Flyselskap: SAS, TAP, Avianca, Copa, Brussels
Klasse: Business
Avreise fra: Haugesund Lufthavn (HAU) med retur til Oslo Lufthavn (OSL)
Destinasjon: Ankomst Panama (PTY) og avreise San José (SJO)
Double Open Jaw T/R
Antall poeng brukt: 110.000 + CT
Skatter & avgifter (per person): ? NOK
Antall reisende: 2 voksne
Reisen finner sted i: Desember 2018 til januar 2019
Booket: Juli 2018
Flyvninger:
SK311 C HAU-OSL 0935-1025
TP769 C OSL-LIS 1300-1605
TP1018 C LIS-MAD 1805-2020 (20t layover i Madrid)
AV11 C MAD-BOG 1625-2032 (21,5t layover i Bogata)
CM622 C BOG-PTY 1808-1954
AV691 C SJO-BOG 1644-1959
AV18 C BOG-BCN 2123-1350
SN3704 C BCN-BRU 1535-1740
SK4746 C BRU-OSL 1855-2050
Kommentar:
Om bookingen er vellykket? Vel, det gjenstår å se. Turen er "godkjent", men skatter og avgifter skal beregnes og jeg vil kontaktes i løpet av dagen/morgendagen.
Vi ønsker oss en tur til Costa Rica og Panama rundt årsskiftet, men det har vist seg helt umulig å finne reiser via Nord-Amerika. Etter tips her inne forsøkte jeg i forrige uke en mer effektiv rute med AV C med utreise via MUC og retur via LHR, men fikk avslag fra Tallinn da jeg kom til betalingen, da de skulle ha pris for Sør-Amerika grunnet mellomlanding i Bogata. Siden jeg kun har 110k poeng var ikke det mulig. Jeg gjorde noen forsøk til, men nådde ikke gjennom hos Tallinn.
Etter å ha lest om flere vellykkede forsøk på booking via 05400 bestemte jeg meg for å prøve det samme i dag. Utreisen via MUC forduftet dessverre i forrige uke, men hjemreisen via LHR skulle være mulig med tre ledige seter ifølge award-sidene til SAS. Jeg kom gjennom til en svært hyggelig og behjelpelig svensk dame som la inn segment for segment på ruten jeg hadde kommet frem til via MAD på utreisen og LHR på hjemreisen, men fra BOG-LHR fant hun bare ett tilgjengelig sete. Jeg vet at Tallinn erfarte det samme i forrige uke, men til slutt klarte å finne en vei rundt dette (married segments) slik at de likevel klarte å booke via LHR. Det klarte ikke 05400-agenten, og vi endte derfor opp med en retur via BCN med en ekstra mellomlanding i BRU. Det blir litt vel mange segmenter - spesielt på utreisen - men vi prøver å gjøre det beste ut av det med et døgn i både Madrid og Bogata på veien. Vi har i tillegg valgt å ankomme Panama, så ordner vi oss en billigbillett med Avianca til Costa Rica etter noen dager.
Hun bekreftet avslutningsvis at prisen for reisen var 220.000, men at jeg kunne bruke CT-en min for å halvere dette beløpet. Jeg svarte bekreftende på dette, og hun sa da at alt var i orden og at jeg ville bli oppringt igjen i løpet av dagen eller morgendagen om skatter og avgifter før de belastet kortet mitt.
Refleksjoner:
1) SAS kundeservice er vesentlig enklere å forholde seg til enn Tallinn mht. rigiditet. Eksempler:
*Turen min har 9 segmenter mot tillatte 8
*Turen går via Sør-Amerika men legges inn med pris for endesone
*Jeg har double open-jaw PTY/SJO OG HAU/OSL - Tallinn godkjente kun én
2) Kompetansen er helt klart lavere og ting går litt tregere (og løses ikke alltid, ref. retur via LHR med married segments), men hun jeg snakket med tok det i hvert fall igjen på å være veldig hyggelig og løsningsorientert!
Veien videre:
1) Krysse fingrene for at dette går i orden!
2) Monitorere utreise/hjemreise via MUC/LHR. Spesielt hjemreisen ønsker vi så effektiv som mulig.
3) Bytte til SK Fly Premium C til HKG/LAX/MIA hvis det tilfeldigvis skulle åpne seg noe der i samme periode, så får vi spart CT-en
4) Eventuelt oppgradere til LH F når det nærmer seg avreise. Ser faktisk ikke så verst ut akkurat nå, men mye kan skje på et halvt år...
Ved oppgradering til LH F er dette en attraktiv rute:
LH498 F FRA-MEX 1330-1855 74H
UA1085 X MEX-IAH 0540-0800
CA885 F IAH-PTY 1050-1530
AV620 SJO-SAL 1220-1340
AV430 SAL-MEX 0835-1100
LH499 MEX-FRA 2105-1450 74H
Har i grubleprosessen lagt inn et lengre opphold både i San Salvador og Mexico på returen. Er byene verdt et besøk?
Vis alt...