DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

  1. kristiaan

    kristiaan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    93
    Dnb supertilbud på power for noen dager siden. Tenkte å bestille airpods pro. De var ikke tilgjengelig for bestilling. Rett før og rett etter tilbudet var avsluttet var det igjen mulig å bestille. Tilfeldighet?? o_O
     
  2. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    That's how they roll - ett knepp ned ved pruting, så setter de den bare opp igjen :)
     
  3. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    748
    Bonuspoeng:
    93
    Stikk innom en fysisk butikk neste gang så får du lov å bestille det aller meste innenfor rimelighetens grenser :) Om du leser retningslinjer for kampanjen (som du får på mail, selv om ingen leser den) vil du nok skjønne hvorfor det er slik spesielt med epleproduktene. For øvrig har Airpods Pro vært klin umulig å få tak i nå i det siste siden absolutt alle ønsker seg 4 hver under treet, og estimert levering for neste parti er en gang i løpet av mars 2020 - innen da kommer det nok en ny DNB-kampanje :)
     
    kristiaan liker dette
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke tilfeldig, og råttent. Mange populære ting forsvinner fra lager rett før og kommer tilbake rett etter.

    De krever også at du skal tegne abonnement hvis du ønsker å kjøpe telefon, men det er ingen logisk grunn til det annet enn at de ikke vil tape penger. Logisk for dem :) De spør gjerne om du skal betale med DNB, men det er jo ingen annens business hvilket kort du bruker, så du kan fint si nei.

    Jeg hadde selv en opplevelse med Clas Ohlson. Summene er fiktive (da jeg ikke husker detaljene), men de illustrerer problemet:
    Jeg hadde kjøpt en USB-mikrofon under supertilbudsdagene. 1000 kr. Siden jeg betalte med DNB så ble kvitteringen stemplet/markert med DNB. Noen dager senere fikk jeg testet mikrofonen og den levde ikke opp til forventningene. Clas Ohlson har heldigvis en fin returrett, og jeg vet at de hadde en annen mikrofon til 1500 som burde være bedre. Tropper opp i butikken, kundebehandler påpeker at jeg betalte med DNB og ga meg 750 kroner tilbake. "Jammen, jeg hadde jo tenkt til å bytte det i et dyrere produkt. Nå taper jeg jo fordelen av DNB supertilbud". Ja, sånn var det! Jeg hadde fått rabatt så da får jeg ikke mer tilbake!

    På trass tok jeg i mot de 750 kronene, og kjøpte ikke det nye produktet hos Clas Ohlson.

    Jeg kan se hvordan dette kan misbrukes ved å kjøpe dyre produkter med rabatt og returnere de til fullpris, og så i realiteten få gratis penger. Men som forbruker så er det alikevel råttent når man ikke har tenkt til å utnytte dem og blir sittende igjen med svarteper.

    Etter den opplevelsen lærte jeg, og jeg oppgir aldri at jeg skal betale med DNB når de spør. Jeg har i tillegg vurdert å dekke til kredittkortet mitt med et klistremerke så det ikke kan sees. (Noen kortterminaler viser "DNB MASTERCARD" i displayet et sekund, men vet ikke om personen bak kassa ser det også).

    Dette var til min fordel tidligere i år. Jeg hadde kjøpt en Gopro hero 7 under supertilbud. Kort tid etterpå (før jeg hadde rukket å ta kameraet i bruk) lanserte de hero 8. Tilbake til Clas Ohlson for retur, og fikk 100% av pengene tilbake, selv om jeg bare ble belastet 75% fra DNB. De ville gjerne refundere til kortet, og jeg stakk inn et annet kort, og det gikk ikke. Så jeg fikk det i kontanter. PAYBACK TIME! (Men jeg hadde aldri gjort det kun for å få penger og poeng, dette var et ekte kjøp jeg angret på).
     
    kristiaan liker dette
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Hva i alle dager er dette for et slags svindelforsøk? Kvitteringen må merkes med DNB for at butikkene ikke skal lide noen tap av folk som prøver og utnytte systemet. Det er ikke butikkens problem at du kjøper et produkt du ikke blir fornøyd med på salg og forventer samme avslag på dyrere produkt uken etter.
     
    Last edited: 13. des 2019
    turbotobben, Pointless and livinspeed like this.
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjøpte ikke produktet på salg. Det er en kampanje med kickback. Handelen var jo ferdig oppgjort mellom meg og butikk, hvor de fikk X kroner. Senere ga DNB meg 20-25% av X tilbake som et avslag på regningen. For meg som forbruker er dette to helt forskjellige transaksjoner.

