Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    43
    SAS har ikke informert meg om noe som helst, kun TK i en epost, og de har rett og slett fjernet IST-CEB (TK264) fra billettene og ikke tilbudt oss noe som helst annet. Jeg frykter at CEB-IST (TK265) også blir kansellert da det vel er samme rute bare motsatt veg. Jeg tror TK har endret IST-MNL-CEB til kun IST-MNL.

2. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,591
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det er ingen ekstra poengkostnad for å legge til en flight på en eksisterende booking når den er i samme sone som eksisterende start/slutt. Feks OSL-AMS eller JFK-LAX lagt til på en booking AMS-JFK.

Skyline liker dette
  3. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,642
    Bonuspoeng:
    183
    SAS informerer først når de har behandlet endringen på sin side, så fint å avvente til backoffice har undersøkt hvilke muligheter som finnes.

Trykkern liker dette
  4. cire913

cire913 Medlem

Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har HAN-IST-SEA-YVR-YYC, i går kansellerte TK IST-SEA-flyvningen (varslet av SAS-varslingsappen) ca. 10 minutter senere fikk jeg en ombooket e-post fra TK for en flytur samme dag, men med avgang ca. 9 timer senere, noe som betyr at jeg landet i SEA etter at SEA-YVR-flyet gikk , jeg ringte nettopp SAS for ca. 45 minutter siden, de hadde fortsatt tilgang til SA for å booke om SEA-YVR-YYC-flyvningene for meg med aircanada i henhold til hva jeg brukte United for å sjekke!

Nordlands and Rapolo like this.
  5. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,008
    Bonuspoeng:
    93
    En liten problemstilling jeg lurte på om noen hadde noen tips til.

Vi er fem stk, barn på 7, 11 og 13. Ser på en tur til Florida, der Virgin virker å være det beste valget.

Problemet er at man kun kan bruke en CT pr. bestilling i skrivende stund, og en bestilling kan inneholde maks to personer. Altså, det lar seg ikke gjøre å booke 2+3 med hver sin CT.

Et alternativ er å booke 13-åringen på en egen booking. Dette går nok fint hos SAS, men hos Virgin er det 14-års aldersgrense på å reise «alene», så er redd en slik booking ikke går gjennom, selv om hun i praksis ikke reiser alene.

Ellers kan en alltids ha en booking med tre personer uten å bruke CT, men da blir det 520K poeng for en tur til Florida, noe som er mildt sagt dårlig bruk av poeng (dårlig nok med 390 og 2stk CT også for den saks skyld).

Det mest realistiske utfallet for øyeblikket er å booke SAS til østkysten et sted, og så ha separate bookinger videre for penger eller poeng, men vil helst slippe det.

Noen som har klart å booke 3stk på en og samme booking med CT den siste tiden, eller har andre erfaringer med problemstillingen?

Last edited: 08. nov 2024
  6. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,908
    Bonuspoeng:
    113
    Mitt beste tips er å booke 3+2 eller 5 i en booking og satse på at det blir løst innen dere skal reise slik at du kan legge på 2 x CT. Risikabelt men hvis alternativet er å ikke reise ville jeg gjort det sånn.

awt liker dette
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,642
    Bonuspoeng:
    183
    Har du ringt SAS og luftet problemstillingen? 13-åringen vil uansett måtte reise på voksenbillett, hvor fødselsdato ikke må inn før innsjekk. Innbiller meg også at de kan overstyre eventuelle aldersbegrensninger ved å legge inn kryssreferanser mellom bookingene.

awt liker dette
  8. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,008
    Bonuspoeng:
    93
    Ene CT går ut i år og reisen er på nyåret, så det blir litt risikabelt. Har ingen tro på at dette blir løst innen kort tid.
    Har ikke ringt SAS nei, men lurte litt på om jeg burde ringe Virgin og høre hva de mener. Er redd for SAS kommer med vanlige tåpelige «tyvärr»-svar, da de neppe vil være ansvarlige for andre selskap sine regler.

