Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    På slipp dato kanskje ja, men så justerar folk og det dukkar opp. Må bestille T/R med Ana sitt program, så folk bookar midlertidig for så og justere når heimreise er på plass.
     
    Jomik liker dette
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,502
    Bonuspoeng:
    293
    I tillegg slippes det lite Thai First så lenge på forhånd :/ Det slippes som regel i løpet av uka før avreise, noen ganger en måned eller to
     
    Jomik liker dette
  3. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis det er First du er på utkikk etter, kan du prøve å få tak i ANA F med avreise fra JFK, ORD eller SFO. Virker å være generelt langt bedre tilgjengelighet fra USA til Tokyo enn fra LHR.

    Air India flyr også med First-kabin fra LHR til DEL og BOM. Der bruker de i hovedsak 777-300ERs, som de overtok fra Etihad. Disse ser ut for å ha en bedre standard enn dem "vanlige" kabinen og konfigurasjonen til Air India.

    Hvis du tenker business er greit nok, er det flere muligheter i januar/februar 2025 med Lufthansa, Air China, Eva og Turkish.
     
    Jomik liker dette
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Har lett på SAS.no etter CT telefonnr .... hvor i all verden står det?
     
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,296
    Likes mottatt:
    17,735
    Bonuspoeng:
    293
    Eddie47 liker dette
  6. Jomik

    Jomik Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for innspill. De tre gangene jeg har reist med First har det vært en egen, eksklusiv opplevelse på så mange plan. Komfort, mat og ikke minst dialog og kontakt med de ansatte… både LH og ANA har jeg opplevd dette med.

    Men business er ikke å forakte det heller, det er deilig å kunne ligge når man sover, og mat og service er jo bra der også :)

    Det bare gøy å få ut det meste fra de 360.000 poengene jeg har nå :p
     
  7. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    163
    Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Litt stressa for å bli strandet i Afrika, så jeg håper noen kan hjelpe meg med litt innsikt.

    Vi har bonusbilletter og har flydd ut med Brussels Airlines og hadde retur med dem nå på lørdag, men den flighten er nå kansellert.

    Det er ingen ledige bonusbilletter for returen, og den eneste fornuftige retur-ruta går med Airfrance. Hvilke muligheter har jeg for å bli booket om til Airfrance? Er det noe jeg kan gjøre for å høyne sannsynligheten for å få den ruta? Og hvem har ansvaret for å booke meg om, SAS eller Brussels Airlines?

    På forhånd takk for hjelpen!
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,036
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis Brüssels stod for flygningen som er kansellert er de ansvarlig for å få deg hjem. De gjør nok det og, følg med på epost/bookingen din.

    Hvis du har preferanser på alternativ befraktning så er det sikreste å kontakte dem asap.
     
    Teknolai liker dette
  9. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,178
    Likes mottatt:
    36,723
    Bonuspoeng:
    293
    Gjør som @RoadKing sier. ta kontakt med Brussels. Som har ansvar for å få deg hjem i samme klasse, og ikke bare på egne fly. Selv om de sikkert helst vil det.

    Så du kan jo foreslå Air France, om de nå ikke har booket deg om til noe du er fornøyd med allerede.
     
    Teknolai liker dette
  10. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    163
    Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for raske svar @RoadKing og @ccurrahee! Da prøver jeg lykken på telefon. Prøvde chat og ble henvist til de som har utstedt billetten. Og det samme sa SAS da jeg ringte dem. Han i SAS jeg snakket med, sjekket visstnok med eurobonus backoffice, som visstnok jobbet med saken. Men jeg får ikke det helt til å stemme..
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,036
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ansvarsfraskrivelse av SN mener jeg. Men hvis SAS har tatt ballen, så får man anta at det er korrekt. Det er kanskje en ny praksis? Imidlertid så skal vi vel ikke lenger tilbake enn til @EndreD sin tur, hvor operating carrier, i det tilfelle Lufthansen tok ansvar. Det var riktignok ikke kansellering, men...
     
