Da er det kanskje like greit vente, siden dette er en nylig utgått ct. Samt at man ikke vet om den i hele tatt er mulig gjennomføre.
For en som kan dra hvor som helst, når som helst med CT, hvordan finner jeg tilgjengelige First billetter? Forsøkt å browse rundt på united.com som jeg har fått anbefalt, men det er meget tungvindt å lete fram noe bedre enn Business her. Reist mye, også i Biz, så selve flyreisen i first er hovedpoenget med turen. Litt varme temperaturer kommer alltid godt med, evt god sushi. Dersom det er 1stk ledig i first på en flight, er det mulig å booke person 2 i Biz på samme flight eller må alt være likt?
Awardfares er et enkelt verktøy for å finne F (krever abonnent). Person nr 2 må reise på samme klasse som deg selv. Skal du reise alene er det flere muligheter på destinasjon, det enkleste er nok en ren t/r Tokyo (OSL-LHR-HND). Ønsker du å dra den hakket lenger kan du slenge på NRT-HNL-NRT, denne er litt vanskeligere men fult mulig. Alternativt så kan du dra den enda lenger og ta deg en tur til USA via Tokyo, denne reisen må bookes som 2x en veis og du kan da fly eksempelvis LHR-HND-JFK på fremste sete. Hjemreisen bookes samme vei, eller så booker du en SAS business fra EWR hjem og kaller det en RTW (jorda rundt) Det er fortiden kun ANA som har first class for EBP, med unntak av LH 14 dager før avreise og muligens Air China til PEK, men ingen ønsker å gjennomføre rektal Covid test.
Nå syns jeg du gjør en antagelse som ikke nødvendigvis stemmer med IFere - hva er en rektal (Covid) test for en tur i F (som virker å være på vei inn i hsitoriebøkene)?
Jeg sliter med det samme. Jeg har tur til LAX der reisen ikke lenger lar seg booke. Det ser ut som de bare planlegger å fly 4 ganger i uken, og jeg har billett på de dagene de ikke flyr. Men bookeingen er IKKE kansellert. Jeg har snakket med SAS på telefon og med den Danske Diamant-mailen. De sier at bookingen ikke er kansellert, og det gjør de ikke før det er helt sikkert at den kanselleres, noe som sannsynligvis skjer rett før avreise. De sier også at den sannsynligvis blir kansellert. Dette gjør det umulig å planlegge. Jeg skal på biltur, og har bestilt hoteller for hver dag. Her må jeg sannsynligvis starte på nytt. Jeg har også business (FP) begge veier, og på de flyvningene som det fortsatt er mulig å booke er det bare økonomi ledig! Dette er ganske håpløst! Jeg har også en direkte reise OSL-EWR i business, men der ser det ut som om de ikke har tenkt å fly direkte. Skal jeg booke om via CPH er det bare økonomi ledig!!!
Jeg har flydd Air China F PEK-FRA før og kan godt gjøre det igjen om det ikke finnes bedre alternativer, men ikke hvis jeg må ta covid test i stumpen. LH F FRA-PEK kan derimot vurderes da man kan mykne kroppen i et deilig badekar på FCT før avreise
Hvis du har en booking, og de kutter en avgang, så flytter de deg til dagen før/etter, eller via en annen by enn du opprinnelig booket. Hvis du booker om til økonomi-billett som er ledig, så mister du sjansen. Skjønner at det er vanskelig å planlegge, men du kan eventuelt booke leiebil med ulike startdatoer? (Mulig dette ikke går med samme firma, så da kan du eventuelt booke via to forskjellige selskaper). Book den ene dagen med hotell refunderbart, så kan du avbestille når du får ny beskjed fra SAS.
Dere som har fått justert håpløse tilslutningene på Diamant mailen, har dere ventet til tett oppunder avreise eller har dere kontaktet dem med forslag med en gang? CT går ut 31/3
Ja, jeg er klar over det. Men hvis (når?) de booker meg om blir jeg nedgradert fra Business til Økonomi, noe jeg ikke har lyst til. Grunnen er at det bare er ledige bonus seter i økonomi de dagene. Jeg prøvde meg med "Siden jeg har Business i dag må dere flytte meg til Business på ny flight, men NEI, det går ikke siden jeg har brukt FP. Hadde jeg BETALT for Business hadde det vært greit. Problemet er at jeg kjører fra sted til sted. Jeg har nå 12 hotell bookinger. Alle disse 12 må endres. Ikke noe morsom oppgave. Jeg har alt endret EN gang da SAS gjorde første ruteendring til LAX.
Du får business hvis de fjerner flighten din, og flytter deg til en annen dag. Uansett, så er det risikosport å planlegge så nøye langt frem i tid. Alt kommer til å endre seg flere ganger før du reiser. Dette er risikosport i normale tider, mens nå med korona, så er det nestet 100% sikkert at det blir endringer før du reiser.
Skulle bare mangle at man beholder det man har bestilt Det er Sas som gjør endringen og om det ikke finnes samme klasse på avgangen de flytter deg til, bør jo Sas åpne bonus seter i samme klasse.
Du kommer til å få business, men ikke før de eventuelt kansellerer flighten. Skjønner at det er vanskelig å planlegge, det er det tydeligvis for SAS også.
Det der er bare tøv av agenten. Når jeg har endret mine FP bookinger selv, så har jeg valgt den klassen jeg har booket i, og fått det uten at det har "kostet" meg noe mer. Om det hjelper vet jeg ikke, men du kan jo argumentere med at der du selv kan endre så får du det slik. Problemet er vel ikke at man generelt ikke får, men at det ikke finnes billetter i din "billettklasse" i ditt tilfelle.
Svarer meg selv her. Jeg foreslo denne routingen på gullmail og sa at jeg ikke så helt forskjellen på denne og den som mange andre her inne har booket LAX/ORD/JFK->HND/NRT->FRA/LHR. Da sa hun følgende: "I know this have been a routing frequently used in the past. And we are in terms of sorting the bookings that are made that way out. It would be a catastrophe if the passenger was denied boarding on the day of travel." Vet ikke helt hvordan det skal tolkes, men kan kanskje bety at disse bestillingene henger i en tynn tråd.
Kan ikke tenke meg at man blir nektet boarding. Selskapet som flyr har solgt billetten og fått oppgjør. Om billettutsteder (SAS) skulle angre, så de angre minst før boarding. Antagelig tidligere for å slippe erstatningskrav
Jeg har en slik booking inne og i løpet av vinteren har det vært et par ruteendringer på tilslutningsfly som har gjort at ting har vært litt i limbo. I forrige uke tikket det uoppfordret inn ny e-ticket hvor dette var ryddet opp i, så vil bli svært overrasket om SAS ikke lar denne stå.
Hvor lang tid pleier det å ta før nye billetter og omkalkulering kommer etter endring av reiserute? Vibeke fixet det max 1 time ... sukk