På slipp dato kanskje ja, men så justerar folk og det dukkar opp. Må bestille T/R med Ana sitt program, så folk bookar midlertidig for så og justere når heimreise er på plass.
I tillegg slippes det lite Thai First så lenge på forhånd :/ Det slippes som regel i løpet av uka før avreise, noen ganger en måned eller to
Hvis det er First du er på utkikk etter, kan du prøve å få tak i ANA F med avreise fra JFK, ORD eller SFO. Virker å være generelt langt bedre tilgjengelighet fra USA til Tokyo enn fra LHR. Air India flyr også med First-kabin fra LHR til DEL og BOM. Der bruker de i hovedsak 777-300ERs, som de overtok fra Etihad. Disse ser ut for å ha en bedre standard enn dem "vanlige" kabinen og konfigurasjonen til Air India. Hvis du tenker business er greit nok, er det flere muligheter i januar/februar 2025 med Lufthansa, Air China, Eva og Turkish.
Takk for innspill. De tre gangene jeg har reist med First har det vært en egen, eksklusiv opplevelse på så mange plan. Komfort, mat og ikke minst dialog og kontakt med de ansatte… både LH og ANA har jeg opplevd dette med. Men business er ikke å forakte det heller, det er deilig å kunne ligge når man sover, og mat og service er jo bra der også Det bare gøy å få ut det meste fra de 360.000 poengene jeg har nå
Litt stressa for å bli strandet i Afrika, så jeg håper noen kan hjelpe meg med litt innsikt. Vi har bonusbilletter og har flydd ut med Brussels Airlines og hadde retur med dem nå på lørdag, men den flighten er nå kansellert. Det er ingen ledige bonusbilletter for returen, og den eneste fornuftige retur-ruta går med Airfrance. Hvilke muligheter har jeg for å bli booket om til Airfrance? Er det noe jeg kan gjøre for å høyne sannsynligheten for å få den ruta? Og hvem har ansvaret for å booke meg om, SAS eller Brussels Airlines? På forhånd takk for hjelpen!
Hvis Brüssels stod for flygningen som er kansellert er de ansvarlig for å få deg hjem. De gjør nok det og, følg med på epost/bookingen din. Hvis du har preferanser på alternativ befraktning så er det sikreste å kontakte dem asap.
Gjør som @RoadKing sier. ta kontakt med Brussels. Som har ansvar for å få deg hjem i samme klasse, og ikke bare på egne fly. Selv om de sikkert helst vil det. Så du kan jo foreslå Air France, om de nå ikke har booket deg om til noe du er fornøyd med allerede.
Takk for raske svar @RoadKing og @ccurrahee! Da prøver jeg lykken på telefon. Prøvde chat og ble henvist til de som har utstedt billetten. Og det samme sa SAS da jeg ringte dem. Han i SAS jeg snakket med, sjekket visstnok med eurobonus backoffice, som visstnok jobbet med saken. Men jeg får ikke det helt til å stemme..
Det er ansvarsfraskrivelse av SN mener jeg. Men hvis SAS har tatt ballen, så får man anta at det er korrekt. Det er kanskje en ny praksis? Imidlertid så skal vi vel ikke lenger tilbake enn til @EndreD sin tur, hvor operating carrier, i det tilfelle Lufthansen tok ansvar. Det var riktignok ikke kansellering, men...
Jeg tenker det samme. Likevel påstår Brussels hardnakket at de overhodet ikke kan endre min booking og at SAS må booke meg om. Brussels mente at SAS kunne ringe Brussels for å booke om, men det mente SAS at de ikke gjorde. SAS var forsåvidt hjelpsomme nok, og vi greide å finne en rute med ledige bonusbilletter. Men returen tar fire ganger så lang tid. Tar ikke sjansen på å booke Airfrance billetter til 80kNOK uten å føle meg trygg på at Brussels hadde tatt regninga.. Sykt irriterende å måtte bruke en halv feriedag på telefonen for å få fiksa dette.
Det er relativt vanlig praksis at reisebyrået må kontakte ansvarlig flyselskap for reprotect/ombooking ved irrops før reisen har startet, så kan havner litt mellom barken og veden når SAS nekter å gjøre slik.
Det er dessverre ingen Star Alliance Lounge i DAD. Flyplassen er relativt liten, vi endte opp på en kafe bare. Det finnes kun en kontraktslounge (CIP Orchid Lounge) samt Vietnam Airlines sin (SkyTeam). Så akkurat relatert til det, er det jo en fordel med ST-tilgang...
I følge star alliance lounge finder så bruker EVA kontrakt loungen. Burde få tilgang med *A gold når man flyr EVA da?(Vi er 2 *A gull) eller må man fly C?
Tror dessverre man må fly C når det er kontraktslounge, men jeg vet ikke for sikkert. As a Star Alliance Gold customer travelling in any class on a Star Alliance member airline operated flight, you have access to any member airline lounge at the airport where your flight departs, if the following conditions are met: You present your boarding pass of a Star Alliance member airline operated flight which departs at the same day as your visit or latest by 05:00 AM the next morning. If your boarding pass does not carry the Star Alliance Gold indicator, you will need to also show your valid Star Alliance Gold card. The lounge displays the Star Alliance Gold logo at the entrance. https://www.staralliance.com/en/lounge-access-policy
Jeg har kun erfaring med LH på dette, men de gir lounge-tilgang med gjest i kontraktslounger til *A Gold-passasjerer uavhengig av reiseklasse. Mine to referansepunkter er SVG og CMN.
Edit: ser ut som du har tilgang likevel. Er opp til "member airline" og deres policy. At airports where neither a Star Alliance branded lounge nor a Star Alliance member carrier offers a lounge, third party lounges are contracted by some of our member airlines. As a Star Alliance Gold customer travelling on a Star Alliance member airlines operated flight from such airports, you may have access to these third party contract lounges. Please refer to the Lounge Finder to identify which lounges you may have access to, according to the policy of each airline*. *Check the current policy of the airline with which you are travelling. Så vll tro at EVA tillater uansett klasse, når den dukker opp i Lounge Finder. De tar likevel et forbehold.
Jeg og fruen reiste med LH First fra Shanghai til Frankfurt forrige uke. Ved ankomst FRA ble vi møtt av tre menn i mørk dress og en plakat med navnet vet på. De hadde som oppgave å hjelpe oss med håndbagasjen, samt følge oss gjennom passkontrollen og security og videre til loungen i påvente av flyet til Oslo. Noen andre som har opplevd dette? Har ankommet FRA i First ganske mange ganger, men aldri blitt møtt ved gaten før...
Ja, ble møtt av en mann med First-skilt i Frankfurt i romjula. Han fulgte meg og en annen hele veien til FCT.