Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. Jonkebassen

    Jonkebassen Senior Medlem

    Innlegg:
    523
    Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    En sannhet med modifikasjoner. Fra 26. oktober og i det minste ut året går A380 med suiter til AKL.

    Dersom dere ønsker en snerten rute med en snerten kabin har Air New Zealand direkterute fra SIN til AKL i biz med 787-9 som ser freidig ut.
     
    Fridtjof and oyvindm like this.
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,632
    Likes mottatt:
    6,078
    Bonuspoeng:
    183
    Avgangen med A380(kun sommersesong) har bedre kapasitet. Og jeg reiser med siste A380-avgang fra AKL for sesongen 18/19. :)
     
    Fridtjof liker dette
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,315
    Likes mottatt:
    17,840
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke Dennis Bunnik er enig med deg her:
     
  4. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    410
    Bonuspoeng:
    63
    Det var jeg ikke klar over. Har bare sjekket rundt da jeg hadde tenkt å reise, og da var det 773-ER over hele linja. Sad!
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: SAS, TAP, Avianca, Copa, Brussels
    Klasse: Business
    Avreise fra: Haugesund Lufthavn (HAU) med retur til Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Ankomst Panama (PTY) og avreise San José (SJO)
    Double Open Jaw T/R
    Antall poeng brukt: 110.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): ? NOK
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Desember 2018 til januar 2019
    Booket: Juli 2018

    Flyvninger:
    SK311 C HAU-OSL 0935-1025
    TP769 C OSL-LIS 1300-1605
    TP1018 C LIS-MAD 1805-2020 (20t layover i Madrid)
    AV11 C MAD-BOG 1625-2032 (21,5t layover i Bogata)
    CM622 C BOG-PTY 1808-1954

    AV691 C SJO-BOG 1644-1959
    AV18 C BOG-BCN 2123-1350
    SN3704 C BCN-BRU 1535-1740
    SK4746 C BRU-OSL 1855-2050

    Kommentar:
    Om bookingen er vellykket? Vel, det gjenstår å se. Turen er "godkjent", men skatter og avgifter skal beregnes og jeg vil kontaktes i løpet av dagen/morgendagen.

    Vi ønsker oss en tur til Costa Rica og Panama rundt årsskiftet, men det har vist seg helt umulig å finne reiser via Nord-Amerika. Etter tips her inne forsøkte jeg i forrige uke en mer effektiv rute med AV C med utreise via MUC og retur via LHR, men fikk avslag fra Tallinn da jeg kom til betalingen, da de skulle ha pris for Sør-Amerika grunnet mellomlanding i Bogata. Siden jeg kun har 110k poeng var ikke det mulig. Jeg gjorde noen forsøk til, men nådde ikke gjennom hos Tallinn.

    Etter å ha lest om flere vellykkede forsøk på booking via 05400 bestemte jeg meg for å prøve det samme i dag. Utreisen via MUC forduftet dessverre i forrige uke, men hjemreisen via LHR skulle være mulig med tre ledige seter ifølge award-sidene til SAS. Jeg kom gjennom til en svært hyggelig og behjelpelig svensk dame som la inn segment for segment på ruten jeg hadde kommet frem til via MAD på utreisen og LHR på hjemreisen, men fra BOG-LHR fant hun bare ett tilgjengelig sete. Jeg vet at Tallinn erfarte det samme i forrige uke, men til slutt klarte å finne en vei rundt dette (married segments) slik at de likevel klarte å booke via LHR. Det klarte ikke 05400-agenten, og vi endte derfor opp med en retur via BCN med en ekstra mellomlanding i BRU. Det blir litt vel mange segmenter - spesielt på utreisen - men vi prøver å gjøre det beste ut av det med et døgn i både Madrid og Bogata på veien. Vi har i tillegg valgt å ankomme Panama, så ordner vi oss en billigbillett med Avianca til Costa Rica etter noen dager.

