Ikke tilfeldig, og råttent. Mange populære ting forsvinner fra lager rett før og kommer tilbake rett etter.
De krever også at du skal tegne abonnement hvis du ønsker å kjøpe telefon, men det er ingen logisk grunn til det annet enn at de ikke vil tape penger. Logisk for dem
De spør gjerne om du skal betale med DNB, men det er jo ingen annens business hvilket kort du bruker, så du kan fint si nei.
Jeg hadde selv en opplevelse med Clas Ohlson. Summene er fiktive (da jeg ikke husker detaljene), men de illustrerer problemet:
Jeg hadde kjøpt en USB-mikrofon under supertilbudsdagene. 1000 kr. Siden jeg betalte med DNB så ble kvitteringen stemplet/markert med DNB. Noen dager senere fikk jeg testet mikrofonen og den levde ikke opp til forventningene. Clas Ohlson har heldigvis en fin returrett, og jeg vet at de hadde en annen mikrofon til 1500 som burde være bedre. Tropper opp i butikken, kundebehandler påpeker at jeg betalte med DNB og ga meg 750 kroner tilbake. "Jammen, jeg hadde jo tenkt til å bytte det i et dyrere produkt. Nå taper jeg jo fordelen av DNB supertilbud". Ja, sånn var det! Jeg hadde fått rabatt så da får jeg ikke mer tilbake!
På trass tok jeg i mot de 750 kronene, og kjøpte ikke det nye produktet hos Clas Ohlson.
Jeg kan se hvordan dette kan misbrukes ved å kjøpe dyre produkter med rabatt og returnere de til fullpris, og så i realiteten få gratis penger. Men som forbruker så er det alikevel råttent når man ikke har tenkt til å utnytte dem og blir sittende igjen med svarteper.
Etter den opplevelsen lærte jeg, og jeg oppgir aldri at jeg skal betale med DNB når de spør. Jeg har i tillegg vurdert å dekke til kredittkortet mitt med et klistremerke så det ikke kan sees. (Noen kortterminaler viser "DNB MASTERCARD" i displayet et sekund, men vet ikke om personen bak kassa ser det også).
Dette var til min fordel tidligere i år. Jeg hadde kjøpt en Gopro hero 7 under supertilbud. Kort tid etterpå (før jeg hadde rukket å ta kameraet i bruk) lanserte de hero 8. Tilbake til Clas Ohlson for retur, og fikk 100% av pengene tilbake, selv om jeg bare ble belastet 75% fra DNB. De ville gjerne refundere til kortet, og jeg stakk inn et annet kort, og det gikk ikke. Så jeg fikk det i kontanter. PAYBACK TIME! (Men jeg hadde aldri gjort det kun for å få penger og poeng, dette var et ekte kjøp jeg angret på).
Vis alt...