Erfaringer med REVOLUT?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Pingus, 12. mai 2016.

1. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Om du skal ta ut USD kan du like gjerne gjøre det i nærmeste bankfilial. De fleste bankkontorer har minibanker med de mest brukte valutasortene. Eller på flyplassen som du nevner. Det vil uansett være banken som bestemmer kurs og gebyrer og belastning blir i NOK. Jeg forstår at det kan være vanskelig eller umulig å få tak USD i Zimbabwe. I så fall ville jeg ikke satset på å få ordnet dette på flyplassen.

Last edited: 04. nov 2018
    pineapple_juice liker dette
  2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan funker det å ta ut USD i en lokal minibank om man har USD saldo?
    Regnes det om til NOK og så tilbake til USD ?

3. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg regner med du mener en minibank i Norge?
    Belastning blir i norske kroner og USD-saldoen hos Revolut blir kun brukt om du ikke har tilstrekkelig med kroner på kontoen.
    Banken bestemmer vekslingskurs og eventuelle gebyrer.
    Feks: tar du ut $100 i minibank fra Nordea betaler du 867 kr + gebyr på 30 kr.

4. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Tenkte på Norge men problemstillingen er jo høyst relevant andre steder også.
    Regner minibanken om til lokal valuta eller får man tatt ut i USD direkte fra USD saldo?

5. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,489
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir som om du tok ut lokal valuta og gikk til Forex og vekslet om til USD. Det gjelder alle land (utenom USA...). Du får ikke tatt USD fra USD saldo uten gebyrer og valutapåslag.

Jeg må ta et lite forbehold da jeg har hørt om minibanker i England som tilbyr USD og Euro uten påslag, men det hører nok til sjeldenhetene.
    https://community.revolut.com/t/us-dollar-withdrawl-in-london/33437

6. chudtwa

chudtwa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
  7. sheepdog

sheepdog Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Fungerer revolut-kortet som et debit kort?

Kan det brukes på vanlige butikker i Norge? (gir det noe fordeler?)

Kan det benyttes i vipps/payr? Blir det ekstra gebyr o.l?

Funker det i Spiff, som nå kun godtar debit-kort...?

8. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Revolut er et prepaid debit, og ikke et ordinært debit. Du kan derfor bruke kortet som normalt med unntak av på offline betalingsterminaler.

Kortet kan benyttes i samtlige norske butikker, men det er få fordeler å hente med dette. Revolt har et fordelsprogram tilknyttet deres Metall-kort, men det gir kun 0.1% cashback på all Europeisk valuta og 1% på all øvrig valuta. Foregår mesteparten av handelen din derfor i NOK vil dette ikke lønne seg.

Tidligere har det ikke vært mulig å benytte seg av Revolut sine kort i Vipps/ViaPlay og mer fordi de krever kort utstedt i Norge, men de siste månedene har de begynt å sende ut lokale kort, så kanskje det er mulig nå? Jeg fikk i alle fall registrert mitt fysiske kort i Spiff, ikke det digitale. Mulig de digitale kortene ikke er “utstedt” i Norge.

PS! Revolut har en del andre mer ukjente fordeler. Du kan i appen opprette permanente digitale- og engangskort. Fordelen med engangskort er at de selvdestureres og ikke kan brukes igjen, perfekt for handel på nett.

Revolut kan også runde også opp transaksjoner til nærmeste i alle valuta til nærmeste hele beløp og sette differansen i et sparehvelv, rentefritt. Dette kan du selvfølgelig kombinere med Spiff. For eksempel ved uttak en gang i med og overføring til Spiff.

9. sheepdog

sheepdog Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3

Er det gebyrer ved handel i norge?
    Taper man på valutaveksling?

10. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Revolut er i all hovedsak gratis. Det koster ingenting å bruke kortet til å handle med og det er heller ingen gebyrer tilknyttet å bruke kortet. Ved veksling fra NOK til annen valuta får du den faktiske kursen, ikke kursen bestemt av banker + gebyr for veksling. Du kan lese mer om det her.

11. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Update: Hvis jeg har forstått det rett er alle Premium/Metal kort sendt ut av Revolut fra og med i sommer utstedt i Norge. Jeg har hatt suksess med å registrere Premium/Metal-kort i Spiff og Payr, har ikke forsøkt Vipps. Basic-kortet og det Digitale fungerte ikke, så går utifra at de fortsatt ikke er utstedt i Norge.

Chrisljo liker dette
  12. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,985
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk denne på Vipps nå, fikk Metal i september:

2C30914B-B388-4682-8626-759D98EB748A.jpeg

13. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Veldig merkelig. Mitt Metal ble utsstedt i August og fungerer med Payr og Spiff som begge krever norske kort. Mulig Vipps utfører sjekk på en annen måte, jeg vet ikke. Har mistet tilgangen til Vipps, så får dessverre ikke sjekket Vipps.

14. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,985
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg la det inn på Payr nå, og gjennomført en betaling, så det fungerer bra.

15. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Merkelig nok er situasjon som følgende hos meg:
    På Vipps kan jeg fortsatt bruke Revolut kortet mitt, men ikke legge det nye Revolut Premium. Så her tyder det på at de har endret på reglene for sjekk.
    På Payr kunne jeg ikke legge inn gamle standard Revolut kort sist jeg prøvde i september. Men det nye Revolut premium gikk problemfritt og fungerer for å sende utbetalinger :S

16. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Hvilket kort er det du har registert i Vipps og når ble det utstedt?

17. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Det er en helt standard Revolut mastercard, ikke premium versjon

18. sheepdog

sheepdog Nytt Medlem

Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Får man cashpoints hos bank Norwegian ved å toppe revolut-kortet med det?

19. gert

gert Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Utstedere av prepaid cards liker å si det, men det er ikke sant. Brukersteder kan vite om det er prepaid eller vanlig debet, og kan av ulike årsaker velge å ikke akseptere prepaid. Jeg vil tro bla. hvitvaskingsrisiko kan spille inn.

I tillegg kan de jo legge andre kriterier til grunn - jeg har f.eks. opplevd å ikke få bruke et Curve-kort (som er ordinært debet MC, ikke prepaid) i en kollektiv-app i utlandet, samtidig som det gikk helt fint å bruke det i billettautomaten til samme selskap, og et annet Master Card (riktignok kreditt) gikk helt fint i appen. Så jeg ville alltid hatt med et vanlig Visa eller MC i tillegg til Curve, og i hvert fall i tillegg til Revolut.

20. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Det har du nok helt rett i. Interessant nok gjorde jeg en BIN-sjekk på mine Revolut-kort. Basic/Premium er utstedt som Prepaid, mens Metal er utstedt som ordinært Debit.

Del denne siden