    Hun bekreftet avslutningsvis at prisen for reisen var 220.000, men at jeg kunne bruke CT-en min for å halvere dette beløpet. Jeg svarte bekreftende på dette, og hun sa da at alt var i orden og at jeg ville bli oppringt igjen i løpet av dagen eller morgendagen om skatter og avgifter før de belastet kortet mitt.

    Refleksjoner:
    1) SAS kundeservice er vesentlig enklere å forholde seg til enn Tallinn mht. rigiditet. Eksempler:
    *Turen min har 9 segmenter mot tillatte 8
    *Turen går via Sør-Amerika men legges inn med pris for endesone
    *Jeg har double open-jaw PTY/SJO OG HAU/OSL - Tallinn godkjente kun én
    2) Kompetansen er helt klart lavere og ting går litt tregere (og løses ikke alltid, ref. retur via LHR med married segments), men hun jeg snakket med tok det i hvert fall igjen på å være veldig hyggelig og løsningsorientert!

    Veien videre:
    1) Krysse fingrene for at dette går i orden!
    2) Monitorere utreise/hjemreise via MUC/LHR. Spesielt hjemreisen ønsker vi så effektiv som mulig.
    3) Bytte til SK Fly Premium C til HKG/LAX/MIA hvis det tilfeldigvis skulle åpne seg noe der i samme periode, så får vi spart CT-en :)
    4) Eventuelt oppgradere til LH F når det nærmer seg avreise. Ser faktisk ikke så verst ut akkurat nå, men mye kan skje på et halvt år...

    Ved oppgradering til LH F er dette en attraktiv rute:
    LH498 F FRA-MEX 1330-1855 74H
    UA1085 X MEX-IAH 0540-0800
    CA885 F IAH-PTY 1050-1530

    AV620 SJO-SAL 1220-1340
    AV430 SAL-MEX 0835-1100
    LH499 MEX-FRA 2105-1450 74H

    Har i grubleprosessen lagt inn et lengre opphold både i San Salvador og Mexico på returen. Er byene verdt et besøk?
     
    Last edited: 18. juli 2018
    indahla, DanH, Insomnia4u and 2 others like this.
  6. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,872
    Likes mottatt:
    11,366
    Bonuspoeng:
    183
    Endelig kan jeg bidra i denne tråden. Begynner å bli en liten stund siden jeg har brukt poeng.

    Flyselskap: SK
    Klasse: Plus og Go
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: BEY
    T/R
    Antall poeng brukt: 40 000 + Classic CT
    Skatter & avgifter (per person): 587 DKK
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Oktober 2018
    Booket: Juli 2018

    Flyvninger:
    OSL-CPH / SAS Plus (Avreise 06.00:eek:)
    CPH-BEY / SAS Plus

    BEY-CPH / SAS Go
    CPH-OSL / SAS Go

    Kommentar:
    https://insideflyer.no/forums/threads/opplever-dere-noen-diamant-service.3591/page-70#post-218698
     
    indahla and Lnbre like this.
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,116
    Bonuspoeng:
    183
    Dette virker lovende:) Hold oss oppdatert om du fikk utstedt en billett på dette. Faren er vel at Tallinn sier nei når de får oversendt dette fra 05400. I tillegg kan du jo aldri ringe Tallinn om denne bookingen i fremtiden for å gjøre endringer hvis det er en reiserute de ikke har godkjent eller booket opprinnelig.
     
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal holde dere oppdatert - vær du trygg! ;)

    Innser at endringer via Tallinn sikkert blir umulig. Planen er vel heller å prøve seg på ny booking via 05400 om MUC/LHR åpner seg, så får jeg dem bare til å kansellere den eksisterende. Blir det åpning på LH F blir det jo uansett ny pris på reisen.
     
    Last edited: 18. juli 2018
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Pr dags dato finnes det ingenting ledig i SQ first cph-sin-akl i januar og hele februar 2019... har sjekket veldig nøye siste 4 mnd.
     