En enda verre problemstilling er å måtte krangle med Virgin-ansatte i skranken i USA når vi skal hjem, så usikker på om jeg tørr å ta sjansen på akkurat det.

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,642
    Bonuspoeng:
    183
    Kjapp Googling tilser at dette er ganske vanlig og løses normalt ved å koble sammen bookingene (TCP/The Complete Party). Selv ville jeg slått meg til ro om SAS klarer å booke reisen og Virgin bekrefter at ting ser OK ut innen angrefristen på 24t. Risikoen er at reisefølget deles opp ved irops og automatisk ombooking, og vil potensielt kreve litt organisering for å få alle hjem i samlet tropp.

10. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,008
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Jeg får ta noen telefoner etter helgen og se om det kan la seg løse. Det med irrops kjenner jeg til, men det skal ikke være et problem om bookingene blir linket sammen.

11. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,591
    Bonuspoeng:
    113
    Storbaba and Insomnia4u like this.
  12. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har en kommende awardreise med *A booket via SAS før de byttet allianse, og skulle gjerne ha lagt inn Senator-status istedenfor Eurobonus-nummeret som nå følger bookingen. Noen som har tips til hvordan løse dette? Appen til SAS gir ikke mulighet for å velge Miles & More lengre (naturlig nok), og på nettsiden til Lufthansa får jeg bare feilmelding.

13. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    910
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg endte opp med å ringe M&M kundeservice, IKKE Lufthansa sin kundeservice, for å dette lagt inn

bXmi and cothom like this.
  14. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,908
    Bonuspoeng:
    113
    Har en bonusreise til Bali hvor jeg skulle endre siste leg ams-osl til en tidligere flight. Ifm at SAS skulle endre dette leg’et klarte de å splitte reisen i to bookingreferanser. Altså jeg på en booking ref og min sønn på 13 på en annen booking referanse. Jeg ringer inn og de sier de ikke kan slå de sammen til en booking. Jeg forklarer videre at jeg skal bruke en CT på denne reisen og det må derfor være på samme booking. Han påstår videre at de er linket sammen så det blir ikke noe problem å bruke en CT på dette. Problemet er at jeg ikke har tjent opp CT enda og får derfor ikke testet hypotesen. Får ringe inn i morgen og snakke med en annen å høre.

15. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,025
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som duplicate booking siden den ble splittet?
    Jeg opplevde det samme, og det ble bare rot..

16. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,377
    Bonuspoeng:
    113
    Innsjekk på OSL fikser dette uten problemer, jeg gjorde det ved avreise i oktober..

cothom liker dette
  17. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    910
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ny regel om å ikke kunne booke bonusbilletter som har avreise inntil 3 dager fra dagens dato? Får kun opp 17.11 som tidligste mulighet. Får feil når jeg velger tidligere datoer

18. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,937
    Bonuspoeng:
    93
    Det ble innført litt før alliansebyttet, partner award reiser må bestilles minst 4 dager før. Tror det er sagt at det er en midlertidig begrensning. Mulig omgåelse er å booke en reise lengre frem og når den er billetert ringe inn å endre til dato du virkelig ønsker.

mrt liker dette
  19. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    910
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, blir litt vanskelig når det ikke er mulig søke opp tilgjengelighet på sas.no pga denne begrensningen :(

20. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noen som har erfaringer med feeder-flight til/fra LHR/MAN som stort sett er eneste alternativ til Nord-Amerika (hvertfall for 2+ passasjerer i biz). Ender det i en uforløst orgie av O&D-restriksjoner som i praksis gjør det umulig eller kommer man seg greit dit med det som kommer opp i award-søkene, også fra byer i Norge som ikke heter Oslo? Orker ikke å booke, samt betale gebyrer og skatter fra UK, før jeg vet at det er en realistisk sjanse for å få feeders. CT'er gambler jeg på at jeg får lagt opp på en booking med 3stk senere, så de avventer jeg med. Lite keen på to PNR'er, selv om det vel er lite sannsynlig at noe går skikkelig til h..... På forhånd takk for hjelp!

Del denne siden