Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    1A var det eneste setet som var booket fra før dessverre. Tusen takk! :D

    Leste litt om dette, men var litt usikker. Veldig bra! Dessverre har jeg bare en kort mellomlanding i Frankfurt da (1t 20min) mot over 7 timer mellomlanding i København... rekker jeg å benytte meg av loungen på den korte tiden eller blir det bare kaotisk med tanke på at jeg sikkert må inn på noe Schengen-område og slikt?
     
    AirMags liker dette
  2. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    679
    Likes mottatt:
    2,350
    Bonuspoeng:
    93
    1:20 går fort på FRA om man må forflytte seg på tvers av terminalene inkl passkontroll etc, men det er jo mulig at du rekker 20-30 minutter i FCL A om det passer seg.
     
    KainBenwi liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,589
    Bonuspoeng:
    293
    Langdistanse generelt og vest til øst spesielt har en tendens til å lande før tiden, til og med mye før tiden. Så det er slett ikke umulig at 1t 20min kan bli 2 timer og mer.
     
    tobeornot999 and KainBenwi like this.
  4. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Mine Lufthansa-billetter ble ordnet på SAS-telefonen tirsdag kveld. Fortsatt er ikke billettene utstedt. Er det bare å smøre seg med tålmodighet, eller bør jeg ta en telefon? Skal sies at hun jeg snakket med på telefon tirsdag kveld ringte meg opp igjen i går kveld for å opplyse om at SAS også ville ha noen gebyrer for endring av billettene. Etter at det var i orden sa hun at billettene var klare. Det er rundt 48 timer til avreise, så man blir jo litt stresset når ikke alt er på plass enda. :D
     
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, så var det vår tur til å opplevd problemer.

    Skulle dratt til Miami i dag, men mini ble syk i dag tidlig så kommer oss ikke avgårde.

    Hva er beste strategi nå? Fant nye billetter ut om 3 dager som jeg ha bestilt. Men hvordan blir det med returen vi har på opprinnelig booking? Vil gjerne benytte denne, men blir den kansellert siden vi ikke benyttet utreise? Og hva med refusjon av poeng? #littstressa
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Så kjedelig situasjon!

    Kan ikke svare på alt, men følgende står i Eurobonusvilkårene ang poengene

    • Hvis et medlem eller en annen person som bruker medlemmets poeng blir syk mindre enn 24 timer før en EuroBonus-tur, kreves en legeerklæring for å endre reisen, eller for at en ny billett/verdikupong skal utstedes. Dette gjelder forutsatt at poengene er gyldige. Utløpte poeng kan ikke gjenbrukes. Ved endringer eller hvis nye dokumenter kreves, må EB kontaktes.

    Du må nok sjekke med SAS ang returen - men den blir fort automatisk kansellert.

    Har noen testet hva reiseforsikring kan bidra med i slike tilfeller? Hadde dette skjedd på hjemreise, hadde man vel fått dekket nye billetter.
    Når det gjelder utreise har man kanskje bare krav på evt penger tilbake(om man har avbestillingsforsikring)?
     
    Jeanette liker dette
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste reiseforsikringer har klausul om at tapte poeng ikke dekkes.
     
    Lars J liker dette
  8. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Set stemmer. Har vel bare hørt om en som har fått til dette. Men så lenge sas refunderer poeng pga sykdom mindre enn 24 timer før avreise er jo ikke det så viktig.
     
    trygveat liker dette
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Ja klar over det - tenkte mer om det var noen reiseforsikring som dekket innhenting av/ny reiserute ved sykdom på utreise
     
    trygveat and Jeanette like this.
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Ja veldig kjedelig! Sas vil ikke gjøre noe før de har legeerklæring. Og kjenner jeg de rett vil de sikkert ikke booke oss om til biz om det ikke er ledige bonusbilletter. Så enn så lenge får jeg bestille ny tur og håpe poengene fra opprinnelig tur kommer tilbake etter fremvisning av legeerklæring.
     
