seter med SAS eurobonus er om det står 4F. Altså alle F seter ledig( det er kun 4 F seter på cph-sin). O=betyr nornalt at det ikke er award seter igjen.
Takk, då lærte eg noko nytt i dag og. Då er bare og sjå etter F4 på SIN-CPH-SIN og SIN-LHR-SIN Som vel er dei som lar seg booke.
Flyselskap: Austrian, EVA, Thai, Asiana, SAS Klasse: Biz Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Palau (ROR) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 140.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 3208 SEK Antall reisende: 2 voksne Reisen fant sted i: Mars 2018 Booket: Oktober 2017 Flyvninger: OSL-VIE / Austrian Airlines Business VIE-(BKK)-TPE / EVA Air Royal laurel class TPE-ICN / Thai Business ICN-ROR / Asiana Business ROR-ICN / Asiana Business ICN-NRT / Asiana Business NRT-CPH / SAS Business CPH-OSL / SAS Plus Kommentar: 2 mellomlandninger i transitsone var inget problem. Fikk til ca 20h transit i både Taipei og Seoul. Flyselskap: Lufthansa, ANA, United Klasse: Biz Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Guam (GUM) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 140.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 3611 SEK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Januar 2019 Booket: Juli 2018 Flyvninger: OSL-FRA / Lufthansa Business FRA-BRU / Lufthansa Business BRU-NRT / ANA Business NRT-GUM / United Business GUM-NRT / United Business NRT-BRU / ANA Business BRU-FRA / Lufthansa Business FRA-OSL / Lufthansa Business Kommentar: 2 stop i transitsone for å fly Asiana F (FRA-ICN) har vist seg helt umulig. Har prøvd agentroulette x 5 og SAS Kundeservice flere ganger uten hell.
Har endelig fått booket min første reise i LH F etter å ha hengt over ExpertFlyer i dagesvis. Fordi jeg flytter til USA om en snau måned og fordi det vil bli lenge til jeg igjen kan reise på spontantur på denne måten, så måtte jeg ta til takke med en enkel itinerary. Avreise skjer neste uke. OSL-FRA-IAD i C og F IAD-FRA-OSL i F og C Optimalt ville jeg funnet til IAH, LAX eller SFO, men disse setene var ikke til å oppdrive. Det blir ca. 5 timer i Frankfurt hver vei og SAS skulle bare ha 110 000 poeng for dette til tross for at det egentlig koster 150 000 (som jeg også ettertrykkelig poengterte til kundeservice). Men jeg klager ikke.
Flyselskap: SAS / Avianca / Ethiopian / Swiss Kabinklasse: Business Avreise fra: BGO Destinasjon: EZE Retur fra: GRU Antall poeng brukt: 140 000 Skatter & avgifter (per person): ca 3700 per pers. Antall reisende: 2 voksne(Min far med følge) Reisen finner sted i: November 18 Booket: Mars 18 Flyvninger: UTREISE: BGO - OSL SK PLUSS OSL - LHR SK PLUSS LHR - BOG AVIANCA BUSINESS BOG - GRU AVIANCA BUSINESS GRU - EZE ETHIOPIAN BUSINESS HJEMREISE: GRU - ZRH SWISS BUSINESS ZRH - CPH SWISS BUSINESS CPH - BGO SK PLUSS Litt knotete utreise, skulle ideelt vært en annen siste by enn GRU, da de reiser hjem derfra, men foreløbig ikke funnet noe annet. De reiser EZE - GRU på mine Avios. mest sannsynlig en ECO, da de er villt billig på den strekningen contra hva en billett koster.... C
Jeg har vært innom to agenter. Førstemann la inn bookingen, men ga meg feil utreiseflight (som kun ga meg en time connection i FRA). Han fortalte meg at det ville koste 150 000. Da jeg oppdaget dette ringte jeg tilbake og fikk en annen som med glede endret OSL-FRA til en tidligere avgang. Han nevnte at "her har han andre gjort noe feil". Jeg ble satt på hold og da han kom tilbake på tråden igjen sa han at det ville bli 110 000 poeng. Jeg ringte det norske nummeret og ble satt over til to svensker. Jeg legger dog merke til at billetten ikke er utstedt ennå (jeg har ikke noe billettnummer, kun PNR). Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar for dem å utstede billetten? Jeg har også blitt trukket 110 000 poeng, men dette er nå refundert igjen. Så noe rart er på gang.
