Det varierer… Jeg booket OSL-MAN-ATL på nett, og la til TRD-OSL dagen før. Ikke snakk om å få endre til TRD-OSL-MAN dagen før.. Er så sjukt mye O/D dessverre
Da er jo mye av poenget med de feederne borte. Det er vel en grunn til at de ikke dukker opp i gjennomgående søk i utgangspunktet, så da blir det jo rimelig håpløst. Veldig sjelden jeg ser at noen av de flightene starter utenfor UK (som f.eks i OSL/CPH/ARN), så nesten alt av feeders må kunne gå til LHR/MAN :/
Hei, Jeg skrev om denne episoden noen uker siden, men har ikke fått noe svar fra SAS, så håper jeg bare at noen her kan hjelpe med råd eller info: Jeg var heldig med å skaffe to billetter fra CDG til LAX til PPT og tilbake fra SFO, som jeg kjøpte med CT tidligere i år. Så noen dager senere kom det tilgjengelighet fra AMS, som jeg egentlig foretrekker. Jeg ringte SAS for å endre billetten, og fikk beskjed på telefon at alt var i orden, betalte gebyrer, osv. Jeg ble så glad at jeg glemte helt å sjekke at jeg fikk de nye billettene tilsendt. Så noen uker senere la jeg plutselig merke til at bookingen var borte fra SAS-appen. Så ringte jeg SAS og fikk høre at de nye billettene ikke ble utstedt av en eller annen grunn. Men det virker nå som om jeg også har mistet de opprinnelige billettene – i hvert fall slik jeg tolker det jeg ser på AF ved å taste inn referansen der (se screenshot). På SAS nettside får jeg kun en feilmelding. Mitt egentlige spørsmål er: vet noen om disse billettene, som vises som strøket på screenshot, kan gjenopprettes?
SAS vil normalt svare at de ikke kan gjøre noe her om det ikke er ledige billetter. For meg høres det ut som en sak for Transportklagenemnda, hvor du har veldig gode kort på hånden. Om det er slik at du har hatt en bekreftet booking og de har fjernet disse flightene i forbindelse med ombookingen som de ikke fikk gjennomført, så vil avtaleretten stå ganske sterkt og SAS skal skaffe til veie tilsvarende billetter til deg, uavhengig om det er ledige billetter for poeng. Jeg hadde skrevet et en saklig e post til SAS om saken og avsluttet med at dersom SAS ikke løser saken innen rimelig tid vil du ta det videre med Transportklagenemden. For øvrig, et tips ved endring er å be agenten kun legge til nye flighter, ikke fjerne de gamle. Backoffice vil da fjerne de gamle flightene i det de lager nye billetter og du slipper å havne i en situasjon som nå.
SAS sin måte å håndtere dette på vil typisk være å forsøke å hale ut saken ved å ikke svare. Mitt tips er å ta saken både til Transportklagenemnda og Konfliktrådet. Konfliktrådet i Ullensaker har en jurist med god kompetanse på EU261.
Flere innlegg i SAS Amextråden og på Facebook om dette ja - du skal se 31.3.2025 på den som utløp 31.12.24
Jeg sjekket nettopp i "Wallet" i SAS appen og ja, CT-en går nå ut 31.03.25. Vet man hva som er grunnen? Har Amex funnet ut at mange slitter med å finne brukbare bonusturer (noen som kanskje har ført til at enkelte...som undertegnende...har kansellert sine kort med høy årsavgift)?
De siste årene har SAS endt opp med å utvide gyldigheten av utgående CT i siste liten pga. høy pågang hos kundeservice. Mulig de rett og slett bare er litt føre var i år.
Jeg er veldig ambivalent til at SAS behandler voksne mennesker som barn. Det er samme oppstyret hvert eneste år med folk som 30.12 klager på at de ikke får brukt CT'en sin fordi telefonkøen er lang.
Jeg klarer for ordens skyld ikke å bestille billetter for grunner som er mer enn nok diskutert i andre tråder her inne. Ikke fordi jeg skal vente til aller siste dag i år. Per nå ser jeg det som en reel opsjon å bare ikke bestille noe som helst med CT'en. Da kan jeg i hvert fall slutte å bruke energi på det.
Tror det handler om mer enn telefonkø i år, blant annet at det er mye trøbbel med billettering, krøll med Sky Team-systemene osv som gjør at de forlenger. De ser at det er et hekkans arbeid nå, i tillegg til alle bugs som skal fikses.
Burde også vært fordi man ikke kan bruke en CT på bookinger med flere enn 2pers. Det har i prinsippet fintet alle oss familiefolk utover sidelinjen, så de to CT'ene jeg opptjente på starten av året er i prinsippet bortkastet om de ikke fikser det. Kan selvfølgelig splitte i to PNR'er, men det har sine utfordringer også.
Jeg har brukt AwardFares i mange år, og normalt stemmer det jeg finner i 80-90% av tilfellene. Etter overgangen til SkyTeam er dette nede i 30-60% - selv på SAS-reiser. Eksempelvis leter jeg og familien etter tur til NYC og finner tur/retur fra London med Virgin på AwardFares i business. Men på SAS sitt partnersøk: Nada. Noen med erfaring om de på telefon ser disse billettene?
Høres rart ut. Awardfares henter jo bare data rett fra SAS. Har du huket av for andre bonusprogrammer enn EB på søkesiden?
Nei, det har jeg ikke. Men fant en mulig feilkilde, som er litt rar. Plutselig fikk jeg opp hvis jeg søkte LHR-JFK hos SAS, men ikke LHR-NYC. Men på AwardFares får jeg opp på begge søkene. Ellers er det mye rart med AwardFares. Et søk med SAS-flyvninger til Oslo fikk jeg opp en haug med ledige seter via Bergen på en retur. SAS hadde ingenting.
Jada, dei finner det på telefon. LHR-JFK, diamant telefonen kan booke leg for leg så fikk med OSL-LHR med SK. Må booke i riktig rekkefølge, så OSL-LHR først deretter LHR-JFK. Husk god tid på LHR, bytte av terminal.