Hei, Jeg er EBG (i den grad det betyr noe) og forsøker å booke en interkontinental awardreise med SkyTeam, men agentrouletten hos SAS er som vanlig kaotisk og ulike forklaringer hagler. Håper smarte medforumister kan svare på om følgende tre problemstillinger er tillatt, slik at jeg evt. blir motivert til å fortsette rouletten; 1. Ringe inn og oppgi flight for flight? Bakgrunnen er at søkemotoren hos SAS ikke returnerer treff på hele utreisen samlet (mistenker at det skyldes layover med overnatting mellom flights) , men alle flights dukker opp om jeg gjør to separate søk (fordelt på flights før og etter layover med overnatting). 2. Booke ene del av utreisen online, og i etterkant be de legge til resterende flights per tlf? Endring vil medføre endret poengpris pga. annen sone, om det måtte bety noe (ser det står noe om det i tredje nederste punkt her https://www.sas.no/eurobonus/poeng/bruke/partnerbonusreiser/) 3. Kun booke utreise nå og legge til hjemreise senere? På forhånd takk for god hjelp!
1. Det er sagt det skal være mulig å booke leg for leg. Funker for EBD, men jeg har ikke sett rapporter på at andre har lykkes. Det er imdlertid kurant å booke intercont/langstrekkene for så legge til feeder flights (ev. i begge ender), men dette må normalt (alltid?) gjøres etterpå. 2. Her tror jeg faktisk du er nødt til å ringe. Det er krav om det ikke skal være endring i sone, slik jeg har forstått dette, så jeg tror du må få booket helt frem.. 3. Dette er helt kurant/vanlig.
Det endte med at jeg ringte inn og fikk bestilt en reise OSL-KUL t/r med CT. Telefonsamtalen varte 43 minutter. Dersom jeg kunne ha benyttet CT på SAS sin side hadde jeg selv klart å booke denne reisen på under 5 minutter. De fleste agentene man får snakke med er enten veldig usikre eller kunnskapsløse. Tipper jeg har snakket med 7-8 stykker siste uka og kun to av dem har vært kjappe og erfarne, men da gjaldt det avbestilling av en tur som de ikke klarte å bygge videre på. I tillegg hadde jeg egentlig tenkt meg en annen retur fra KUL, men agenten jeg fikk nå måtte søke på hele reisen OSL-KUL selv om jeg spesifiserte reisen AMS-KUL og ba han legge inn tilslutningsfly OSL-AMS i ettertid. Langstrekkene er med Garuda og Saudi. Jeg er glad for at jeg før helgen nedgraderte mitt SAS Amex premium til Classic kort. Å bruke så mye tid til å få en passe interessant tur gidder jeg ikke. Jeg kan heller unne meg én tur i business i året og betale det det koster. SAS-poengene kan brukes innenlands; kan være god verdi i det.
Takk for svar! Ad 1, så mente jeg å ha lest at det skulle være mulig å booke leg for leg for minimum alle "Premiumkunder" (EBG+), men det har vært lite velvilje å spore hos agentene jeg har snakket med så langt. Ad 3 så er det godt å høre at det er mulig å legge på hjemreise senere. Det har vært så mye endringer med ny allianse at man vet aldri..
Det har kommet inn mange nye agenter som ikke er noe god (enda) da de er ganske fersk. For min del er dette kanskje det største insentivet til å gå for diamant, da man på den måten unngår de mest uerfarne agentene. Det blir nok ikke bedre med det første heller, for straks forsvinner flere av de beste svenske agentene.
Ettersom SAS må ha kundeservice uansett så kan jeg ikke forstå at de ikke prioriterer å ha et kjerneteam inhouse for å ha kontinuitet og autoritet. For å dekke de enkle oppgavene kan de hyre inn et servicesenter i India eller lignende som tar unna det mindre kritiske som kommer på mail og chat. Det må være direkte flaut for SAS, og de fleste andre flyselskap, å være bekjent med den manglende kompetansen som i blant møter en på telefon. Jeg lurer veldig på hvor lang opplæringen er før man går over på å betjene telefoner.
Helt enig i det. Nå er VIP avdelingen in-house, men det hjelper jo lite for de uten status som gang på gang kommer til ubrukelige agenter.
De med Diamant får og ubrukelige agenter. For to dager siden fikk jeg en agent som ikke visste hva CT var for noe…
Skal bestille min første CT bonustur med Skyteam i morgen og er litt nervøs. BGO-LIM og hjem fra BOG-BGO. Betaler jeg da vanlig poengpris eller 2 x enveis (open jaw)? Jeg ringer +47 64 81 60 99? Er ikke gull eller sølvmedlem. Må vel ha klar eurobonusnummer og kredittkortdetaljer. Og hele reiseruten med fly alle avganger? Det blir kun 450 kroner i gebyr pr. pers? Kan jeg bare bestille enveis billetter på nettet og ringe inn og få CT-telefonen til å sy sammen reisen med rett poengberegning, CT og gebyrer? Eller er det bedre å få dem til å sy sammen alt fra scratch?
