Gjorde du den endring nå nylig? I første booking, eller endret du det i etterkant? Det ble rapportert her for noen uker siden at VIE-trikset var dødt, men et jo topp hvis det fremdeles går (og med dødt mener jeg å først booke VIE, og deretter fjerne VIE og få direkte Norge fra FRA/MUC/ZRH)
Var det noen som så noen systematikk i ana sitt store slipp fra LHR-HND i Februar? Plutselig var der masse ledig hver dag, men ser ut som det er full stopp etter 1 Mars.
Fra mars starter festivalsesongen for kirsebærblomster over hele Japan. Det er også en av de travleste årstidene. Kan det være grunnen?
ANA slipper litt business 7-10 dager frem i tid ved ledig kapasitet. Har du sett seter lenger frem enn det ved søk i februar?
Du må ringe inn og be de om å finne en alternativ rute til det. Det har vært diskutert her mange ganger tidligere at det er flyseslakpet du booket med som skal hjelpe deg med å finne alternativ rute. Det spiller ingen rolle at billettene du kjøpte var med bonuspoeng. De skal likevel kunne tilby deg å fly der det ikke er ledige bonusseter igjen. Bare pass på å ikke si du vil kansellere turen og ha tilbake pengene. La dette være SAS sitt problem så de må fikse opp i det slik at du er fornøyd. Det er snakk om hva du juridisk har krav på i forhold til EU261 etc.
Før … dvs den gangen vi var lykkelig uvitende om at Anko drev og flørtet med hollendere og franskmenn, kunne det være en god ide å booke utreise og så vente til returene kom opp senere. Vi har en plan om å reise til Malaysia i november og nå har jeg funnet bonusbilletter til BKK. Thai flyr videre til både KUL og PEN. Jeg finner i øyeblikket ikke billetter for returreise, men regner jo med at det kommer etterhvert … f.eks når Thai legger ut billetter 180 dager i forveien. Det store spørsmålet er selvsagt om hvor lenge er vi med i «det gode selskap»? Skulle gjerne visst om det er en farbar vei å vente til returbilletter kommer ….. Alltid noe å problematisere …
Du kan vel alltids booke utreise, og så avbestille for bare 150kr hvis du aldri ender opp med å finne passende retur? Og så har du jo en fordel siden du ser med f.eks Thai, siden 3. juni da er dagen du må booke for å få siste dag (30.) i november. Er vel svært høy sannsynlighet for at vi fortsatt er i S*-alliance da. Verre for "oss" som har lyst til å booke Lufthansa til desember, siden de bare slipper 85 dager før..
Dersom det er mer enn 14 dager til utreise har du ingen krav, utover at du kan kansellere og få tilbakebetaling. Man er da avhenging å finne nye bonusseter. SAS har vel ikke vært spesielt fleksible ift. å åpne nye seter etter behov heller...
Dette er feil. Selv om dette er det SAS og andre flyselskaper vil få deg til og tro. Uansett når kansellering skjer så har du inngått en bindende avtale med flyselskapet, de er pålagt og finne alternativer, uansett når kansellering skjer. I ytterste konsekvens kan du kjøpe egne billetter og kreve å få de dekket. Dette er uavhengig om det er bonusbilletter eller ikke. Jeg m.fl her inne har vunnet over SAS i rettsvesenet i slike saker https://insideflyer.no/forums/goto/post?id=528215#post-528215 https://insideflyer.no/forums/goto/post?id=489688#post-489688 annet eksempel med Wizz: https://flysmart24.no/2023/03/20/sorget-ikke-for-nye-billetter-det-blir-dyrt-for-selskapet/ Nå har flyklagenemnda sett på saken, og har en helt annen oppfatning enn Wizz Air. Nemnda slår nemlig fast at refusjon og tilbud om omruting skal skje samtidig, og viser til bestemmelser fattet av EU-kommisjonen: – Dersom flyselskapet ikke tilbyr valget mellom refusjon og omruting, men flyselskapet alene bestemmer at det skal gis refusjon, har passasjeren rett på dekning av mellomlegget mellom opprinnelig og ny billett, mener nemnda.
Dersom man må via rettsvesenet for å få dette til så tror jeg at praksis for de fleste dessverre likevel blir slik at at flyselskapene får det som de vil ift. fristen. Det er enkelt å ta en sak til Flyklagenemnda, men må man gå den lange veien om rettsvesenet er det nok svært få som i det hele tatt vil vurdere det som aktuelt, selv om en oppfatter å ha loven på sin side.
Det betyr allikevel ikke at det trengs å spres usannheter om hva man har rett på etter EU261. 14-dagersregelen gjelder kun kompensasjon, alle andre deler av reglementet gjelder. Det kan hende enkelte er villige til å ta kampen mot flyselskapet og det kan til og med hende at det finnes flyselskap som ønsker å følge lover og regler uten å bli dømt i rettsapparatet. Selv om jeg begynner å miste troen på akkurat det.
Da har EB sikret seter til 3 dager på rad på den flighten @Kjetil L flyr ut onsdagen, og jeg torsdagen