  10. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    316
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, det har jeg bittert fått erfare. Jeg fikk også sjekket LHR–SIN og SIN–LHR i hele januar, men ikke noe der heller. Med fire flights daglig på de rutene så skjønner jeg ikke annet enn at det må åpne seg noe senere på høsten. Det som kanskje er mest problematisk er det at det så vidt jeg har skjønt ikke finnes noen god måte å søke etter ledige F-seter uten å ringe Tallinn.
     
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    For å sjekke ledige SQ F seter er det kun å ringe Tallinn som gjelder. De sier til og med det over tlf at det er bare å ringe inn senere viss man vil sjekke tilgjengelighet :)
     
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir virkelig et stort løft for den nye *A-søkemotoren til SAS om de får inn LH F der :)
     
  13. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    149
    Likes mottatt:
    290
    Bonuspoeng:
    63
    Etter å ha funnet rimelige ungdomsbilletter fra EVE til LHR i neste uke begynte jeg å lete etter hjemreise. Billigste normale billett lå på rundt 2500,-.
    Søkte bonusbillett fra LHR til EVE uten hell.
    Fant mulig rute fra LHR - OSL med avgang 19:30 og landing 22:00, for så å reise 15:15 dagen etter videre til EVE.

    Ringte kundeservice som fikset denne ruten uten videre problemer.

    2 stk LHR-OSL-EVE i SAS Plus til 36.000 poeng der altså.
     
    RoadKing and Xflipper like this.
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Hmmm... Reisen er nå å finne i SAS-appen min. Betyr det at dette antakelig går gjennom? Er ikke blitt belastet poeng og skatter/avgifter enda.

    Edit: reisen mangler ticket number, så vil tro vi er like langt. Men kan virke som om de i det minste jobber med saken :)
     
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,632
    Likes mottatt:
    6,078
    Bonuspoeng:
    183
    Det høres meget ut som min opplevelse for noen dager siden. Jeg ventet tre dager før jeg fikk skatter og avgifter beregnet og billettene utstedt. Så lenge alle legs har status "confirmed", så er det sannsynligvis ingen grunn til å være bekymret.
     
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, da er jeg litt bekymret. På classic.sas.no er Avianca-avgangene (MAD-BOG, SJO-BOG og BOG-BCN) ikke bekreftet. Øvrige er det. Ringte SAS deg opp igjen på eget initiativ eller måtte du foreta deg noe mer?

    Edit: Nei, dette ser ikke så bra ut. Får følgende melding øverst på classic.sas.no: «Legg merke til at flyselskapet har kansellert en eller flere av dine valgte flyvninger. Endre reservasjonen eller ta kontakt med reisebyrået for å få flere opplysninger. (9115)». Får høre hva de sier når jeg blir oppringt igjen.
     
    Last edited: 19. juli 2018
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,632
    Likes mottatt:
    6,078
    Bonuspoeng:
    183
    Enig at det ser ikke helt bra ut hvis ikke alle avgangene har status "confirmed". Alle avgangene mine hadde status "confirmed" rett etter at jeg har snakket med 05400. Jeg måtte ta kontakt med SAS to ganger for å få litt ro i sjelen. Begge agentene jeg snakket med sa det samme at det ikke var noe grunn til bekymring siden alle avgangene er bekreftet. Jeg ble ikke oppringt igjen slik han ene lovde, men billettene fikk jeg tre dager etter at jeg endret både ut- og hjemreisen.

    Jeg tror det lureste er å ta kontakt snarest mulig. Føler at disse agentene har mye å gjøre og kan glemme å ta kontakt igjen.
     