  12. Teknolai

    Teknolai EBD

    Innlegg:
    163
    Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tenker det samme. Likevel påstår Brussels hardnakket at de overhodet ikke kan endre min booking og at SAS må booke meg om.

    Brussels mente at SAS kunne ringe Brussels for å booke om, men det mente SAS at de ikke gjorde.

    SAS var forsåvidt hjelpsomme nok, og vi greide å finne en rute med ledige bonusbilletter. Men returen tar fire ganger så lang tid. Tar ikke sjansen på å booke Airfrance billetter til 80kNOK uten å føle meg trygg på at Brussels hadde tatt regninga..

    Sykt irriterende å måtte bruke en halv feriedag på telefonen for å få fiksa dette.
     
    RoadKing liker dette
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Det er relativt vanlig praksis at reisebyrået må kontakte ansvarlig flyselskap for reprotect/ombooking ved irrops før reisen har startet, så kan havner litt mellom barken og veden når SAS nekter å gjøre slik.
     
    Teknolai liker dette
  14. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    Det er dessverre ingen Star Alliance Lounge i DAD. Flyplassen er relativt liten, vi endte opp på en kafe bare. Det finnes kun en kontraktslounge (CIP Orchid Lounge) samt Vietnam Airlines sin (SkyTeam). Så akkurat relatert til det, er det jo en fordel med ST-tilgang... ;)
     
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    8,321
    Bonuspoeng:
    183
    I følge star alliance lounge finder så bruker EVA kontrakt loungen.

    Burde få tilgang med *A gold når man flyr EVA da?(Vi er 2 *A gull) eller må man fly C?

    Skjermbilde 2024-02-22 162056.png
     
  16. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    Tror dessverre man må fly C når det er kontraktslounge, men jeg vet ikke for sikkert.

    As a Star Alliance Gold customer travelling in any class on a Star Alliance member airline operated flight, you have access to any member airline lounge at the airport where your flight departs, if the following conditions are met:

    • You present your boarding pass of a Star Alliance member airline operated flight which departs at the same day as your visit or latest by 05:00 AM the next morning.
    • If your boarding pass does not carry the Star Alliance Gold indicator, you will need to also show your valid Star Alliance Gold card.
    • The lounge displays the Star Alliance Gold logo at the entrance.
    https://www.staralliance.com/en/lounge-access-policy
     
    Last edited: 22. febr 2024
  17. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,442
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har kun erfaring med LH på dette, men de gir lounge-tilgang med gjest i kontraktslounger til *A Gold-passasjerer uavhengig av reiseklasse. Mine to referansepunkter er SVG og CMN.
     
    Lars J liker dette
  18. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    228
    Likes mottatt:
    381
    Bonuspoeng:
    63
    Edit: ser ut som du har tilgang likevel. Er opp til "member airline" og deres policy.

    At airports where neither a Star Alliance branded lounge nor a Star Alliance member carrier offers a lounge, third party lounges are contracted by some of our member airlines. As a Star Alliance Gold customer travelling on a Star Alliance member airlines operated flight from such airports, you may have access to these third party contract lounges. Please refer to the Lounge Finder to identify which lounges you may have access to, according to the policy of each airline*.

    *Check the current policy of the airline with which you are travelling.


    Så vll tro at EVA tillater uansett klasse, når den dukker opp i Lounge Finder. De tar likevel et forbehold.
     
    Lars J liker dette
  19. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    642
    Likes mottatt:
    2,254
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og fruen reiste med LH First fra Shanghai til Frankfurt forrige uke. Ved ankomst FRA ble vi møtt av tre menn i mørk dress og en plakat med navnet vet på. De hadde som oppgave å hjelpe oss med håndbagasjen, samt følge oss gjennom passkontrollen og security og videre til loungen i påvente av flyet til Oslo.
    Noen andre som har opplevd dette? Har ankommet FRA i First ganske mange ganger, men aldri blitt møtt ved gaten før...
     
    AirMags and Eddie47 like this.
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,596
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, ble møtt av en mann med First-skilt i Frankfurt i romjula. Han fulgte meg og en annen hele veien til FCT.
     
    Krjemb liker dette

Del denne siden