DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

1. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,948
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker pengebruk-funksjonen i appen og tidligere har dette vært ganske korrekt opp mot oppsummeringen som står på faktura. I år er det en større differanse når jeg sammenligner disse to beløpene. Har ikke klart å finne årsaken så langt.

2. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    113
    Da er nok det tryggeste å bruke fakturaene.

Kanskje har du mottatt refusjoner som roter til pengebruk-tallet? Eller gjort ekstra innbetalinger utenom fakturaene?

3. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,948
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen av delene. Men jeg hadde en stor transaksjon i USA rett før midnatt amerikansk tid 31.12.24. Altså i 2024 amerikansk tid og i 2025 norsk tid. Mistenker at omsetningen måles basert på norsk tid på den ene kilden og lokal tid på den andre kilden. Men den ene transaksjonen i seg selv forklarte ikke hele forskjellen.

4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Kan det være Vipps eller andre transkasjoner uten poengopptjening?

5. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,948
    Bonuspoeng:
    113
    Det er et godt poeng. Summen av den ene transaksjonen + et par vippstransaksjoner uten poeng kan være forklaringen.

6. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har alltid fått laveste rente, uavhengig om jeg gikk for rammelån eller vanlig lån. Når jeg gjorde om fra vanlig til rammelån for ca 10 mnd siden så fikk jeg samme rente på rammelånet som jeg hadde på vanlig.

tobeornot999, Maggie and stekus like this.
  7. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan bekrefte at rammelån har samme rente som vanlig lån, men det er noe jeg har satt som krav for å flytte lånet dit.

Maggie liker dette
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Bra! Viser vel at man bør stille krav til banken. For dem er det neppe noen faktorer som gjør det dyrere å gi rammelån enn vanlig annuitet.

Så nå har vi flere datapunkter på at de (helt fornuftig) kan gi seg på det. Og at man ikke må godta "de lånene er dyrere" argumenter, om de prøver.

Teknolai, stekus and DJasko like this.
  9. Mad3

Mad3 Medlem

Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    18
    Byttet tidligere i år fra Handelsbanken til DnB og nå setter HB ned 0.25% før rentemøte.. Får håpe DnB gjør det samme da. Tenkte å ringe rådgiveren min og prøve.

Noen som har erfaring med å bytte bank om de kutter saga kortet på deg da om man bytter?

10. antirealiti

antirealiti Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg byttet bank for boliglån for å få mye bedre rente enn Saga. Det var flere uker siden, og de har ikke gitt lyd fra seg. Så det går nok fint.

DNB er også en bank som mest sannsynlig vil vente så lenge de overhodet klarer med å senke renten. Og basert på inflasjonstall er det ikke sikkert kuttet kommer 27. mars som forventet allikevel.

11. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,898
    Bonuspoeng:
    113
    DnB følger som regel etter de andre bankene, men er sjelden først ;p

tobeornot999 liker dette
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Bortsett fra når renta går opp da.

biaop, tobeornot999, stekus and 2 others like this.
  13. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,244
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg flyttet lånet for snart ett år siden og har fremdeles saga-kortet.

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Det er egentlig ikke noe krav om å ha lån i DnB for å få kortet i utgangspunktet. Kundebehandlerne bruker det som gulrot for å få deg til å bytte og/eller gidder ikke bruke tid på å behandle søknaden din hvis de ikke får et "salg" ut av det.

Preference liker dette
  15. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    93
    Flere som har fått denne i dag:

Screenshot_20250312_193559_Email.jpg

Det kan komme noen endringer til MC Upgrade hos DNB. Blir spennende å se fremover om det skjer endringer.

EndreD liker dette
  16. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,305
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel sjelden et godt tegn?

17. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,867
    Bonuspoeng:
    183
    Setter en hundrings på at konsernledelsen har satt i gang et større strategiprosjekt og alle deler av DNB skal se på kundereisen og tjenestekatalogen og produktporteføljen og andre fine ord.

upload_2025-3-13_6-39-39.png

18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, er vel ikke det.
    Det var typiske spørsmål rundt hvilken fordeler av Upgrade jeg mente var viktigst (bonuspoeng, nivåpoeng, lounge, leiebilforsikring osv osv).

Samt om jeg ville vurdere å droppe Upgrade hvis det kun var tilgjengelig for de som hadde boliglån og lønnskonto hos DNB.

Så det kan tyde på at DNB kanskje etterhvert strammer inn tilgangen til SAGA og Upgrade... Tiden vil vise.

19. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,305
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant. Takk for informasjonen. Blir spennende å se hvilke "forbedringer" vi har i vente..

Jeg har nesten ikke boliglån igjen, så da må jeg passe på å ha litt, så jeg ikke mister EB Upgrade. :rolleyes:

20. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Kunne ønsket meg at leiebilforsikringen faktisk dekker bilene jeg ofte kjører. Er Sixt diamond og får dermed alltid oppgraderinger og siden jeg alltid har bestilt en premium-bil så blir det svært fine biler til slutt.
    Vilkårene til DNB sin forsikring er nemlig at bilen ikke kan være verdt mer enn 750.000kr. Med dagens håpløse valutakurs så skjer det svært ofte for min del at forsikringen er helt verdiløs.

Da snakker jeg om de siste bilene jeg har hatt, BMW X5, X7, 740, 840. Alle med få km kjørt (en av dem var helt ny). Kundeservice gav den informative tilbakemeldingen når jeg påpekte problemet med; «veldig mange er fornøyde med forsikringen og det har bare skjedd noen få ganger at noen er nektet oppgjør pga dette».

Når det er sagt: Når man først leier bil og er i utlandet så er det gjerne verdt de ekstra hundrelappene utleieselskapet skal ha for full CDW/LDW sånn at en bare dropper av bilen og går bekymringsfri videre. Den ene gangen jeg hadde et oppgjør med Amex i sin tid på en slik forsikring så brukte jeg kjempelang tid på å samle sammen dokumentene. Det var jo bare styr…

Del denne siden