Er relativt stor fleksibilitet ved reisebyrå og de kan kombinere flyselskaper uavhengig av allianser. Men prisen er vel et poeng også? Jeg pleier å sjekke finn.no og så tweeke BH sin side til jeg finner noenlunde samme. Ofte tar jeg bare screenshot og ber dem prise samme ruten. Betaler gjerne litt ekstra for å bruke BH fremfor andre OTA som ofte har skjulte gebyrer (sete, mat, ruteendring osv.)
Har allerede to flighter med LH C på A380 på en annen booking i sommer, og vurderer derfor å endre til utreise med SWISS fra ZRH i deres A330. Noen som har erfaring med muligheter for oppgradering fra business til first på noen av disse? Reisen er i september.
Tenker du på å endre reisen fra business til first ved å ringe SAS? Swiss first får vi ikke tilgang til med poeng.
Tenkte heller hvor det var størst mulighet for oppgradering i gate mellom Lufthansa A380 eller Swiss A330.
LH er vel ganske restriktive på oppgradering, og da i en rekkefølge HON, pris og billettype på C (flex f.eks). Så tror ikke du skal håpe på noen oppgradering i gate. De selger vel bud på nett og ev i innsjekk om det er ledig. Men pleier å være ganske dyrt.
Jeg har flere ganger sjekket både LH og LX for muligheter for oppgraderinger og prisene er ganske heftige kontra andre selskap, LH skulle vel en gang ha over 20k for økonomi til business for 7 timer nattfly i en 330. Det sier jo litt.. Ville ikke hatt noen store forventinger dessverre.
Man kan alltids gamble på at de overbooker. Da jeg fløy ZRH-JFK for et års tid siden ropte de opp maaaange ganger at de hadde First til salgs for 1000usd hvis man fløy i biz. Det er riktig nok latterlig mange penger når man må oppgradere i gaten og dermed mister lounge og alt annet gøy på bakken. Jeg takket pent nei og hadde det helt fint i biz.
Jeg tenkte egentlig mer på bonusreiser hos SAS. Der det finnes ledige bonusbilletter på separate strekk, men der strekkene samlet sett ikke tilbys som en ruting på SAS.no, og dermed må bookes separat for dobbel pris. Så har vi Berg-Hansen som tilbyr alle mulige slags rutinger inkl. nattstopp. Hvis en ruting IKKE tilbys for cash hos Berg-Hansen, kan jeg da regne med at SAS kundeservice heller ikke vil kunne prise den samlet for poeng? Rent praktisk gjelder det om nattstopp skal være på Gardermoen eller Arlanda, der det det går fly som passer både om kvelden og grytidlig morgenen, men kun morgenflygningen vises som alternativ hos Berg-Hansen. (Kjedelig å bo på hotell når du må sjekke ut kl 6! )
SAS IT er ikke så god på å tilpasse ruter inkludert nattstopp. Men det er ikke noe problem å sy sammen rutinger innenfor 24t mellom flightene. Ser at enkelte har utfordringer over 12t men det kommer litt an på agent. Er ingen tekniske restriksjoner. Men det du også snakker om er married segments, altså at en ikke får booket sammenhengende reise f.eks OSL-CPH-FRA, men OSL-CPH og CPH-FRA er bookbare individuelt. Disse restriksjonene vil ikke en agent oppheve på SK. Og selvsagt utrolig irriterende for oss
Veldig oppklarende! Forståelig egentlig, at systemet sperrer for enkelte ruter når det finnes langt mer fornuftige og effektive alternativer. Sett fra en "vanlig" reisendes ståsted selvfølgelig - ikke en som gjerne legger inn en natt på hotell og maksimerer tid i loungen.
Fikk varsel igjen på samme seter fra AF 4 timer etter min booking-endring (fra TG X til TG C, men ulike flightnr) i dag. Synes det var litt rart og sjekket, joda, de var slettet fra bookingen. I følge kundeservice hadde Thai kansellert dem mens de lå for å bli skrevet ut. Ikke bra. Tror kanskje det kan være siden flighten jeg byttet fra (i X) også var Thai. Eller at jeg bestilte spesialmat. Men usikker. Uansett, kundeservice snakket med EB-avdelingen, som utstedte billettene etter 15 min så de ikke skulle bli kansellert igjen. Litt overrasket over at Thai kansellerte så kjapt(4 timer), forrige gang lå de to døgn uten problemer. Hva tenker dere?
