Flyselskap: Lufthansa, Asiana, Air China
Klasse: 4x First, 3x Business og 1x Økonomi
Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
Destinasjon: Sydney (SYD)
Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
Antal poeng brukt: 285.000 + CT
Skatter & avgifter (per person): 2461,- NOK (inkl. 450,- service fee)
Antall reisende: 2 voksne + infant
Reisen finner sted i: November 2019
Booket: Mars 2019
Flyvninger:
OSL-FRA / LH Business (A320)
FRA-ICN / OZ First (A380) - (3 E/F)
ICN-PEK / CA Business (A321)
PEK-SYD / CA First (777-300) - (2 B/A)
SYD-PEK / CA First (777-300) - (2 B/A)
PEK-ICN / CA Business (A330)
ICN-FRA / OZ First (A380) - (3 E/F)
FRA-OSL / LH Økonomi (A320)
Bakgrunn:
Vel, når man har goden med CT, nok poeng og fleksibelt ferieuttak sier det vel seg selv at man må benytte seg av det.
Planen/drømmen var opprinnelig å fly SQ Suites til AKL, men jeg fant etterhvert ut at det var håpløst vanskelig å få i boks. Planen ble derfor endret til Thai F til SYD via BKK, en F-booking jeg hadde fått det for meg at var veldig lett å få tak i. Etter å ha gjort noen søk på United innså jeg raskt at her var det motgang å få. Ingen seter ble funnet i okt/nov, og jeg holdt på å mist motet.
Etter å ha tatt noen runder i ring på stuegulvet, klødd meg litt i hår og skjegg, satte jeg meg ned igjen for se om det var noen andre muligheter. Etter å ha lett gjennom både EF og United, dukket én etter én F-flygning opp. Brikkene var mange og puslespillet stort, men med et par excel-ark, noen notatblokker og litt systematisk tenkning, tegnet det seg opp en rute med 4 F-leg på aktuelle datoer som var ledig. To av leggene var riktignok Air China sin First, en First med et labert rykte, men noen ganger må man prøve nye ting også. Det var blitt sent på kvelden, men alt var nå klart for booking på CT-telefonen neste morgen.
Bookingprosessen:
Det er et privilegium å være hjemme i pappapermisjon, men å sitte timesvis i CT-telefonen mens en skal passe på en liten pjokk på ett år kunne komme til å by på utfordringer. Planen var derfor ringe Tallinn mens pjokken sov sin første dupp, og forhåpentligvis skulle han sove lenge nok til at far fikk booket ferie til familien. Så etter en kort runde rundt i nabolaget ble vogna parkert utenfor, og pcen, telefonen, headsetet, notatene og amex-kortet ble hentet frem igjen. I tilfelle han skule våkne tidlig hadde jeg fantorangen klar på TVen samt en skål med godis. Oppdragelse og tilstedeværelse måtte vike i dag, i dag skulle CT bookes!
Jeg ringte Tallin, ventet en kort stund og fikk prate med Christina. Jeg ba henne først sjekke SQ F på Europa-SIN i kombinasjon med SQ C SIN-SYD, men etter å vært på hold en stund kom hun ikke overraskende tilbake med dårlige nyheter. Da var det bare å finne frem Excel-arket med ruta jeg fant kvelden før, og lese inn leg for leg.
Hun sa forøvrig at SQ kun kunne bookes i F fra LHR/CPH/ZRH.
Etter å ha funnet alle legsa, bekreftet at de fremdeles var ledige, kom det et "Wow, Congratulation!" fra Christina. Om hun var imponert over at jeg hadde funnet en F-routing til SYD eller ikke, er uvisst, men jeg var i hvert fall ganske fornøyd med å fått 4 x 11timer i F. To stopp i Asia ble ikke kommentert en eneste gang.
Etter å ha satt meg på hold for å regne skatter og avgifter kom hun tilbake og fortalte meg at den siste flighten, FRA-OSL, ikke var gyldig. Den hadde kun 1:10 i connection time, og kravet (på FRA?) var 1:15... Jeg måtte derfor ta kveldsflyet, med 7 timer venting i FRA, i økonomi... Litt nedtur det der, men det er vel slik med CT-turer i F at en har godt av å avslutte med et kjipt sistelegg for å komme seg litt ned på jorda igjen.
Bookingen ble forøvrig sendt på mail mens jeg var på tråden og alt var i sin skjønneste orden. Hun opplyste også om at endringer ville koste 150 kr pp + potential tax differences samt at en ved avbestilling etter 24 timer ikke fikk tilbake Service fee (450kr). Total tid på linja var 45 min.
Vis alt...