Ja vi elsker Rimowa

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av GinTonic, 24. sept 2013.

  1. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har en 56cm Topas, hatt den i 6-7 år. Er fortsatt veldig fornøyd med kofferten, selv om den er ganske tung når den er full (13-18kg).
    Eneste ulempen er at hjulene, eller skruene i hjulene for å være eksakt, har brukket av i det siste. Men jeg tipper det skyldtes overbelastning (tung sekk oppå kofferten i for lang tid). Men de nye koffertene har ubegrenset garanti uansett, så det er jo ingen krise.
    Hjulene hviner også ganske mye, må oljes ofte. Kanskje en feilkonstruksjon.

    Uansett, jeg har status i alle allianser og reiser stort sett i business/First på longhaul. Så jeg går som regel først om bord og de nye flyene har større hattehyller uansett, så jeg kan nesten alltid ta kofferten med om bord. Har svært sjeldent opplevd problemer. Reiser mye SAS, Norwegian, Lufthansa, Swiss.. går egentlig alltid helt fint. Men på CRJ900 etc. må den selvfølgelig leveres ved flyet, den får ikke plass i hattehyllen. Men om man går om bord senere, er den kanskje ikke helt ideell.
    Tok Blade i New York (helikopter) og fikk da streng beskjed om at den egentlig var for stor, men at jeg unntaksvis fikk ta den med. Så kom det en passasjer til med akkurat samme koffert som fikk samme preken. Jeg spurte ham senere om han pleier å reise med den, og han sa ja, og at han alltid får kjeft, men at det alltid går greit…
    Kofferten oppfyller faktisk eksakt målene til Easyjet (passet akkurat inn i «buret»), litt usikker på hvordan det er med 57cm-versjonen (men kanskje de bare måler på en annen måte nå og det er egentlig samme koffert?).
    Jeg sjekker aldri inn bagasje, sparer masse tid. Får lett plass til klær til 7-10 dager i kofferten. Vasker heller en gang iblant om jeg er borte i lengre perioder.

    Jeg vet derimot ikke om jeg ville kjøpt aluminiumskofferter til innsjekket bagasje igjen (kjæresten min foretrekker å sjekke inn bagasje). De store koffertene våre må repareres etter nesten hver eneste flight…

    Edit:
    Opplevde bare et større problem én gang. Skulle fly MAD-ALG med Iberia og så ALG-CDG-LAX-PDX (Air France First-feilprising). Jeg gikk om bord litt sent på MAD (status på skjermene var ikke oppdatert). Jeg hadde ikke visum til ALG og det var en ground agent som skulle vise meg hvem som var sjefen og som tok ut kofferten etter at den allerede var trygt plassert i hattehyllen, og som LØP av gårde med den for å sende den som innsjekket bagasje i stedet. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke kunne hente kofferten på ALG, men det brydde de seg ikke om. Hadde heldigvis noen timer på ALG og ble reddet av en snill politimann som fulgte meg til bagasjebåndet og tilbake til gaten…
     
    Last edited: 14. okt 2023
  2. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,198
    Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Da skal jeg aldri ha Rimowa i så fall. Min Samsonite har jeg brukt i 30år uten et eneste problem.
     
    snus_mumrikken liker dette
  3. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    De har også kofferter i polykarbonat.
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,014
    Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Det er stort sett ikke noe problem. Et vennepar har hver sin. Han har fått den gatechecket én gang på 9 år. Flyr stort sett full service carriers både i økonomi og business. Går også inn på langs i CRJene. Hun måtte levere den fra seg på 4 av 4 flighter med TAP i sommer. Så trikset er å boarde tidlig og gå målrettet gjennom gaten.
     
    Henrik liker dette
  5. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Den går ikke på langs i CRJene, så vidt jeg kan huske. Har ikke noe behov for walk of shame, så jeg leverer den ved flyet. ;)
    Men det er egentlig bare praktisk, da slipper man å bære den opp og ned trappa.
     
    Upsaker liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,014
    Likes mottatt:
    22,977
    Bonuspoeng:
    293
    Var det jeg ble fortalt, men jeg har bare Cabin selv og den kan jeg love at går på CRJene. Akkurat.
     
  7. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, Cabin+ går akkurat ikke. ;)
    Jeg husker det ikke med 100% sikkerhet siden det er en stund siden jeg prøvde sist, men jeg tror det var faktisk ikke "høyden" som var problemet, men dybden. Så du får plass til den i hylla, men du får ikke lukket den etterpå...
    Uansett er det et ganke lite problem da du neppe har lyst til å åpne den om bord. Og den blir jo ikke borte.
     
  8. LaDuden

    LaDuden Senior Medlem

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    1,653
    Bonuspoeng:
    93
  9. maarstad

    maarstad Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg er ene halvpart av dette venneparet @Upsaker snakker om. Med forbehold om at jeg har fått drypp mener faktisk at jeg har fått med meg Cabin Plus på CRJ eller en Widerøe-maskin for noen år siden.
     
    Henrik liker dette
  10. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje de bruker forskjellige bagasjehyller? Jeg flyr av og til CRJ med både SAS og LH og mener altså at det ikke går. Men det er også mulig at jeg har vært for forsiktig etter en walk of shame en eller annen gang. Uansett er det jo neppe noen dealbreaker...
     
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,316
    Likes mottatt:
    9,197
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk, folkens!
    Frykter jeg ryker på en, gitt... Venter litt i spenning på om det kan dukke opp noen på Rimowa recrafted med add-a-bag eller om jeg må krype til korset og kjøpe en flett ny.
     