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Altså, sas kundeservice… ringte inn for å endre utreise, men damen påsto hardnakket at hun ikke kunne gjøre noe siden vi ikke hadde avbestilt 24 timer før avreise. Forklarte at man ved sykdom kunne ombooke eller få refusjon selv om det var mindre enn 24 timer til avreise. Påsto fortsatt at hun ikke kunne hjelpe oss. Da vi protesterte la hun på. Jeg blir så ekstremt provosert av at sas kundeservice legger på når de ikke kan svaret eller det blir ubehagelig!!!
     
    markus, AirMags, tobeornot999 and 8 others like this.
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Update: SAS nekter både ombooking og refusjon av poeng fordi vi ikke avbestilte reisen før avgang. Håpløst... var ikke akkurat det jeg tenkte på når jeg stod der med en syk baby og 3 timer til avgang. Finner heller ikke noe i vilkårene om at man må avbestille før avgang for å få igjen poengene
     
  13. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    259
    Likes mottatt:
    491
    Bonuspoeng:
    63
    Kjedelig at dere ikke fikk reist som planlagt. Håper mini blir fort frisk!

    For noen måneder siden ble jeg syk under den første av to flyreiser, og vi kom derfor aldri fram til bestemmelsesstedet. Til min store overraskelse kompenserte Gjensidige 7200 kr for tapet av 72 000 EB poeng (jeg foreslo selv at de tapte poengene skulle verdsettes til 10 øre per poeng). Så hvis ikke Sas refunderer poengene ville jeg difinitivt forhørt meg med forsikringsselskapet.
     
    Insomnia4u, Maggie and Jeanette like this.
  14. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for innspill! Forsøkte du å få bonuspoengene refundert fra SAS?
     
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,654
    Bonuspoeng:
    183
    Kjipt!

    Har du sjekket med reiseforsikringen om de kan hjelpe med noe?


    Ett kjapt google søk viser at det er noen forsikringer som dekker innhenting av reiserute ved sykdom(om det gjelder også ved utreise, vet jeg ikke, men skader iallefall ikke høre om man har noen muligheter)

    eks fra Sparebank1 helårsforsikring

    Skjermbilde 2023-01-19 141727.png
     
    Jeanette liker dette
  16. Emma

    Emma Aktivt Medlem

    Innlegg:
    259
    Likes mottatt:
    491
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, men siden reisen var påbegynt fikk jeg avslag på det.
     
    Jeanette liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,589
    Bonuspoeng:
    293
    Skammelig av SAS
     
  18. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    679
    Likes mottatt:
    2,350
    Bonuspoeng:
    93
    Var det noen diskusjon fra agenten i og med at du flyr inn og ut av en sone, for så å fly inn igjen i samme sone?
    Tidligere har jeg fått nei på feks SGN-TPE-BKK siden det er ut og inn i samme sone og dermed 'inte okey'
     
  19. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som nylig har reist fra Europa via IAH og videre til sør Amerika, i mitt tilfelle CUN?

    Jeg flyr Osl(LH)-FRA(UA)-IAH(UA)-CUN.

    det som jeg leser på nett er at terminal E på IAH som er den terminalen jeg lander på (ifølge sas appen) og skal videre fra er under bygging, og ergo er terminalen stengt utenom gatene. Jeg må da trolig til terminal D? og sjekke inn der, gjennom Security på terminal D? og komme meg til terminal E.

    Jeg har 2 timer transfer. Er dette nok tid? Jeg tipper ikke denne ombyggingen er tatt hensyn til i minmum Transfer tid og litt bekymret for om dette går. Reiser med samboer og et lite barn.

    1. må jeg gjennom immigration, hente ut bagasjen på IAH og sjekke den inn igjen, gjennom Security og så til gate eller får jeg sjekket den helt til CUN?

    2. tanker om dette med at terminal E er stengt og jeg må via en annen terminal for å komme tilbake til terminal E(har 2 timer transfer)?
     
  20. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg reiste med UA LHR-IAH-EZE januar 2022 og slapp å plukke opp kofferten min og sjekke inn på nytt på IAH. https://insideflyer.no/forums/threads/argentina-januar-2022-komplett.17589/#post-440420
     
    Last edited: 20. jan 2023
    Gabface liker dette

Del denne siden