Flyselskap: Lufthansa, Thai, Singapore Airlines og ANA Klasse: First, Business og økonomi Avreise fra: Oslo Destinasjon: Auckland Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 120.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 3968 SEK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Mars-april 2019 Booket: Juli 2018 Flyvninger: OSL - FRA: Lufthansa Business (A321) FRA - BKK: Thai Business (A380) BKK - SIN: Thai Business (B777-200/300) SIN - AKL: Singapore Airlines Suite (A380) AKL - SIN: Singapore Airlines Suite (A380) SIN - HND: Singapore Airlines Business (B777-300ER) HND - FRA: ANA First (B777-300ER) FRA - OSL: Lufthansa Økonomi (A320) Kommentar: Ny CT-reise ble bestilt hos Rebecca på 915 05 400 på en fredag. Avgifter og skatter ble beregnet og billetten skrevet ut uten å involvere Tallinn. Riktig nok brukte SAS tre timer på å beregne skatter og avgifter, men Rebecca ringte tilbake etter at alle beregninger ble gjort og billetten var klar til å skrives ut. Da jeg fikk billetten min fant jeg fort ut at noe stemte ikke. Det var kun klasse I hele veien, ingen O! Kona kommenterte at øynene mine og munnen så ut som tre store O'er da jeg snakket til meg selv: "Hvor blir det av klasse O?!" Siden det var lang telefontid på fredag ettermiddag, ga jeg opp til slutt og dro ut i sola istedenfor. Men det ble ingen god søvn på fredag, nei. Lørdag morgen ringte jeg nøyaktig kl. 09:00 og kom gjennom etter få minutters venting. Utreisen som ble booket på fredag var OSL-FRA-LHR-SIN-AKL. Etter litt grubling og avveining, valgte jeg å endre til den utreisen jeg har nå. En endring jeg kommer til å gjøre er å booke om til F når Thai slipper F på FRA-BKK om en måned eller to. Det er kun F frem til begynnelsen av feb 2019 nå. En positiv ting jeg fant ut er at det er mulig å booke og endre CT-reiser på lørdager, men beregning av skatter og avgifter og utskriving av award-billetter må nok vente til mandag. Så kom lørdag kveld. Jeg satte på EF og undersøkte tilgjengligheter på noen flyvinger for en kamerat. Plutselig fant jeg ut at fra 31. mars 2019 kutter Thai ut A380 fra BKK til FRA. Dette betyr at jeg må ringe 915 05 400 igjen på søndag. Fordi hjemreisen som ble satt opp var AKL-SYD-BKK-FRA-OSL. Når målet mitt er å reise så mye i F som mulig, må hjemreisen gjøres noe med. Etter å ha sendt en hyggelig mail til kameraten min, begynte jeg å sy sammen hjemreisen på nytt. Uten å endre dato for hjemreisen, fant jeg ledige seter på SIN-HND-FRA-OSL. Men F på AKL-SIN var et stort spørsmålstegn. Igjen sov jeg dårlig på lørdag. Søndagen kom og jeg ringte 915 05 400 enda en gang nøyaktig kl. 10:00. Det var en hyggelig svensk kar som svarte. Jeg gikk rett på sak og spurte om det var ledig F på SQ286 den dagen jeg skulle reise. Jeg kunne høre noen raske tastetrykk og at han repeterte flightnr og dato lavt. "hmm..., ja..., ehem..." Kan nesten ikke huske når jeg var så nervøs sist. Til slutt ga han den tilbakemeldingen jeg håpet på å få: "Ja, det er ledig F på denne flight'en!". Så hjemreisen ble booket om i løpet av noen minutter. Men helt i mål er jeg ikke. Ingen ledig C på FRA-OSL ble funnet tross EF, SAS og United sin hjemmeside og sier noe annet. Men jeg var godt fornøyd uansett! Så jeg takket for meg og slapp andre ventende til. Her kommer erfaringer som jeg tror kan være nyttig for andre: 1. Ingen av agentene jeg snakket med repeterte reiseruten og klasse etter at reisen er satt opp. Tallinn er mye flinkere på dette området. Så det kan være lurt å be dem lese opp hele reisen og klasse på nytt før man bekrefter. 2. Kan hende det er lurt å ikke starte praten med "Jeg vil booke en CT-reise". Men vent til reisen er booket. 3. Dersom en CT-reise skal bookes, er det lurt å presisere at CT skal benyttes for å være på den trygge siden. Det ble trukket feil poengsum på lørdag, så jeg måtte ta en ekstra telefon for å rydde opp. Heldigvis ble oppryddingen ordnet kjapt ved at agenten jeg snakket med sendte en mail til "CT-avdelingen(uten telefonsupport)" som korrigerte poengtrekk i løpet av noen timer. Alt i alt synes jeg det er hyggeligere å snakke med svensker enn de i Tallinn. Jeg fikk til og med vite at Rebecca satt i Sveg i midt-Sverige, har bodd i Oslo i tre år og savner Oslo. Siste oppdatering: Skatter og avgifter ble beregnet av en annen avdeling enn de på 05400. Jeg fikk billettene mine først tre dager senere etter at siste endringer ble gjort på søndagen. De på 05400 mente at så lenge alle leg'ene har status "confirmed", er det ingen grunn til bekymring.
Imponerende at du har fått 2 flights med to stopp i transittsone booket nylig. Og i tillegg to transittsoner..!
Jeg bader i flaks denne helgen! Nå er alle leg'ene bekreftet og seter valgt. Så det er lite sannsynlig at noen tukler med reisen min? Men svenskene er generelt mindre strenge enn de i Tallinn. Håper de fortsetter slik i lang tid fremover.
Har du fått billettene utstedt? Jeg hadde også alt på stell inkludert seter, men Tallinn satt en stopper. For min del hadde jeg 9 segment og det var no-go.. Måtte til slutt kjøpe separat billett fra Oslo til Stockholm for å komme med på 8 segment.. Ellers hadde hele reisen røket..
Flyselskap: SK, LH, AC Klasse: Biz Avreise fra: Stavanger Destinasjon: Vancouver Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 110000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca 3000 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Oktober 2018 Booket: Juli 2018 Flyvninger: SVG-CPH / SAS Plus CRJ900 CPH-MUC / Lufthansa Business A319 MUC-YVR / Lufthansa Business A350 YVR-LHR / Air Canada Business B77W LHR-SVG / SAS Plus B737 Kommentar: Den årlige Far-Datter tur går denne gang til Vancouver. Det blir en liten tur til Seattle for å se hvordan man bygger fly. Var første forsøk på å benytte SAS sin *A booking webside. Ble litt krøll, men det løste seg...