Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har vært borti følgende knyttet til denne dynamiske prisings-djevelskapen?


    Sjekket noen billetter til AAL fra CPH i juli. Ved første søk var det 4 billetter i GO og 1 i plus.

    22 42 booker jeg den ene i plus på 1 egen PNR fordi den også inneholdt en ALC - CPH (en ungdom som kommer fra ferie).

    Så tenkte jeg å ta tilslutning i CPH (reiser fra BGO eller OSL) og møtes på samme fly. I mitt hode kl 22 44 skal det da i hvert fall være 4 billetter i go igjen som må selges ut før den dynamiske prisingen slår inn?

    Etter at jeg har valgt sete og trykket betal får jeg feilmelding: valgt billett er ikke tilgjengelig (jeg valgte da plus). Ser da at det er nå 0 go-billetter, og prisene er økt fra 6/12k(sas mcp4) til 18/32k.

    Er det slik systemet fungerer? Trodde de 4 billettene måtte selges før den dynamiske prisingen slo inn?

    Er problemet at jeg gjorde det i 2 omganger? Hadde jeg slupper unna ved å bare ta det i 1?
     
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,789
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    1) Prisene er fast, så om prisen er god eller ikke må du avgjøre selv :)
    2) Vet ikke
    3) Poengene kommer normalt i retur umiddelbart ved kansellering
     
    Sikiduck liker dette
  3. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    306
    Likes mottatt:
    335
    Bonuspoeng:
    63
    Forstod ikke helt hva du gjorde, du skrev at det var 1 ledig i Plus og 4 i Go, du booket så 1 i Plus og forsøkte deretter en ny booking i Plus, som du jo fikk sikret deg på første booking.

    Uansett, SAS sitt revenue management system er designet slik at flightens prognose og tilgjengelighet rekalkuleres ved hver booking og avbestilling, samt minst én oppdatering hver natt for hele nettverket.

    Dermed kan tilgjengeligheten ha blitt redusert eller stengt etter den første bookingen din.
     
    Neonex and trygveat like this.
  4. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,481
    Likes mottatt:
    25,239
    Bonuspoeng:
    183
    Finnes det ikke muligheter lenger booke bonus billetter online på Sas.no med annen reise?
    Fks OSL-EWR-BOS-OSL?
     
  5. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    823
    Bonuspoeng:
    93
    Nei dessverre er denne muligheten borte - håper den kommer tilbake. Det må ringes inn, og min erfaring er at det må betales 150 kr gebyr per pers selv om jeg argumenterer med at bookingen ikke er mulig å gjøre selv online
     
    Maggie liker dette
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    1. Du kan finne bonusbilletter til Manchester. Disse er merket med en gullfarget runding og koster 15.000/25.000 hver vei. Ellers kan du kjøpe billetter for poeng, men disse er dyrere.
    2. Ja, det kan du. https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt...us/kan-jeg-kjope-poeng-og-hvor-mye-koster-de/
    3. Bonusbilletter kan avbestilles 24 timer før avgang. Billetter kjøpt for poeng har ulike avbestillingsregler avhengig av hvilken billettype du velger.
     
    Sikiduck and Spielhaug like this.
  7. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Booking 1 på person A (hun flyr inn fra ALC - ALC-CPH-AAL - , så måtte derfor på egen PNR).

    Skulle så kjøre booking 2 på person B (meg) fra OSL for å sikre osl-cph-aal men samme flight CPH-AAL og så evt koble på BGO hvis mulig senere. Klarte da å trykke på plus, ja (stod fortsatt 1 ledig), fikk så feilmelding, men da forsvant også alle go-billettene).

    Hadde jeg da med all sannsynlighet fått gjennom bookingen hvis jeg f eks hadde bestilt 2 billetter (men da 1 i plus og 1 i go - si hypotetisk at begge to skulle fra ALC, da)? Kunne vel da kjørt bookingen fra ALC, og fått splittet ut min på egen PNR og med rekalkulering?
     
  8. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Vil dette være en lovlig rute med CT?:
    Tur: OSL-VIE-MUC-ICN-BKK-DPS
    Retur: DPS-BKK-FRA-OSL

    Eller er ruten feil sånn geografisk sett?
    Jeg antar at man ikke kan fly OSL-VIE-MUC-ICN-TPE-DPS, fordi det da blir to stopp i transit-sone, stemmer ikke det?
    :)
     
  9. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Uansett maks 8 leg :) Har forøvrig ikke sett regelen om stopp i transitsone skriftlig, men går vel under "most reasonable route" og der forbeholder jo SAS seg retten til å avgjøre hva det er. Er jo bare å prøve :)
     
    Nurse82 liker dette
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Billettene mellom BKK og USM er vel bestilt utenom? :)
     
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,171
    Likes mottatt:
    7,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Mener jeg skrev det der jeg listet opp flightene, men burde vel skrevet det ved destinasjon også ;)
     
    Jeanette liker dette
  12. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    93
    Det er kun CT-telefonen man kan ringe for å gjøre endringer på en bonusreise med *A? Opplever at det plutselig dukker opp ledige billetter, men innen telefontiden åpner er de borte vekk.
     
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan forsøke deg på sas kundeservice utenfor åpningstiden til CT-telefonen. Noen ganger går det, andre ganger blir man henvist til å ringe i åpningstid. Forsøk gjerne engelskspråklig.
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Strålene, reiser tilsvarende 30.01 - 09.02.
    Men vi reiser retur med Turkish via IST-FRA-CPH-BGO
     
    Lnbre liker dette
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,789
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Kan også bookes / endres via for eksempel SAS i USA. De er jo åpent når SAS «Norge» er stengt.
    Jeg har gjort dette flere ganger.
     
    KainBenwi liker dette
  16. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg ringer konsekvent SAS kundeservice istedetfor CT-telefonen. Som regel utenom ordinær åpningstid som EBG og velger alltid engelskspråklig.
     
    tobeornot999 liker dette
  17. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,180
    Likes mottatt:
    36,734
    Bonuspoeng:
    293
    Om agenten diskuterer på det, så legg på og ring igjen eller send en klage til gull/diamant Mail og be om refundering.
     
    1884derby liker dette
  18. Trykkern

    Trykkern Aktivt Medlem

    Innlegg:
    254
    Likes mottatt:
    99
    Bonuspoeng:
    28
    Er det slik at man får igjen absolutt alt av penger og poeng dersom man avbestiller en bonusreise i biz som er bestilt på nett? Eller må man betale noe gebyr? Poengene har lang gyldighet.
     
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,322
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Har du bestilt en bonusreise med *A får du ikke igjen gebyret på 450,- pr billett.
     
    Trykkern liker dette
  20. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    93
    Da var to billetter på Lufthansa First i boks! :D Plutselig dukket det opp fem ledige billetter på søkemotoren til United og jeg fikk ringt gulltelefonen og pratet med en hyggelig dame på engelsk. Bittelitt språkproblemer, men til slutt klarte vi å løse det. Flyr SAS biz til Los Angeles og skulle opprinnelig fly med dem hjem igjen også, men nå blir det i stedet for LH F til Frankfurt, så videre til CPH og hjem til KRS. Litt kjedelig å gå glipp av First Class terminalen i Frankfurt på utreisen, men det får bli en annen gang. Det er jeg og en kamerat som reiser sammen. Anbefaler dere å booke setene som er ved siden av hverandre eller vindusetene? Jeg har foreløpig valgt 1K og 2K. Det går vel an å sitte og drikke sammen hvis en sitter på ottomanen? ;)
     

Del denne siden