Hjelp til å finne bonusbilletter / Tips om ledige billetter

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Rapolo, 27. sept 2023.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,763
    Bonuspoeng:
    183
    Du er jo godt på vei. Hvis du finner seter fra DUS, MAN, FRA, MUC og ARN er det jo bare å finne flighter dit først, så er du i mål.

Det du beskriver med AF/KL er jo nøyaktig det samme som VIE-trikset. Man finner VIE-FRA-GIG, men ikke FRA-GIG, så må man finne connections til og fra VIE på toppen. VIE-trikset var jo ikke mer avansert enn at LH-gruppen likte å selge mange bonusbilletter til de som godtok å reise fra VIE (klassisk O&D) og muligens en knotete rute med to mellomlandinger. Spesielt KL ser jeg kjøre mye O&D-regler. Min erfaring er at de er veldig agressive fra både UK (MAN og LON) og CPH.

Problemet med sommeren er at det er stor rift om billettene i Europa og f.eks. Min erfaringer at SAS har vært gjerrige på bonusseter for sommeren (og ferier generelt) langt frem i tid.

larsmagnus liker dette
  2. larsmagnus

larsmagnus EBG

Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Men kan man på disse gjennomføre wien-trikset i sin helhet? Altså fjerne X-CDG og legge på OSL-CDG som feeder i etterkant? (hvis ja, så blir det vel sikkert endringsgebyr..)

1884derby liker dette
  3. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Agenten jeg snakket med da jeg booket ARN-AMS-LIM var tydelig på at disse var married segments og lot seg ikke dele opp. Har ikke prøvd agentrulett - agenten virket svært erfaren og dyktig (hun billetterte hele reisen mens jeg var på tråden).

Så VIE-trikset var nok enklere å finne en ‘work-around’ på. Men en tur innom Arlanda skal gå helt fint i dette tilfellet :)

Wiolenze and larsmagnus like this.
  4. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er godt i mål ja - reisa er i boks nå :)
    Gikk greit å finne OSL-ARN. Men det er riktig som du sier, SAS er gjerrige på billetter i Europa i sommerferien og særlig i BIZ.

Her kommer Diamantfordelen med gratis flybytte samme dag virkelig til sin rett. OSL-ARN har mange daglige avganger og jeg regner derfor med å bytte til en avgang som gir langt korter mellomlanding på Arlanda.
    Derfor valgte jeg ARN og ikke fra DUS, MUC, FRA osv.

larsmagnus and Rapolo like this.
  5. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har sett andre nevne VIE-trikset her, men jeg forstod aldri hva det var. Vil noen utdype hva dette går ut på? Virket som at det er et gammelt triks fra Star Alliance dagene, stemmer det?

6. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer. Dette trikset gikk ut på å å booke billetter med utreise fra VIE, som var en melkerute i Europa på veien til Asia (evt andre kontinenter). VIE-FRA-HKG. Hvis man søkte FRA-HKG var det ikke noen ledig billetter, men VIE-FRA-HKG fant man billetter. Kronen på verket var at man kunne senere ringe inn (når man fant OSL-FRA) og fikk endret slik at det det ble OSL-FRA-HKG (altså ta vekk VIE).

biaop liker dette
  7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    ved å reise via VIE kunne man stort sett finne tilgjenglighet hvor som helst i verden med LH Gruppen.

Eks:
    Hvis man søkte OSL-HND, fant man 0 seter.

MEN søkte man
    OSL-VIE
    og deretter
    VIE-HND

fant man som ofte mye tilgjengelighet, gjerne opptil 9 seter.

F.eks i August 2024, så kunne man så og si fritt velge 6-9 biz seter hver dag for sommeren 2025.

Trikset var da og ringe inn og booke først VIE-XXX og deretter legge til OSL-VIE

Under:
    Skjermbilde fra August 2024 - tilgjengelighet i Biz VIE-KIX for tilfeldige datoer sommeren 2025..
    Skjermbilde 2024-08-29 114316.png

Attached Files:

Last edited: 08. sept 2025
    Wiolenze, Lnbre, biaop and 2 others like this.
  8. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Hvordan noen her på forumet kan argumentere for at mulighetene ikke har blitt dårligere i SkyTeam, det kan jeg ikke skjønne.

