Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,181
    Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Med TK får du også en mellomlanding i Brasil, husker ikke helt, men tror det er Rio. Så det er en veeeldig lang tur.
     
    snus_mumrikken liker dette
  2. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    17t for IST-EZE
     
    RoadKing liker dette
  3. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,397
    Likes mottatt:
    5,569
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskap: SAS, Austrian, EVA Air, Singapore
    Klasse: Business
    Avreise fra: Trondheim greatest Airport Værnes
    Destinasjon: Taipei
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antall poeng brukt: 165 000 + ct
    Skatter & avgifter (per person): 1547 NOK
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: August 2019
    Booket: Mars 2019

    TRD-ARN - SAS ATR72 - C
    ARN-VIE - Austrian E195 - C (13t layover/natt i VIE)
    VIE-TPE - EVA Air B789 - C

    TPE-SIN - EVA Air B777 - C (19t layover/natt i SIN)
    SIN-LHR - Singapore Airlines A380 - C
    LHR-OSL - SAS B738 - C
    OSL-TRD - SAS B738 - C

    upload_2019-3-22_17-41-10.png


    Skulle egentlig spare CT'n men bookingfingeren klarte ikke å dy seg utrolig nok :/
    Dette er min tredje CT-tur hvor de tidligere har vært First i LH/OZ. Det er dermed på tida at en bestiger seg ned til allmuen i Business på EVA Air og Singapore :D

    Nå gjenstår det bare å spørre om en får lov av kona ...
     
    Last edited: 22. mars 2019
    sness, dahlmath, jgroneng and 11 others like this.
  4. Hanen

    Hanen Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Bruker denne ruta ofte til BKK og da bruker vi SilverKris First Class Lounge, ingen problem. Har prøvd UA loungen, men synes SQ er bedre.
     
    runese liker dette
  5. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,865
    Likes mottatt:
    12,170
    Bonuspoeng:
    183
    Får ein også tilgang ved ankomst med TG F?
     
  6. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,941
    Likes mottatt:
    29,337
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskap: SAS, Swiss
    Klasse: Business
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Hong Kong (HKG)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 165.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): ca 1.100 pr pers
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Januar 2020
    Booket: mars 2019

    Flyvninger:

    OSL-CPH / SAS Plus (A319)
    CPH-HKG / SAS Biz (A343)
    HKG-ZRH / LX Biz (B777-300ER)
    ZRH-OSL / LX Biz (CS100/A220)


    Bakgrunn:
    Opprinnelig booket som T/R med SAS på Fly Premium, men hadde vært litt kjapp i avtrekkeren så retur var natt til mandag og ikke natt til tirsdag som var intensjonen, så noen ekstra poeng og en CT i potten var det endret med retur via ZRH en dag senere.
     
    snus_mumrikken, jgroneng and afirm like this.
  7. Hanen

    Hanen Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Det vet jeg faktisk ikke. Noen andre med erfaringer her?
     
    snus_mumrikken liker dette
  8. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    1,755
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SAS, Air China, Thai, Austrian
    Klasse: Business, First
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Bali Denpasar (DPS)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 225.000+ CT
    Skatter & avgifter (per person): ca 2250 pr pers (inkludert service fee)
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Juli/august 2019
    Booket: mars 2019

    OSL-LHR SK811 C Airbus 320 22.juli
    LHR-PEK CA938 F Boeing 777-300 22.juli
    PEK-BKK TG615 C Airbus 350-900 23.juli
    BKK-DPS TG431 C Boeing 747-400 24.juli

    DPS-BKK TG432 C Boeing 747-400 6.august
    BKK-FRA TG920 F Airbus 380-800 6.august
    FRA-VIE OS 128 C Airbus 320 7.august
    VIE-OSL OS 335 C Embraer E-195 7.august

    [​IMG]

    Da ble endelig bryllupsreisa i orden. Det kan fortsatt ble noen små justeringer, hvor LH F står høyt på lista, men veldig kjekt at vi har en reise vi er ganske fornøyde med. Hjemreisa i TG F blir det ikke noe forandring på, rekker vel massasje forhåpentligvis i BKK. Men uansett, her får vi testa ut mange nye flytyper, selskap og lounger. Blir min andre tur i F, hadde første i januar med LH F, men frøkna i heimen har "bare" flydd biz med LH, SK, TK, og DE

    Tallinn var ganske behjelpelige, sjekka det som var med Thai fra Europa i First, men fant ingenting ledig, experflyer viser at det er en del ledig, men ikke noe som er mulig å booke. Så mulighetene for justeringene på tur ned er TG/NH/LH. Siden wife to be er med på turen, og ville ha raskest mulig rute (ikke noe loungesafari her i gården og heller ingen lange omveier) er det 2 timer i LHR, 4 timer i PEK, 12:20 i BKK, hjem er det 3:40 i BKK, 1:35 i FRA og 30 min i VIE.
    Hvis noen har anbefalinger med tanke på setevalg, så tar jeg gjerne i mot tips på følgende: China airlines 773 i F, Thai 359 i C, Thai 744 i C, Thai 388 i F.
     
