Artige SAS… siste CT reise med Stjernelaget: Jeg kommer med Thai fra BKK 26.11 kl 07.05 og hadde plass plass på 09:10 til BGO! Fikk i dag rute endring: 7t 40 min venting på OSL .. og så 14:45 til TOS 40 min på TOS 17:25 til TRD 1t 15 min på TRD 21:05 til BGO Lande på BGO kl. 22:05 i stedet for kl 10:05 Tror jeg må ringe ..
Det var en tullete endring! Om de ikke får gjort noe med det, kan du trøste deg med €600 kompensasjonspenger per person.
Det er fortsatt ledige bonusbilletter på 09:10 avgangen til BGO… Må ringe når jeg kommer til solkysten, sitter fortsatt på Hell International Airport
SAS har jo forsatt tilgang til *A inventory, så du kan jo prøve på denne: Og denne flighten skal SAS freeselle for deg om det ikke er ledig bonus:
Kjedelig, kan ha vært at SAS-tilgjengeligheten ikke stemmer overens med UA lenger, eller det kan være O/D restriksjoner pga flighter du allerede har i bookingen. Eventuelt agenten som er inkompetent. Så her kan du feks enten be de freeselle første flight SK OSL-BGO, evt kanskje prøve deg på TG BKK-ARN dagen etter som også skal være tilgjengelig ifølge UA.
Svaret ditt var rett og dermed ble det automatombooket! Siden dette var bonusbilletter i Plus og det ikke var ledige Plus plasser på 12:20 OSL-BGO fant KI maskinen første ledige Plus forbindelse fra OSL til BGO …. dvs. OSL-TOS-TRD-BGO Prøvde BKK-ARN-BGO men det gikk ikke … Ja ja … jeg truet med EU261 og 2x600€, da måtte han snakke med supervisor! Supervisor ville ikke frigjøre Plus-billetter på 12:20 OSL-BGO og da ble det økonomi …
Beregnes ikke det ut fra km på det legget man ble nedgradert? Er litt usikker, men jeg tror det. I så fall er det ikke stort å hente. En andel av flybilletten blir vel uansett poengkomp, og ikke cash.
Ja, men jeg hadde gjort det bare av prinsipp for å lage styr for SAS når de skal være så rævhål. Det beregnes også en andel av skatter og avgifter.
Ser der ja. 2t er såpass lang tid at det vil overraske meg om dere ikke rekker en tur via serviceskranken på OSL for ombooking tilbake til 09:10 før bagasjen må leveres inn igjen.
SK hadde mye lavere tilgjengelighet hos TG enn det UA hadde i sommer. Så det er nok ikke overraskende at SAS ikke ser dem.
Ikke det jeg erfarte. Jeg søkte mye på reiser kort frem i tid. Ikke det at det spesielt relevant lengre selvfølgelig...
+ kostnaden for “feeder flight” regner jeg med? Eller? Har aldri gjort på denne måten. Greide alltid å finne noe jeg kunne booke uten å ringe…
Jeg og familien har en CT-reise for 4 pax i biz i påsken som er OSL-FRA-IST-CEB med retur CEB-IST-OSL. I dag fikk jeg beskjed om at IST-CEB var kansellert. Jeg ringte KS men de kunne ikke hjelpe meg siden reisen var med *A. De kunne tilbakebetale alt men det er en dårlig deal da det ikke er biletter å oppdrive med ST, ikke engang i eco. Er det noen som vet om jeg har krav på mer enn tilbakebetaling av poeng, skatt og CT'er?
Turkish er etter EU261 pliktig til å tilby deg en ny rute mellom IST-CEB. SAS har i lignende tilfeller som billettutsteder blitt holdt ansvarlig i transport klagenemda. Ettersom kansellering kom i dag ville jeg hatt litt is i magen, kan forr hende du blir rebooket etter noen dager.. Om du ikke blir det og ikke kommer noen vei med SAS og Turkish kan du vurdere kjøpe billetter mellom IST-CEB og kreve kostnaden refundert i ettertid. Men du må regne med å måtte gå via transport klagenemda og kanskje også rettsvesenet for å drive inn kravet. Så får du vurdere om det er verdt bryet. Se f.eks 2023-03582 i transportklsgenemda Utdrag... Klager hadde hadde kjøpt eurobonusbilletter for fire personer hos SAS på business klasse for reise t/r Oslo - Bangkok, 21. desember 2022 - 3. januar 2023. Billettene var Companion tickets, det vil si at 2 personer reiser for prisen av 1. Pris for fire personer var 2 x 165 000 eurobonuspoeng. Billettene var med flere forskjellige flyselskap, SAS, Lufthansa, Türkish Airlines og Thai Airways, og utstedt på SAS-dokument. ... I tiden før avreise ble det gjort flere kanselleringer og endringer i reiseruten, og klager ble til slutt informert om at SAS ikke klarte å tilby ombooking. ... Den 3. desember kjøpte klager nye business klasse billetter hos Emirates til NOK 35 599 per person for tre av de reisende og NOK 31 061 for en reisende. ... Basert på sakens opplysninger legger nemnda til grunn at klagers reise ble kansellert mer enn 14 dager i forveien. Klager har derfor ikke rett på standarderstatning i henhold til EU-forordning 261/2004 artikkel 5 nummer 1 bokstav c punkt i). Ved kansellering har passasjerene valget mellom refusjon av hele billettprisen, eller omruting snarest mulig, på tilsvarende transportvilkår. I EU-kommisjonens veileder (2016/C 214/04) punkt 4.2 kommer det frem at omruting og refusjon skal tilbys samtidig. Dersom flyselskapet ikke tilbyr valget mellom refusjon og omruting, men flyselskapet alene bestemmer at det skal gis refusjon, har passasjeren rett på dekning av mellomlegget med den nye billetten med et annet selskap. --- Klager har anført at hun gav SAS tydelig beskjed om at hun ikke ønsket å benytte reisen. Klager viser også til e-poster fra SAS hvor det kommer frem at flyselskapet ikke kunne tilby ombooking av eurobonusbillettene. Klager kjøpte nye flybilletter på samme bookingklasse (business), og krever disse utgiftene erstatte med NOK 137 858. Etter nemndas syn har klager derfor krav på dekning av nye billetter på NOK 137 858. Verdien av eurobonuspoengene (330 000 eurobonuspoeng) for den opprinnelige reisen med SAS kan komme til fradrag dersom disse blir tilbakeført til klager. Ettersom flybillettene var et SAS-produkt (eurobonusbilletter) utstedt på SAS sitt billettdokument (117-...), og ettersom klager hele tiden har mottatt informasjon fra SAS vedrørende ruteendringene og spørsmål om ombooking/refusjon, har nemnda kommet til at SAS må være ansvarlig overfor klager.