Hvis de finner routingen din og alt klaffer betaler du bare vanlig poengpris, er ikke mer for open jaw. Nr er riktig, og du må ha klar EB-nummer, kredittkortdetaljer, samt PIN-koden din. Denne kan genereres/tilsendes på profilen din på sas.no. I tillegg til bestillingsgebyr betaler du flyavgifter som avhenger av reiseruten din, typisk 2-4000,- per person, men f.eks. langt mer om reisen din starter eller slutter i LHR. Hvis de klarer å sy sammen alt er vel det like greit, ellers får du vel et ekstra endringsgebyr på toppen også tror jeg, men er ikke alltid de klarer det. Så må du være forberedt på litt agentrullett, altså prøve igjen om agenten du møter ikke klarer å hjelpe deg. Finnes vel bedre tråder under bonushjelp enn denne til denne type spørsmål, men det får så være
UKAPD gjelder utelukkende for start i UK. Det er ingen særskatter for ankomst i UK. Merk at den andre skatten for å fly fra/gjennom UK (United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB) ) varierer i takt med lengden på flyvningen ut fra UK. Merk at dette gjelder hele UK, ikke bare LHR. Det er flere land som har slike særskatter. Feks har Frankrike en form for solidarity tax som gjør at business-reiser som starter i Frankrike er mye dyrere enn business-reiser som går gjennom Frankrike. Her kan du se et eksempel på en BGO-AMS-LIM,BOG-(CTG)-AMS-BGO-reise. Merk at du ikke betaler YR og YQ på bonusbilletter hos EuroBonus. Beløpet nedenfor er per pers, og på toppen kommer 450,- i bestillingsgebyr fra EuroBonus. Flere mellomlandinger resulterer som regel i høyere skatter og avgifter og noen flyplasser/land er dyrere enn andre.
I kontortid. Ringte kl. 11.31 og det var Nova som svarte fra Sverige. Jeg sa CT, Companion ticket og 2-4-1 voucher og 50% rabatt, men hun forstod ikke noen av delene...
Jag är EBD och satt idag 4timmar med 5 olika agenter för att boka om två existerande biljetter. Resultatet så långt är att en av biljetterna har blivit bekräftat ombokad och mitt kort har blivit belastat 3ggr med skatter och avgifter för samma resa så lite osäker på om EDB faktiskt får någon "bättre" behandling..
Er EBD, elendig service siste 2gangene. Det kommer heller ikke opp «Viktigeste kunde» pjattet når jeg har tenkt meg om…. Kanskje en bug i systemet?
Jeg har ikke fulgt så veldig god med de siste månedene (jeg har egentlig gitt opp EuroBonus SkyTeam award i frustrasjon de første måneden etter overgangen uten å vite om det nå har blitt bedre eller ikke). Men jeg sitter på tre CTer og enn av dem går ut på dato i dag. Jeg ser allerede litt lengre opp at det som hovedregel fremdeles ikke er mulig med segment-for-segment. Er det da riktig at jeg (dersom jeg ikke finner en komplett reise) bestiller det jeg finner og ringer dem når jeg eventuelt finner feeder flights? Er det riktig at vi nå kan endre billetten også etter at CT er gått ut på dato? Kan vanlig kundeservice nå hjelpe med CT, eller må det være CT telefonen (som har kortere åpningstid)? Finner jeg ikke noe som passer, så vurderer jeg å bare bestille en kompleks tur langt i fremtiden og håper at noe går galt. Da får jeg vel kansellere turen og tre nye måneder med CT på meg (strategiske tips tas imot med takk ).
1. Ja 2. Nei (som før) mener jeg. Nå rekalkuleres riktignok ikke billettene ved endring som ble gjort tidligere, men jeg har ikke sett noen som har fått til endring av billett etter at CT er utgått.. 3. Noen ganger lykkes man med kundeservice, men det heter seg fortsatt at man skal ringe CT-telefonen
Flott svar, takk! Jeg regner med at en endring (som å legge til feeder flights) kan gjøres av vanlig kundeservice? Det gikk i hvert fall om høsten? Til slutt betyr det vel for meg at jeg må booke i dag og endre billetten i dag.
Prøver å bruke denne tråden til spørsmål til poster i booking-tråden. Tipper disse datoene hvor det fortsatt er ledig 1 billett: AF C CDG-HND 9.feb KL C NRT-AMS 13.feb (kun som married segment f.eks. NRT-AMS-OSL)
Hvordan er reglene på feeder-flights nå? Hvis jeg booker i biz fra CDG, må det være SAS Plus fra SVG ned til CDG? Eller kan man nå blande eco og biz med feeder flights? Skal forsøke å booke for to voksne og to barn til sør-Amerika i løpet av neste uke. Kjenner at jeg gruer meg litt til å gå i gang med oppgaven.