DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Og hva er det som faktisk står?
    Jeg vet om flere som har fått første gangs bonus opptil flere ganger..
     
  2. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Haha, tenk det, bruke 30 min på å vite hva man signerer på.
     
  3. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg spøker ikke, kun flyttet en konto fra en bank til en annen. Det var 4 pfd filer og jeg skummet raskt over. Skulle jeg lest de og satt meg inn i alt ville det tatt meg 30min. Hvem leser slike standard vilkår?
     
    CowboyDan liker dette
  4. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Kan være enig i opprettelse av en vanlig brukskonto i banken ikke er så artig eller viktig å lese. Men signerer du på lån / oppmelding til kampanje etc så er det greit å lese hva som står. Tar ikke lange tiden:) Greit å vite om kampanjerenten på billånet til 0,10% går opp til 4% etter 3 mnd feks :)
     
    Xflipper liker dette
  5. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Deg om det, men da kan du ikke komme i ettertid og si at du ikke fikk med deg noe som sto der pga. at du ikke hadde kapasitet til å lese dokumentene :)
     
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har blitt forelagt en del slike betingelser jeg skal signere på. Jeg tar meg (nesten) alltid tid til å lese de igjennom, og oppholder gjerne køen bak meg i et kvarter for å lese hvert eneste ord. Og hvis selger har et problem med dette, så må de gjøre noe med betingelsene sine.

    Selv på noe så enkelt som å levere bilen på et steinsprutverksted så måtte jeg signere på at jeg har lest en lang side med betingelser.
     
  7. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93

    De færreste leser standardvilkår. Vi nordmenn har generell veldig høy tillit til slike ting og trykker da bare OK. Så om en bank(eller andre, forsikring, strøm, mobilselskaper(spesielt Telia),SAS you name it) dytter inn noen mindre fordelaktige vilkår for forbruker så er det ikke så lett å fange opp det før man står der. Da er det ikke så lett å komme med ''jeg trodde, burde ikke dette vært inkludert''
     
    Maggie liker dette
  8. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Selv om man har vært kunde/medlem tidligere er man jo ny på nytt, og derav har man fått tilsendt et nytt velkomsttilbud som jeg har takket ja til.

    Dersom DnB mener at jeg ikke kvalifiserer burde de ikke ha sendt meg et personlig tilbud på epost. Det burde også stått at dette ikke gjelder tidligere kunder, om det ikke gjør det.

    Jeg ville ikke reagert om jeg fikk en henvendelse hvor de fortalte at jeg ikke kunne få velkomstpoeng denne gang, men når de er så frekke å fjerne tidligere velkomstpoeng uten å nevne dette/informere og på nytt belaste meg med upgrade-avgift så er jo dette en form for svindel. Jeg må betale for noe jeg ikke har fått siden min totale eurobonus ikke øker.

    Man kan gjerne vise til vilkår ingen leser, men vil påstå dette er villedende markedsføring.
     
  9. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Forsøkt å klage til DnB? hva sa de isåfall. Skulle likt å se forbrukerrådet eller finansklagenemda gå med fane for oss eurobonusnerds.
     
  10. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Klage er under behandling og ved avslag sender jeg den videre til forbrukerrådet/finansklagenemda.

    Jeg har også endel andre ting å klage på hos DnB hvor de bevisst bryter endel retningslinjer. Bør jeg sende en og en sak til finansklagenemda eller alle samlet?
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor er du fortsatt kunde hos DNB? Dette tror jeg alle her på forumet lurer på.
    Jeg begynner å skjønne hvorfor DNB må prise seg høyere enn en del av konkurrentene sine..

    Hvordan vet du at velkomstpoengene fra forrige runde ble tatt tilbake?
     
    Oppirumpadi, Pyro, vegardg and 2 others like this.
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Du får jo det du betaler for, ekstrapoeng for forbruk med kredittkortet.
    Hvis du ikke får det, så har du noe å klage på.

    Å rope svindel er litt useriøst.
     
    McBuljo liker dette
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det spørsmålet der, er definitivt stilt før på forumet...
     
    Wendel liker dette
  14. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Er jo nettopp dette som er problemet. Folk som har fått noe de ikke skulle ha fått (meg selv inkludert - har fått 4 ganger), kommer og klager til kundeservice, som fører til at de gjør noe med det, fremfor at det kan gå sin gang videre.

    Ang lesing av vilkår, så tok det meg nøyaktig 5 sekunder å finne følgende seksjon (ctrl + f: "velkom").

    upload_2020-7-8_11-15-1.png

    Så sitt stille i båten, hold kjeft, og vær fornøyd hvis du fikk flere ganger (som jeg er), og for guds skyld ikke finn på å klage til kundeservice - fordi som du ser det står svart på hvitt, du skal bare få dem en gang; dere har derfor ingenting dere skulle ha sagt. At de har sendt tilbudet selv om du har opptjent poeng før er revnende likegyldig, da dette villkåret opphever "reklamen" i mailen.
     