    SVG_flyer, Kalsnes, jgroneng and 9 others like this.
  9. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Her er det vel midtsetene som gjelder. Ingen erfaring, men virker som om rad 3 er den "verste". Fordel med rad 2 er ingen støy fra bad (fremme) og galley (bak) fordel med rad 1 er at man er fremst og ser mindre til de andre passasjerene. Vi har valgt rad 1 på vår tur i mai :) fin tur du har fått deg
     
    snus_mumrikken liker dette
  10. oleredv

    oleredv Senior Medlem

    Innlegg:
    861
    Likes mottatt:
    3,830
    Bonuspoeng:
    93
    Flaug TG F BKK-CDG sammen med frua i A380 i går. Vi hadde midtseta på første rad og var godt fornøgd med det. Litt trafikk fram mot badet siste timen før landing, men ellers var det kun flyvertinnene som passerte :)
     
    sunshine and animals like this.
  11. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Burde det ikke være mulig å få F på TG 744 også her etterhvert?
     
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,796
    Likes mottatt:
    21,904
    Bonuspoeng:
    293
    Flyselskap: LH, OZ, TK
    Klasse: Business og First
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Hanoi (HAN) / Ho Chi Minh (SGN)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
    Antal poeng brukt: 195.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 1344,- NOK (inkl. 450,- service fee)
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Mars 2020
    Booket: Mars 2019

    Flyvninger:
    OSL-FRA / LH Business (A321)
    FRA-ICN / OZ First (A380)
    ICN-HAN / OZ Business (A330)

    SGN-IST / TK Business (A330)
    IST-OSL / TK Business (A321)

    Bakgrunn:
    Første CT opptjent med Amex Premium i 2018 skulle brukes. Kona hadde lyst på en tur til Vietnam og var jeg ikke vond å be. Hun ønsker kortest mulig reisevei hjem men bortover fikk jeg lagt inn en reise som gir oss First. Håper å kunne endre denne til LH F når den tid kommer. Hadde vært gøy å kunne oppleve FCT / FCL på FRA. Egentlig greit at det er mulig med ulik klasse på tur og retur slik at jeg ikke "kaster bort" poeng å ikke fly F hjem igjen. Hvis jeg da ikke klarer å overbevis kona om at TG F via BKK er en god idé =)

    Turen varer i 11 dager og inkluderer en innenlands flytur HAN-SGN.
    Jeg kommer nok til å bli (enda) mer aktiv i Vietnam-tråden fremover.

    map3.gif
     
    Last edited: 28. mars 2019
    snus_mumrikken, jgroneng and Xflipper like this.
  13. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    1,755
    Bonuspoeng:
    93
    Er jo et håp om det, men tror denne ruta er en F-løs rute. Men at det kanskje er mulig å få F setene (rad 1-3) som en del av C klassene. Alle setene på rad 1-3 er blokkert både på expertflyer og hjemmesidene til Thai.
     
    Gullars liker dette
  14. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: Lufthansa, Asiana, Air China
    Klasse: 4x First, 3x Business og 1x Økonomi
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Sydney (SYD)
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antal poeng brukt: 285.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 2461,- NOK (inkl. 450,- service fee)
    Antall reisende: 2 voksne + infant
    Reisen finner sted i: November 2019
    Booket: Mars 2019

    Flyvninger:
    OSL-FRA / LH Business (A320)
    FRA-ICN / OZ First (A380) - (3 E/F)
    ICN-PEK / CA Business (A321)
    PEK-SYD / CA First (777-300) - (2 B/A)

    SYD-PEK / CA First (777-300) - (2 B/A)
    PEK-ICN / CA Business (A330)
    ICN-FRA / OZ First (A380) - (3 E/F)
    FRA-OSL / LH Økonomi (A320)

    [​IMG]

    Bakgrunn:
    Vel, når man har goden med CT, nok poeng og fleksibelt ferieuttak sier det vel seg selv at man må benytte seg av det.

    Planen/drømmen var opprinnelig å fly SQ Suites til AKL, men jeg fant etterhvert ut at det var håpløst vanskelig å få i boks. Planen ble derfor endret til Thai F til SYD via BKK, en F-booking jeg hadde fått det for meg at var veldig lett å få tak i. Etter å ha gjort noen søk på United innså jeg raskt at her var det motgang å få. Ingen seter ble funnet i okt/nov, og jeg holdt på å mist motet.