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Da ble jeg oppringt, og som fryktet har ikke dette gått bra. Utfordringen er jo at agenten ikke virker å forstå helt hva som ikke har gått bra, annet enn at «most reasonable routing» ikke synes etterlevd og at hun aller helst vil ha meg via Nord-Amerika. Det var altså Avianca-rutene BCN-BOG, SJO-BOG og BOG-MAD som ble avslått, mens Copa-ruten BOG-PTY var godkjent. Rutingen var:
    HAU-OSL-LIS-MAD-BOG-PTY og SJO-BOG-BCN-BRU-OSL.

    Jeg ba henne sjekke igjen om hun kunne få til returen via LHR, og nå gikk det gjennom. Ny ruting er altså:
    HAU-OSL-LIS-MAD-BOG-PTY og SJO-BOG-LHR-OSL.

    På denne måten er vi i hvert fall nede i åtte segment. Jeg tipper da at det potensielt kan gjenstå tre ulovligheter:
    1) Via Sør-Amerika, men det virker ikke som om det er dette de henger seg opp i.
    2) Double open jaw med HAU-PTY og SJO-OSL.
    3) At segmentet LIS-MAD ikke er en naturlig del av øst til vest og dermed bryter med «most reasonable routing». Blir imidlertid overrasket om de pirker på dette.

    En liten kuriositet: Søker man SJO-BOG-BCN på den nye søkemotoren til SAS får man poengpris for Mellom-Amerika, mens BOG-BCN gir poengpris for Sør-Amerika. Sånt sett virker det faktisk som om Mellom-Amerika via Sør-Amerika i hvert fall systemteknisk er tillatt hos SAS.

    Hun skulle ringe sin «support» som hun omtalte dem som (jeg fant ikke ut om dette er Tallinn eller en annen funksjon). Jeg bad henne da sjekke om det at vi nå er nede i åtte segmenter kunne hjelpe. Alternativt har jeg i tillegg sagt meg villig til å droppe HAU-OSL, og dermed starte og slutte reisen på samme flyplass.

    Hun satte meg på «vent», så kom det to pip og linjen var brutt. Spenningen er til å ta og føle på! :)
     
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,632
    Likes mottatt:
    6,078
    Bonuspoeng:
    183
    Godt at du ble ringt opp! Kanskje de er flinkere til å ringe opp når noe går galt... Men håper det ordner seg til slutt! Reisen høres meget interessant ut og vi lærer noe nytt hver dag som går.
     
    Gullars liker dette
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,632
    Likes mottatt:
    6,078
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror reisen jeg booket forrige helg har minst to, om ikke tre regelbrudd: 1. Ikke "den mest naturlige reisevei". 2. To stopp i en transittsone. 3. Stopp i to transittsoner. (Utreise: OSL-FRA-BKK-SIN-AKL. Hjemreise: AKL-SIN-HND-FRA-OSL)

    Det virker som det er noe uklare retningslinjer, dermed ulik praksis hos agentene, vedr. bestilling av CT-reiser på 05400. Men i følge hjemmesiden tror jeg det skal være lov ref. utsagnet "For øyeblikket kan du ikke aktivere kampanjer som American Express eller Mastercard i Star-bestillingssystemet. Dette betyr at du ikke vil kunne foreta en midlertidig reservasjon hvis du ikke har nok poeng for hele poengprisen. Du kan kun bruke tilbud og rabatter når du ringer SAS Sales & Service/EuroBonus for å fullføre bestillingen". Så det betyr at har man nok poeng, kan man booke med belastning av full poengsum og så rydder 05400 opp i etterkant. Dette opplevde jeg at de kunne gjøre det raskt og korrekt. Men jeg kan jo tolke feil.

    Uansett har jeg en følelse av at retningslinjer og praksis rundt booking av *A-bonusreiser/CT-reiser på 05400 vil bli klarere etterhvert når de går gjennom alle CT-bestillinger de har gjort. De blir nok strengere og strengere. Så det er kanskje lurt å booke CT-reiser mens de er mindre erfarne. ;-)
     
    TravelManBiz and Gullars like this.

Del denne siden