    Henrik, Xflipper, markus and 4 others like this.
  15. McBuljo

    McBuljo Bygdetulling

    Innlegg:
    274
    Likes mottatt:
    1,159
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er knallfornøyd med DNB som bank og SAGA-programmet, boliglånsrenten vi får, osv. At velkomstbonusen på EB-opptjening på MC kun er èn gang for nye kunder fremstår for meg som en selvfølge, samt at det står skrevet i vilkårene.
    Det vil dessverre alltid finnes kverulanter i verden..
     
  16. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Bare å logge inn på SAS.
    Hvorfor sender de meg tilbud på epost om vi ikke kan benytte det?
    Du innrømmer at DnB priser seg høyere enn andre banker, det er da en begynnelse - velkommen etter.

    Vel, de belaster meg for noe jeg ikke får. Hva kaller man dette om det ikke er svindel og lurendreieri fra bankens side?


    Mest for å plage dem?
    De betaler regningene og gjør nytten, tross alt.


    Selv om det tok deg 5 sekunder å finne klarte ikke engang kundeservice hos DnB dette. De kunne ikke gi noen klare svar. Er dette bra eller dårlig kundeservice?

    Jeg er svært misfornøyd med bla. lånerammer og vilkår, og merker overhodet ikke noe særlig til kundeprogrammet. Selv banker jeg ikke har kundeforhold til matcher både banktjenester og forsikring ganske kraftig.

    Jeg kan ikke forstå hvordan folk her inne kan skryte denne banken opp i skyene. Folk må være både blinde og dumme.
     
  17. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93
    Er du faktisk seriøs når du klager fordi du ikke har fått velkomstpoeng flere ganger?
     
  18. PetterX

    PetterX Aktivt Medlem

    Innlegg:
    346
    Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, det sto ingen forbehold i eposten. Og hvorfor sender de meg en slik epost når jeg har fått velkomstbonus tidligere?

    Jeg trodde kanskje det var gått så lang tid siden forrige gang at jeg på nytt oppfyller kravene.

    Er dette så vanskelig å forstå?
     
  19. Mavo

    Mavo Senior Medlem

    Innlegg:
    533
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, det gjør de ikke. Du betaler for opptjening av Eurobonus-poeng på transaksjonene på kredittkortet ditt, ikke for velkomstpoengene. La oss bare enkelt gå igjennom dette:

    1. Du får en mail, hvor overskriften er "Ikke gå glipp av 20.000 SAS EuroBonus Ekstrapoeng!". Innholdet i mailen dreier seg om at du nå få disse ekstrapoengene ved oppgradering av ditt mastercard. Tjenesten du kjøper og betaler 99,- for er oppgradering av mastercardet ditt.

    2. Du følger linken i mailen. Du kommer da til "Fordeler med SAGA Mastercard Upgrade - Kredittkort med fordeler". Igjen - dette dreier seg om Mastercard Upgrade. Én av flere fordeler det reklameres med er velkomstpoeng.

    Etter å ha blatt seg gjennom alle fordelene så kommer man til avtalevilkårene. Her står det, som veldig enkelt gjengitt ovenfor av Neonex at du kun får velkomstpoeng én gang.

    3. Du, som har fått velkomstpoeng tidligere, godtar disse vilkårene.

    Med andre ord har du, ved å få Eurobonus-opptjening på kredittkorttransaksjonene dine for 99,- per mnd, fått akkurat det du har bestilt og betalt for.

    Dårlig kundeservice er ikke det samme som at du er blitt svindlet. Men dersom du faktisk hadde lest vilkårene, som jeg er relativt sikker på at du også visste før du bestilte dette, så hadde du kjent til det.

    Hvis banker du ikke har et kundeforhold til matcher både banktjenester og forsikring ganske kraftig så er det vel bare å bytte? Eller holder det at "De betaler regningene og gjør nytten, tross alt".

    Ja, fordi det fremgår helt klart av vilkårene at man kun får dette én gang. De har nok sendt likelydende e-post til alle med mastercard, som også er relativt normalt. Det gjelder vel for alle avisabonnement, strømabonnement o.l. også.

    ********
    Etter den diskusjonen her så er det to ting som overrasker meg veldig:

    1. At man mener at man er berettiget til å klage på noe man får/ikke får når dette fremgår klart av vilkårene, men vilkårene er for lange til at man leser de. Å lese igjennom det man signerer på, og potensielt binder seg til, fremstår for meg som helt elementært.

    2. At man roper svindel og klager til enhver tid når man strengt talt ikke har noen sak, og denne evige klagingen kunne enkelt tatt slutt bare ved å bytte leverandør. Men, dersom man generelt er irritert på alt og alle så hjelper det kanskje ikke å bytte heller.
     
  20. Andyfly

    Andyfly Fly me to the moon.

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    872
    Bonuspoeng:
    93

    Godt oppsummert!
     

Del denne siden