Når jeg skulle fly ZRH-LAX i forrige uke kom ett opprop om at det hadde et godt tilbud om oppgradering til First. Ble ikke sagt noe pris, men vi sto allerede i kø for å boarde og en kar som sto foran meg gikk bort for å høre og synes han sa "800" til kona når han kom tilbake. Får vel gå ut ifra at det var 800 sveitserfranc det var snakk om. De forble i biz, men fikk inntrykk av at de på vei over til Europa hadde oppgradert og at det var billigere da.
Som referansepunkt solgte Swiss oppgradering fra C til F i innsjekk Chicago for $1800 stk sist måned. Det var ikke oversolgt. Har fått tilbud fra Lufthansa på forhåndsoppgradering C til F ca 1400 Euro. Dette var flere måneder i forveien og en bekreftet oppgradering i app FRA-SFO. Rimelig stivt, men sikkert noen som synes det er verdt det.
Lufthansa tilbyr også budgivning på oppgradering, tilsvarende som hos SAS. På SIN-FRA i sommer lå minstebudet for C til F på ca. €1000. Reiser man på betalt billett vil man også få poengopptjening etter ny bookingklasse, mens bonusbilletter forblir uten opptjening.
Tok et kjapt søk på muligheter til å komme seg fra Asia til Europa for 2 personer i C-klasse i februar. En kjapp oversikt: 5.2 - TG:BKK-LHR 5.2 - LH:SIN-FRA 6.2 - BR:BKK-LHR 8.2 - BR:BKK-LHR 8.2 - LH:SIN-MUC 10.2 - LH:SIN-MUC 12.2 - TG:BKK-LHR 12.2 - LH:SIN - MUC (9 seter!) 12.2 - LH:SIN-FRA (9 seter!) 13.2 - TG:BKK-LHR 16.2 - TG:BKK-LHR 18.2 - LH:SIN-FRA 19.2 - LH:SIN-MUC 19.2 - LH:SIN-FRA MASSE muligheter frem til siste 10 dagene i februar - så er det bom stopp. Lufthansa har sluppet massevis av seter. Mitt problem: Skal hjem rundt 29.2 / 1.3 / 2.3 og har ikke et eneste (godt) alternativ. Air India utelukket. Er det virkelig så mye mer populært å fly rundt 1. mars eller er det lov å håpe flere seter blir sluppet i løpet av de neste 2 ukene?
Vi har fått bestilt 2 seter i C og 1 sete i plus. 2 voksne og 1 barn på 2,5 år på avreisetidspunkt. Skulle gjerne hatt ett til i C, men har ikke dukket opp enda. Vil det være mulig at den ene av oss deler sete med barnet deler av turen, slik at vi vår sitte sammen som familie, eller er ikke det innafor? Den ene voksne må selvfølgelig sitte i Plus ved takeoff/landing og ved turbulens.
Asia-europa kan jeg ikke svare for. Men jeg har blitt 'spammet' av awardfares siste 4-5 dager før avreise Europa-Asia både nå nylig i februar og sist i juli da vi reiste til BKK. Om du MÅ hjem 29 og har funnet en rute med air India ville jeg booket den og satset på at det dukket opp noe annet tett på avreise. Et diamant medlemskap på awardfares og alarmer på alle mulige ruter til Europa, spesielt vie og muc har vist seg og være hubber med god tilgjengelighet.
Skrev til Diamant-mailen og forklarte problemstillingen for noen dager siden. Fikk nå svar om at de hadde utstedt nye billetter med flightene lagt inn av Thai (Bookingklasse E) og alt er fint.
Har jeg drømt eller var det noe med at en del CTer ble forlenget ut over fristen 31.12.23? Jeg hadde en CT opptjent november 2022 og en annen Desember 2023. Gjorde en booking tidligere nå i januar, men da kunne jeg bare se den nyeste CTen og jeg antok at den andre var utløpt. Noen som har noen formening om Amex kommer til å le av meg hvis jeg ringer i morgen og spør om gamle CTer?