    En annen ting, hvem betaler for denne rabatten? Det er DNB som gir den, men er butikken med å betale? Og hvis de det noe delingsforhold mellom butikk og DNB, er det da riktig at butikken her blir sittende igjen med hele rabatten og DNB trakk det korte strået?

    Jeg kunne like gjerne ha solgt produktet på finn, og fått mer enn 75% igjen.

    Jeg ER enig med deg, jeg skjønner hvorfor butikken vil skille ut DNB for å beskytte seg mot svindel, men da burde de ha heller gitt en kontantrabatt der og da istedenfor å la det komme tilgode på kredittkortet.

    Forskjellen er å kjøpe produktet på salg og få en umiddelbar rabatt, som alle er enig i at da skal man ikke få noe mer tilbake ved å angre kjøpet, og å kjøpe produktet og få en kickback (det være seg avslag på regning eller poeng..), da burde man få det fulle beløpet tilbake. Hvis en butikk har problemer med at kunder kjøper med kickback og returnerer, så er det et forhold mellom butikken og DNB. Ikke mellom butikken og kunden (IMHO).

    Til sammenligning, hvis man kjøper noe på Expert og er USBL-medlem, får man 5% bonus i USBL sitt program. Betaler du med Norwegian får du cashpoints. Ingen av de tingene må du gi tilbake hvis du ønsker å angre kjøpet og kjøpe et annet produkt. Så hvorfor skal DNB sin kickback være annerledes?
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Det må være en slags deling, ellers kunne DNB i teorien gitt det på alle transaksjoner disse helgene.
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    DnB deler på det med Power har jeg blidtnfortalt flere ganger.
     
  9. thrain

    thrain Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Ellers er problemet med Apple at Elkjøp, Power osv selger alle produktene uten fortjeneste. Gir de rabatt her er det rent tap..
     
    livinspeed and Xflipper like this.
  10. JanVidar83

    JanVidar83 Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    3
    Det er selvfølgelig butikken som betaler for denne rabatten og det er nøyaktig det samme som om du fikk direkte avslag i kassa mtp. refusjon. Grunnen til at de gjør dette er kortsiktig cashflow, de får altså penger av kunden før de senere må betale dette tilbake til DNB.

    Selvfølgelig får du heller ikke beholde kickback hos Norwegian eller eurobonuspoeng hos sas dersom du returnerer produktet. Skal du belønnes for å gratis teste og forringe verdien av produktet til butikken?

    Dersom du tror du enkelt kan selge et "som nytt" salgsprodukt til over 75% av originalpris på Finn så er det jo bare å begynne å kjøpe og selge.

     
  11. Jojo

    Jojo Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    18
    Er det trygt å gjøre ekstra innbetalinger til SAGA MC i løpet av måneden, før jeg har blitt fakturert, uten at det påvirker EB-opptjening og omsetningstelleren mot 100k/200k? Jeg antar svaret er ja, men tør ikke ta sjansen før jeg har dobbelsjekket med IF-ekspertisen :)
     
  12. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,228
    Bonuspoeng:
    113
    Ja. Null stress.
     
    Jojo liker dette
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,404
    Bonuspoeng:
    183
    Hei. Har noen fått ebp fra DNB denne måneden? Jeg pleier å få dem 7. hver måned. Men ingen ebp denne måneden så langt.
     
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Mine kom som vanlig rundt månedsskiftet.
     
  15. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Ingen poeng her heller :( Første gang jeg opplever forsinkelser på poengene fra DNB.
     
  16. McBuljo

    McBuljo Bygdetulling

    Innlegg:
    274
    Likes mottatt:
    1,159
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, har heller ikke fått poeng fra Saga MC.. Kan det være en feil som rammer de som har forfall den 20. hver mnd, og mottar poeng rundt 5.-7., etter produksjon av fakturaen?
    Anyways, ringte DNB for noen dager siden, alt normalt ut hos dem.. Ba meg kontakte SAS, så jeg sendte en mail til den norske Diamant-mailen. Ikke fått noe svar foreløpig.
     
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,404
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å vite at jeg ikke er den eneste, ja. Og det stemmer at forfall er den 20. hver mnd hos meg. Det blir kjekt å vite hva SAS sier.
     
  18. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Dette blir kanskje litt for privat, men er det boliglån på primær bolige dette?
     
  19. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    988
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her. Forfall 20.
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,791
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Det er på primærbolig, ja. Hvordan det?
     

Del denne siden