Nei, det gjør de ikke. Du betaler for opptjening av Eurobonus-poeng på transaksjonene på kredittkortet ditt, ikke for velkomstpoengene. La oss bare enkelt gå igjennom dette:
1. Du får en mail, hvor overskriften er "Ikke gå glipp av 20.000 SAS EuroBonus Ekstrapoeng!". Innholdet i mailen dreier seg om at du nå få disse ekstrapoengene ved oppgradering av ditt mastercard. Tjenesten du kjøper og betaler 99,- for er oppgradering av mastercardet ditt.
2. Du følger linken i mailen. Du kommer da til "Fordeler med SAGA Mastercard Upgrade - Kredittkort med fordeler". Igjen - dette dreier seg om Mastercard Upgrade. Én av flere fordeler det reklameres med er velkomstpoeng.
Etter å ha blatt seg gjennom alle fordelene så kommer man til avtalevilkårene. Her står det, som veldig enkelt gjengitt ovenfor av Neonex at du kun får velkomstpoeng én gang.
3. Du, som har fått velkomstpoeng tidligere, godtar disse vilkårene.
Med andre ord har du, ved å få Eurobonus-opptjening på kredittkorttransaksjonene dine for 99,- per mnd, fått akkurat det du har bestilt og betalt for.
Dårlig kundeservice er ikke det samme som at du er blitt svindlet. Men dersom du faktisk hadde lest vilkårene, som jeg er relativt sikker på at du også visste før du bestilte dette, så hadde du kjent til det.
Hvis banker du ikke har et kundeforhold til matcher både banktjenester og forsikring ganske kraftig så er det vel bare å bytte? Eller holder det at "De betaler regningene og gjør nytten, tross alt".
Ja, fordi det fremgår helt klart av vilkårene at man kun får dette én gang. De har nok sendt likelydende e-post til alle med mastercard, som også er relativt normalt. Det gjelder vel for alle avisabonnement, strømabonnement o.l. også.
Etter den diskusjonen her så er det to ting som overrasker meg veldig:
1. At man mener at man er berettiget til å klage på noe man får/ikke får når dette fremgår klart av vilkårene, men vilkårene er for lange til at man leser de. Å lese igjennom det man signerer på, og potensielt binder seg til, fremstår for meg som helt elementært.
2. At man roper svindel og klager til enhver tid når man strengt talt ikke har noen sak, og denne evige klagingen kunne enkelt tatt slutt bare ved å bytte leverandør. Men, dersom man generelt er irritert på alt og alle så hjelper det kanskje ikke å bytte heller.
Vis alt...