Jeg lander i Canada om noen timer og ble HELT TILFELDIG påminnet av en her inne i går om noe meget viktig. Du trenger (ifølge nettsidene i hvert fall) faktisk ETA (canadisk esta) selv om du bare skal mellomlande og ha transit i Canada. Jeg fikk min på sekundet etter søknad til 7 CAD.
Noen som har noe nyere informasjon på hvordan det ser ut med innreise for turister til Japan fremover? Jeg hadde biz-bonus billetter med SAS i påsken, men de har blitt kansellert nå. Bare om jeg skal kjempe for ny reiserute til Tokyo allerede til påske eller se hva jeg finner senere.
Jeg går rundt og lurer på det samme selv. Vanskelig å spå om dette, men det er allerede åpnet for forretningsreisende med 3 dager karantene som man kan droppe om man er vaksinert og fra et land på en liste over land med pandemien under kontroll. Har sett en side som gir følgende odds for gjenåpning for turister. March 2022: 10% April 2022: 50% May 2022: 70% July 2022: 85% Har en tur bestilt i første halvdel av juni som jeg er forsiktig optimistisk om at kan gjennomføres. Men tør ikke helt glede meg ennå, har fått hjertet knust noen ganger de siste par årene.
Dårlige nyheter fra SAS i dag. Tikket inn en sms fra dem om at det hadde vært endringer på reisen min 25.juni CPH-HND. Tenkte det bare det var som sist at flytiden var endret uvesentlig. Men da jeg klikket meg inn viste det seg at reisen (booket med poeng) var kansellert og at de ikke kunne tilby alternativ. . SAS innstilte jo alle Tokyo flyvninger til begynnelsen av mai,men nå er vel kanskje dette forlenget? Noen som har tips om alternativ reise til Japan? Forbaskede greier nå som de også hadde satt inn A350 på flyvningen (330 da jeg booket) Det er ingen positive signaler fra Kishida for tiden så var allerede forberedt på at Japanturen kanskje ikke gikk i boks. Tenker det kanskje kan være lurt å velge noen som ikke flyr over Russland. Lurer litt på om Quatar kan være et godt valg for å unngå at reisen blir kansellert plutselig . Tips? Edit: Ser ut som SAS forlenget innstilling av Tokyoruten fra 2.mai til 2.juli. Kommer ikke opp noen flyvninger i kalenderen før det.
Tvilar på at det opnar for turisme til Japan før valget i Juli? Så hadde nok uansett utsatt reisa til etter den tid. Quatar kan nok vere eit godt valg, så har vel Ana opprettholdt London ruta?
Lagt familieferien til Japan i år med 5 ukers tur. Utreise 11.7. Satser på det blir mulig, men ser faren at denne blir kansellert. Kjedelig å ikke kunne planlegge så mye hva man skal gjøre i 5 uker i Japan med fare for å bli skuffet. Får begynne å tenke alternative reiser sikkert (som dessverre har lagt i bakhodet hele veien)
Planen var å dra til Sør-Korea på samme tid om Japanturen ikke gikk i boks. Sør-Korea er jo åpnet for turister nå uten karantene. Så ser etter gode flight deals der. Venter jeg lenger blir vel flybillettene enda dyrere. Lite bonusbilletter å oppdrive for tiden. Hadde tenkt Asiana fra London til Seoul men fant ikke noe i biz som kunne bookes for poeng.
Vi hadde flyvning ut 27 juni og fikk også kansellert. Har nå fått byttet til utreise 2 juli, reisen blir nesten like lang som først bestilt pga. kansellering på hjemveien som også gjorde at vi måtte endre dato. Vi hadde bonusbilletter, og dette gikk greit selv om det egentlig ikke var flere bonusbilletter igjen på ny flight. Når det er sagt er det nok liten sjans i å få reist, men det er alltid håp i hengende snøre....
Kan garanterer dere 99% på at Japan ikke åpner opp for turisme før august, men idag er de åpen for kun jobbreise og studie med tak på 5000 personer i grensepassering per dag. Jeg bestiller tur til Japan så snart situasjonen tilsier det.
Begynner å bli ganske mye som skal klaffe, først at Japan er åpent og så at SAS flyr. Men er planen til SAS å bare fortsette med innstillinger helt til luftrommet over Russland er åpnet? I så fall kan det vare lenge. De fleste andre flyselskapene tar jo bare en omvei.
Det siste fra Kishida var at de ikke hadde noen umiddelbare planer om å åpne for turister og at de så til andre land mtp gjenåpning. Det siste virker unektelig merkelig argument siden Japan snart er de eneste som insisterer på å holde stengt for turisme. De fleste har skjønt at stengte grenser for turisme gir ingen mening lenger. Selv Vietnam har åpnet. Enig i at det ser dårlig ut men kan hende presset blir for stort slik at de åpner før August.
Er nettop booket om fra HND-HND til HND-NRT i Juni i år. Så vidt jeg finner ut av er det fremdeles klinkende umulig. Noen som vil gjette eller formene noe om det er praktisk mulig om knappe to måneder? Jeg finner absolutt ikke noe, ut av HND som passer med destinasjon osv og hadde selvfølgelig 2X Ana F som nå er blitt Ana F og United C. Og har både fri og lyst og planer for reisen med reisefølge.
Noen mener åpning for turister ikke kommer før etter parlamentvalget i juli. Samtidig synes jeg det er litt for forsiktig av Japan å ikke komme med flere lettelser på over tre måneder. Nå vet jeg ikke hvordan det ligger an med de 400000+ som allerede har fått visum. Men vi hører kanskje noe signal når den køen er tømt. Når kinesere ikke kan reise ut av Kina, er det mye mindre trykk fra utenlandske turister. Om du ikke hører noe to-tre uker før avreise, så er løpet nok kjørt.
Ser noen her har bodd på Intercontinental ANA i Tokyo. Er det bra for et kort 2-3 dagers opphold som utgangspunkt for å se litt av byen? Har fått forlenget Diamond Elite statusen med IHG til ut feb 23……så jeg tenker jeg booke billigste rom og regne med å få frokost og oppgradering ?
Absolutt supert for 2-3dagars opphold. Me budde der 2-3dagar sjølv, fint utganspunkt for og sjå det meste. Metro som overalt i Tokyo rett i nærheten.
Likte oss godt der. Veldig bra lounge. Gikk for eks. til fots til keiserpalasset og var på omvisning der. Bor gjerne der igjen