  12. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Mtp. momsen du kan få refundert om du kjøper i utlandet tviler jeg litt på at det lønner seg å kjøpe brukt. Litt surt med kronekursen bare.
    Jeg kjøpte min da en forhandler i Tyskland hadde 2-for-1 kampanje, men de mistet dessverre lisensen sin da LVMH endret strategien og skulle gjøre Rimowa til et luksusmerke (øke priser og kutte kostnader samtidig...).

    De nye koffertene (produsert etter juli 2022 eller noe) har livstidsgaranti, det kan være verdt noen kroner i lengden. Selv om jeg har vært heldig og fått kofferten reparert gratis flere ganger (nye hjul, nytt teleskophåndtak), selv uten garanti. Måtte bare betale for et nytt hjul da jeg var i Brasil for noen uker siden.
    Det er en stor fordel at koffertene kan repareres, så den vil nok få et langt liv.
     
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,316
    Likes mottatt:
    9,197
    Bonuspoeng:
    183
    Rimowa Re-crafted selger til nyoppussede, gamle kofferter, og det er til pre-LVMH-priser. De tar inn gamle kofferter, bytter låser, håndtak og andre slitedeler, og så selger de. De fjerner historikken på nettsidene etterhvert, men har klart å finne én gammel lenke som på et tidspunkt fungerte, og det var mulig å se prisen fra page source.

    Denne ble lagt ut til omtreng en tredjedel av det en ny modell koster i dag (4850 kr), og da snakker vi priser som er lavere enn da denne tråden ble født og euroen vaket mellom 7 og 8 kroner.

    upload_2023-10-17_16-51-49.png
     
    NoLimit, magnusant and Upsaker like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,867
    Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Da er det store spørsmålet: Hvor får man reparert Rimowa? Må jeg ta med kofferten til utlandet? Eller får man gjort det i Norge?
     
    NoLimit liker dette
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,316
    Likes mottatt:
    9,197
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har fått låsesett tilsendt fra Rimowa for å kunne fikse hjemme. Superenkel prosess og ble bra oppgradering fra gamle non-TSA-låser til vanlige TSA-låser på en to-hjuls pilotkoffert, men det er ganske enkel ting å skifte ut selv.

    Er vel ingen norsk agentur lengre eller noen som offisielt reparerer, så ryker vel fort til utlandet. Nærmeste tror jeg blir Illums Bolighus i København. 1,3 km gange fra Villa og 1,5 km fra Comfort Vesterbro. Det blir i praksis gratis hvis du brenner av litt Strawberry-poeng ;)
     
    NoLimit, indahla and holmen like this.
  16. maarstad

    maarstad Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Dessverre mange av butikkene som ikke gjør annen service selv nå enn å bytte hjul. Da jeg var i Rimowa-butikken i Bangkok i fjor sa de at for alt annet sendte de vekk kofferten, og jeg kunne forvente 3 måneder reparasjonstid.
     
  17. Gresshopper

    Gresshopper Aktivt Medlem

    Innlegg:
    496
    Likes mottatt:
    341
    Bonuspoeng:
    63
    Re-crafted ser bra ut. De gamle koffertene har høyere kvalitet (knagg til å feste ting på, tre låser istedenfor to på de større koffertene), men du vil jo sikkert ha redusert garanti. Jeg vet heller ikke hvordan det er med momsen om du bestiller en sånn til Norge. Må kanskje kjøpe i utlandet likevel, og jeg tipper det vil være redusert moms (i Tyskland beregnes momsen på bruktvarer typisk kun på overskuddet til butikken).

    De har et verksted like ved GRU, i tilfelle dere skal innom der. ;)
    Ellers reparerer de som regel kofferter i de fleste tyske storbyene.
    Men man bør booke time på forhånd eller regne med at det kan ta 1-2 dager å få den reparert. Man kan som nevnt også bare bestille deler, det er ganske enkelt å bytte hjul osv., man trenger bare en torx-skruetrekker.

    Jeg er fortsatt storfornøyd med min Cabin+. Sjekker aldri inn bagasje når jeg reiser alene og får plass til sinnssykt mye i den.
    Men jeg ville som sagt kanskje ikke kjøpt Rimowa igjen til innsjekket bagasje, selv om koffertene er fine. Aluminiums-koffertene blir altfor fort skadet og koffertene i polykarbonat er fortsatt veldig tunge. En stor fullpakket Rimowa-koffert veier fort i underkant av 30kg. De som er litt lettere (tror de het Salsa Air tidligere) har et upraktisk teleskophåndtak med bare én stang.

    Synes også dette var en interessant review:
    https://frequentmiler.com/nine-months-with-rimowa-luggage-ups-and-downs/

    Var ikke klar over at det finnes kofferter der hjulene kan låses...
     
  18. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,316
    Likes mottatt:
    9,197
    Bonuspoeng:
    183
    Re-crafted selger såvidt jeg forstår via den norske nettbutikken, så prisen er med alle skatter og avgifter. Mener det bare er salg av brukte kofferter dit (250 EUR i store credit) som kun kan gjøres i Tyskland.

    Fiffig review!
     
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,642
    Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Før LVMH kjøpte Rimowa, dro jeg til Hamburg for å fikse Rimowa. Passer bra med langhelg dit.
     
    holmen and magnusant like this.
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,867
    Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for innspill. Jeg har en alu-koffert som har slått hjørnet sitt ganske så hardt, så den ene pop-naglen har falt ut. Så det er ikke noe jeg kan fikse selv, dessverre. Må ta meg en tur til en storby i Europa da, hvor jeg kan levere inn kofferten og hente den ved en senere anledning.
     

Del denne siden