    Etter å ha tatt noen runder i ring på stuegulvet, klødd meg litt i hår og skjegg, satte jeg meg ned igjen for se om det var noen andre muligheter. Etter å ha lett gjennom både EF og United, dukket én etter én F-flygning opp. Brikkene var mange og puslespillet stort, men med et par excel-ark, noen notatblokker og litt systematisk tenkning, tegnet det seg opp en rute med 4 F-leg på aktuelle datoer som var ledig. To av leggene var riktignok Air China sin First, en First med et labert rykte, men noen ganger må man prøve nye ting også. Det var blitt sent på kvelden, men alt var nå klart for booking på CT-telefonen neste morgen.

    Bookingprosessen:
    Det er et privilegium å være hjemme i pappapermisjon, men å sitte timesvis i CT-telefonen mens en skal passe på en liten pjokk på ett år kunne komme til å by på utfordringer. Planen var derfor ringe Tallinn mens pjokken sov sin første dupp, og forhåpentligvis skulle han sove lenge nok til at far fikk booket ferie til familien. Så etter en kort runde rundt i nabolaget ble vogna parkert utenfor, og pcen, telefonen, headsetet, notatene og amex-kortet ble hentet frem igjen. I tilfelle han skule våkne tidlig hadde jeg fantorangen klar på TVen samt en skål med godis. Oppdragelse og tilstedeværelse måtte vike i dag, i dag skulle CT bookes!

    Jeg ringte Tallin, ventet en kort stund og fikk prate med Christina. Jeg ba henne først sjekke SQ F på Europa-SIN i kombinasjon med SQ C SIN-SYD, men etter å vært på hold en stund kom hun ikke overraskende tilbake med dårlige nyheter. Da var det bare å finne frem Excel-arket med ruta jeg fant kvelden før, og lese inn leg for leg.

    Hun sa forøvrig at SQ kun kunne bookes i F fra LHR/CPH/ZRH.

    Etter å ha funnet alle legsa, bekreftet at de fremdeles var ledige, kom det et "Wow, Congratulation!" fra Christina. Om hun var imponert over at jeg hadde funnet en F-routing til SYD eller ikke, er uvisst, men jeg var i hvert fall ganske fornøyd med å fått 4 x 11timer i F. To stopp i Asia ble ikke kommentert en eneste gang.

    Etter å ha satt meg på hold for å regne skatter og avgifter kom hun tilbake og fortalte meg at den siste flighten, FRA-OSL, ikke var gyldig. Den hadde kun 1:10 i connection time, og kravet (på FRA?) var 1:15... Jeg måtte derfor ta kveldsflyet, med 7 timer venting i FRA, i økonomi... Litt nedtur det der, men det er vel slik med CT-turer i F at en har godt av å avslutte med et kjipt sistelegg for å komme seg litt ned på jorda igjen.

    Bookingen ble forøvrig sendt på mail mens jeg var på tråden og alt var i sin skjønneste orden. Hun opplyste også om at endringer ville koste 150 kr pp + potential tax differences samt at en ved avbestilling etter 24 timer ikke fikk tilbake Service fee (450kr). Total tid på linja var 45 min.
     
  15. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    2,380
    Bonuspoeng:
    93
    Så er endring nummer to på plass:

    Flyselskap: SAS, SQ, CA, TG, NH, LH
    Klasse: FIrst, Business
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Hong Kong (HKG)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 112,500 + CT
    Skatter & avgifter (per person): 1740,- NOK
    Antall reisende: 1
    Reisen finner sted i: November 2019
    Booket: April 2019

    OSL - LHR / SAS Plus (737)
    LHR - SIN / SQ First (777-300ER)
    SIN - PEK / SQ Suites (A380)
    PEK - HKG / CA Biz (A320)

    HKG - BKK / TG Biz (A330)
    BKK - HND / TG First (747-400)
    HND - FRA / NH First (777-300ER)
    FRA - OSL / LH Biz (A320)

    map3.gif

    Kunne ikke la muligheten gå fra meg, da jeg så @bighc meldte om åpning for SQ Suites med A380 mellom SIN-PEK. Den er forøvrig vidåpen, med ledig alle dager i November. Måtte få SIA til å låse opp married segments mellom SIN og HKG, men dette gikk fint. Endringen ble gjort av Tallinn uten spørsmål.
     
    Last edited: 04. april 2019
    SVG_flyer, sness, jgroneng and 11 others like this.
  16. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    1,755
    Bonuspoeng:
    93
    Da kom første forandring på reisa i sommer, og en stor takk sendes til vedkommende som la ut at SQ807 var mulig å booke i F. Blir en meget bra reise, selv om vi må ta SIN-DPS i økonomi. Så jeg bytta bort TG C med 350 og 747 med SQ F og SQ monkeyclass.
    [​IMG]

    OSL-LHR SK811 C Airbus 320 22.juli
    LHR-PEK CA938 F Boeing 777-300 22.juli
    PEK-SIN SQ807 F Airbus 380-800 23.juli
    BKK-DPS TG431 M Boeing 787 24.juli

    DPS-BKK TG432 C Boeing 747-400 6.august
    BKK-FRA TG920 F Airbus 380-800 6.august
    FRA-VIE OS 128 C Airbus 320 7.august
    VIE-OSL OS 335 C Embraer E-195 7.august

    Mangler bare LH F nå så har jeg optimalisert reisa. Men det er ikke mulig før det nærmer seg, må uansett si meg ganske fornøyd med denne ruta nå.
     
