DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

  1. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    1000 takk for svar;). Fondet har ihvertfall hatt avkastning som slår indeksen(-2018), blir en vurdering sak om skal avslutte forholdet til Storebrand og flytte oppstart pensjon over til Dnb samt å øke rammelånet til 2.mill kravet for PBo_O

    Man kan selv velge risiko profil på fondene, som er mulig å plassere kapitalen i?:)
     
  2. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    DNB Teknologi er et fond. Du kan ikke velge noe, det du velger er å putte pengene i et fond. Dette til motsetning til pensjonssparing hvor du velger en risikoprofil og så flytter de pengene mellom fond og aksjer som de ser best.

    DNB Teknologi har, de siste 5 årene ihvertfall (bortsett fra de siste 6 månedene) hatt en veldig bra avkastning. Selv med renteutgiftene på rammelån går du i pluss med god margin.

    (Standard ansvarsfraskrivelse om at historisk avkastning ikke er en garanti for fremtidig avkastning, dette er ikke et investeringsråd, bare vill spekulasjon osv osv)

    Når det er sagt, så er rammelån-trikset som jeg kaller det, en fin måte å få DNB PB på. Helt til for mange gjør det og DNB strammer inn. Bonusen er at jeg håper jeg ender opp med en større pensjonssum enn jeg får fra det offentlige + OTP. Utrolig synd at jeg ikke kunne dytte OTP-sparingen inn i DNB Teknologi.. man er veldig låst.
     
    FastLane and drsyk like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    @HaraldOslo:). Setter stor pris på at du tar deg tid til å skrive noen setninger. Helt klart at historisk avkastning ikke predikerer fremtidig avkastning. Jamfør 2002 og 2008. Dog plasserer heller da eventuelt midler hos Dnb mtp. goder + det eventuelt kan opptjene i økt pensjons utbetaling over tid. Fornuftig tanke. TAKK igjen;)

    Mtp rammelån trikset må en jo ha tilstrekkelig med verdi på boenheten en eier;), samt tilstrekkelig nedbetalt tilgjengelig kapital;), og i det hele tatt en stabil inntekt:D, ergo ikke mange nok som kan lure seg inn der:cool:, som med misbruks potensialet via Payr og div kredittkort, uten at jeg trenger å peke ut noen spes. luringer på forumet her, som hemningsløst skryter av sine metoder:rolleyes:
     
  4. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,002
    Bonuspoeng:
    183
    Hvilken rammelån rente har du?
    Forstår jeg deg riktig at du har økt rammelånet med 2mil og investert alt dette i DnB Teknologi? Da hadde jeg sovet konstant dårlig ,men jeg har vel dårligere nerver en deg på slikt ;-)
     
  5. Jon

    Jon Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    2,4% så det er ikke den beste renten heller, men fortsatt nok avstand mellom lån og fond til at det lønner seg. Vi gikk inn med en lavere sum først og tjente bra på det før vi gikk all in. Det var en liten periode hvor fondet duppet ned så vi var 50.000 i tap men jeg var forberedt på å holde ut til ihvertfall tapet ble 100.000. Det ble det aldri og det spratt opp igjen. Med over 2 millioner i fond så kan verdien fort svinge veldig mye i løpet av en uke. I januar har vi per i dag avkastning på 90.000, men det falt jo med 20.000 fra i går. Skal ikke ha dårlige nerver her nei :-D

    Jeg sover overraskende bra, men sjekker en gang i uka for å være ovenpå investeringene.

    Hjelper også at jeg har noen sparepenger i fond i tillegg, så jeg har en stor buffer og tåler tapet.

    Det er på en måte fristende å selge seg ned etterhvert som man får gevinst, men da mister man også potensiell inntjening
     
    Maggie liker dette
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,292
    Bonuspoeng:
    293
    drsyk and Maggie like this.
  8. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan velge å sitte fripoliser i Enkeltfond hos Dnb, såvidt jeg så her sist jeg var innom. Ikke bare den kjedelige «risikoprofil» løsningen.

    C
     
    drsyk liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Men hvorfor skulle de ønske å stramme inn?
    Må jo være en drømmsituasjon for banken.
    Du belåner eksisterende bolig og betaler rente på det til de, så tar du det beløpet og legger inn i et dnb fond som de tjener gebyrer på?
    Din rådgiver må jo få champis av sjefen for dette :)
     
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    PhD @Are glemte økt provisjon, julebonus & bobler:p
     
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,002
    Bonuspoeng:
    183
    Den er nok veldig på kanten siden minstekravet er plassere 2mil hos dem.
    Dette er jo ikke reel formue,men høyere låneopptak.
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Negativ formue er også formue? :-D

    Men ja, det er å pynte grisen for salg. Og det virker. Og banken tjener jo penger på dette også til en viss grad
     
    drsyk and Maggie like this.
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Klart det er formue.
    Om du har formue i form av nedbetalt bolig eller penger i banken/fond og mer lån er jo i prinsippet bare snakk om plassering.
     
    Chrisbgg and drsyk like this.
  14. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan blir det ikke reell formue? Om du enten har en bolig til 5 000 000,- og 0,- i lån, eller en bolig til 5 000 000,-, 2 000 000,- i lån og 2 000 000,- plassert i fond så er jo dette det samme.
     
  15. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Forskjellen er hvor mye som er plassert gjennom DnB. DnB krevde mine investeringer plassert hos seg og ville ikke legge nedbetalt bolig til grunn i forhandlingene om SAGA. Det var rett før jeg slang på røret....
     
  16. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, men det slipper du jo om du investerer 2 000' i et fond hos DnB.
     
  17. EC7

    EC7 Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    18
    Saga og PB er vel to vidt forskjellige ting? Saga fikk eg lett på 2 timer uten engang å ha konto i DNB

    Edit. Bestilte og Saga kun for å få 10 000 EB poeng og forhåpentligvis 20 000 statusepoeng via payr iløpet av etpar mnd
     
    Last edited: 30. jan 2019
    drsyk liker dette
  18. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Som et lite tips får du 10.000 poeng til om du tegner strøm i tre mnd hos Fjordkraft. Siste mulighet i denne omgangen er i morgen.
     
    EC7 liker dette
  19. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, men det var som et ledd i diskusjonen rundt plasserbar formue :)
     
    EC7 liker dette
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Joda @Mavo har et poeng 5=5 eller 5+2(økt lån)-2(plassert)=5, men om avkastningen slår kostnadene som @HaraldOslo nevner, samt økt rentefradrag og noe økt skatt på avkastning, går 5 poeng til @HaraldOslo ga en casher spenn inn på fornuftig plassering forutsatt går i pluss, men ikke minst 3 poeng til @Mavo for riktig matematisk utregning.
     

Del denne siden