Hvor mange biz-billetter finnes nå til KIX, eller Japan generelt rundt månedsskifte juni/juli neste år?

SAJblue liker dette
  9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Mulighetene har blttt mye dårligere, ikke mulig å skjule det, det er bare en realitet.

10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Vi må finne SkyTeam sin variant av VIE :rolleyes:

SAJblue and indahla like this.
  11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Det var det ja,... married segments herper godt opp i det :oops:

12. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,265
    Bonuspoeng:
    93
    Mitt inntrykk er at det er alle flyplasser I Europa som har avganger som passer med connection på long haul. Har funnet billetter fra SVG, GOT og CPH for eksempel, men ikke fra OSL. Det har vært der avgang fra OSL ikke har samsvarte eller vært tom for bonusbilletter til AMS/CDG... Og samtidig der long-haul ikke er mulig å finne fra hubene som direkte. Er som sagt inntrykket mitt, uten at jeg har noe evidens da. Feks også pår retur fra enkelte destinasjoner finnes det en del PTP - FDF - CDG, men ikke noe/lite direkte FDF - CDG. (Eller FDF - PTP - CDG, men ikke PTP - CDG).

RoadKing and biaop like this.
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, har selv ei slik melkerute på ST. Men det som var spesielt med *A og VIE var den enorme tilgjengeligheten og at det sjelden var problem å koble på OSL, sogar var noen heldige og fikk gjort om direkte OSL - hub.
    Det, har vel ingen fikset på ST?

Insomnia4u and 1884derby like this.
  14. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,856
    Bonuspoeng:
    93
    Nei. Det er tidvis annen tilgang med AF/KL ved å søke fra/til FCO, BRU, MXP, FRA, STR, VIE, MUC osv. Forskjellen er at AFKL bruker married segments som ikke kan brytes opp slik man kunne med LH-gruppen, som bare brukte Origin/destination availability control.

15. Dreamlord

Dreamlord Nytt Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har sittet og sett litt på muligheten for bonusbilletter til et eller annet sted rundt middelhavet neste sommer, men det er virkelig ingenting å finne. Kanskje en vei (retur) i noen tilfeller. Er det sånn at SAS på et tidspunkt slipper "sommerprogrammet" sitt og at det da vil dukke opp fler? Eller er det virkelig tomt?

16. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,265
    Bonuspoeng:
    93
    Du må nok forvente at det ikke dukker opp noe også.

Ikke akkurat Middelhavet, men jeg fulgte med i sommer og fant ut at SAS slapp mange bonusbilletter 1 uke før avgang til Kroatia, der flyet ikke var fullt. Var mye mer ledige bonusbilletter fra GOT til SPU, enn OSL til SPU blant annet. Både tur og retur.

Ser feks nå at det er ganske mye utreise til Kroatia (som er mest interessant for meg og ikke akkurat Middelhavet) første uke i fellesferien, men veldig lite retur. De billettene som ligger ute som rene bonusbilletter er også relativt billige flybilletter å betale med cash. Så ikke sikkert det er interessant å betale med poeng.

17. Duxton

Duxton EBD - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    304
    Bonuspoeng:
    63
    Trenger hjelp med en bonusreise til Kina

Avreise: OSL
    Destinasjon: Kina - CAN, SZX eller HKG
    Utreise:16.oktober
    Hjemreise: 21, 22 eller 23.oktober
    Antall reisende: 2 voksne
    Reiseklasse: Business
    Short-Haul kan være eco: Ja
    Maks antall flighter: 3

Last edited: 11. sept 2025
  18. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    I følge awardfares er det ledig HKG-CDG-ARN med AF og SAS 21.oktober. Burde være mulig å komme seg helt til Oslo.

Glem alt jeg sa, jeg søkte feil vei. Åpenbart ikke nok kaffe enda.

Last edited: 11. sept 2025
    kongenamundsen liker dette
  19. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    613
    Bonuspoeng:
    93
    Kan dog bli vanskelig med ARN-OSL dersom short haul ikke kan være eco.

20. Duxton

Duxton EBD - SIXT Diamond

Likes mottatt:
    304
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, short haul kan være eco, men har opplevd for mange ganger at når man begynner utreise eller hjemreise med eco, så teller ikke bagasjekvoten som man skal ha når man flyr business og ender opp med å betale for bagasjen

Del denne siden