  17. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: ANA, Air China, Singapore Airlines, SAS
    Kabinklasse: First og Business
    Avreise fra: Oslo/Frankfurt
    Destinasjon: Sydney
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antall poeng brukt: 125 000 poeng
    Skatter & avgifter (per person): 2411 kr
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted i: Oktober/november 2019
    Booket: April 2019


    Frankfurt (FRA) - Tokyo (HND) med ANA F
    Tokyo (HND) - Beijing (PEK) med ANA business
    Beijing (PEK) - Sydney (SYD) med Air China F
    Sydney (SYD) - Singapore (SIN) med Singapore Airlines business (2017J seter)
    Singapore (SIN) - København (CPH) med Singapore Airlines business (2013J seter)
    København (CPH) - Oslo (OSL) med SAS Pluss

    Litt tilfeldig booking egentlig. Hadde en god del poeng og en CT som går ut i år. Alltid drømt om å reise til Australia eller New Zealand, og fant ruten nedover veldig raskt på United.com. Hadde faktisk også en rute hjem som gikk fra SYD-PEK-ICN-FRA med Air China F og Asiana F som jeg hadde planlagt å spørre om. Damen på telefonen var allerede skeptisk til om hun fikk gjennom ruten min allerede da vi hadde funnet setene på vei ned, så turte egentlig ikke å spørre om mitt kreative valg hjem. Og så fant hun fine businesseter med Singapore hjemover, så da var det egentlig veldig greit valg også ift. posisjonering:
    Det jeg liker godt med ruten min, er at jeg er fint posisjonert til å endre til Lufthansa F på utreise til både Tokyo og Beijing som pleier å ha best tilgjengelighet. Noen vil nok mene at det er vanvidd å gi opp ANA F for LH F (og ihvertfall når jeg har prøvd LH F før og ikke ANA F...), men jeg savner FCT og badeendene...Sorry!:p
    I tillegg på vei hjem, følger jeg med på F med Singapore (Auckland-SIN-LHR), samt en variant med Thai F hjem fra Bangkok (SYD-SIN-BKK-LHR).

    Da turen var bekreftet, begynte damen i telefonen å le, og syntes dette var fantastisk morsomt å booke til meg!:D Hun var også overrasket over at den gikk igjennom....
    PS1: Noen vil legge merke til antall poeng betalt... Ikke vet jeg!
    PS2: Planen er å legge til OSL-FRA tilslutt sånn "oooops, glemte det, greit å slenge på så jeg kommer meg avgårde?:rolleyes:" (litt redd for antall segmenter...)
     
    holmen and snus_mumrikken like this.
  18. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    2,207
    Likes mottatt:
    13,837
    Bonuspoeng:
    183
    Mon tro om det er noen andre steder enn på dette forumet at den setningen virker logisk? :)
     
  19. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Ble raskt en endring her ja... Ny rute:

    OSL-FRA med Lufthansa økonomi
    FRA-HND med ANA F
    HND-PEK med ANA biz
    PEK-SYD med Air China F

    SYD-SIN med Singapore Airlines biz (2017J-setene)
    SIN-ICN med Singapore Airlines biz (2018RJ-setene)
    ICN-FRA med Asiana F
    FRA-OSL med Lufthansa økonomi

    [​IMG]

    Har fløyet med LH og Thai i F, så gleder meg til 3 nye bekjentskap! :)
    Jeg prøvde å bytte til SYD-SIN-PEK-ICN-FRA for å få Singapore F mellom SIN og PEK (god tilgjengelighet til høsten..!) i tillegg til Asiana F, men fikk ikke lov til å fly innom ICN. Alternativet ville vært Air China biz fra PEK til VIE eller FRA, som ikke frister...
    Så nå følger jeg bare på om det blir noe ledig med Singapore Airlines i F fra Auckland til Singapore, og vil nok vurdere å bytte til LH F fra FRA til HND hvis muligheten dukker opp.... ;)
     
    holmen, snus_mumrikken, Lnbre and 2 others like this.
  20. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,708
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg leste at Asiana ønsker selge sine A380 og / eller sette dem på bakken. Stod ikke noen dato i artikkelen men det ser jo ikke så positivt ut for F i fremtiden da med Asiana.
     

Del denne siden