Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    SAS kansellerte våre billetter for Juli i dag, ser de ikke planlegger fly før i September

Shyneno liker dette
  2. SirH00D

SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
    Et lite Japan-tips, om du har et Suica- eller Pasmo-kort liggende fra en tidligere reise, så kan du nå overføre dette til Apple Wallet (inkludert pengene som ligger på kortet). :D

På den måten så kan du bruke iPhone eller Apple Watch til å betale når du er på farten i Japan, (offentlig transport, 7/11, brusmaskiner, taxi etc.) Du må velge om du vil bruke klokke eller mobil, men kortet kan fint flyttes frem og tilbake som det passer.

Guiden til Apple finner du her. OG du kan fylle på kortet direkte i JPY fra hvilke som helst annet kort du har via Apple Pay (testet og det funker). :p

Bolle, jonss, Leon and 7 others like this.
  3. Leon

Leon Raccoon City Officer

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Har også fått kansellert en reise til Japan nå. Har du fått booket om til annet flyselskap?

Shyneno liker dette
  4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke forsøkt, har vel landa på at jeg ønsker prøve få utsatt den til påskeferien, om SAS snart slipper ruteprogrammet.

Leon liker dette
  5. no-backpacker

no-backpacker www.lavfodmap.no

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Min reise i juli ble også kansellert. Jeg endte opp med å bestille LOT til den nette summen av 13.500 for en t/rt billett i premium economy Flex (slik at jeg kan avbestille om jeg ikke kommer inn i Tokyo), med overnatting i Warsawa begge veier og fra Oslo, så må ha fly t/rt Bergen, men tar det på poeng... <sukk>

Xxx.

6. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Som en snegle beveger Japan seg ennå nærmere gjenåpning for turister. Mindre grupper fra USA, Australia, Thailand og Singapore får lov til å reise til Japan senere denne måneden.

"The government said on Tuesday it would start conducting "test tourism" in the form of limited package tours in May as a way of gathering information prior to a full reopening of the country to tourism."

Kilde (gratis, men krever registrering): https://www.japantimes.co.jp/news/2022/05/17/national/foreign-tourists-june/

no-backpacker and SirH00D like this.
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,717
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant at USA som vel er et av landene som har hatt minst kontroll slippes til.

Fly med oss and SirH00D like this.
  8. SirH00D

SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,717
    Bonuspoeng:
    293
    SirH00D and Shyneno like this.
  10. no-backpacker

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Eg dauer... jeg som satser på at jeg får komme inn i landet 1. juli....

Xxx.

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje like greit SAS kansellerte turen vår i Juli.. dette ser ut til å ta tid

Shyneno liker dette
  12. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Som nevnt tidligere er japanere forsiktige. Samtidig vil det neppe gå lang tid før nye lettelser kommer. Det er valg i slutten av juli og det er fremdeles en del japanere som er imot å slippe inn turister. Så regjeringen må vise skeptikere at «å slippe inn turister» ikke vil føre til store utfordringer selv om det er snakk om «et meget begrenset/ubetydelig antall». Jeg velger å se på denne lettelsen som en viktig symbolikk og et signal til skeptikere.

no-backpacker and SirH00D like this.
  13. no-backpacker

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skulle ønske jeg var like positiv som deg, men jeg frykter det verste. Altså... at jeg ikke kommer inn i landet i juli. :) (Jaja, det finnes verre ting, I know... :) )

Xxx.

14. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at du har reise til Japan tidlig i juli, så det er legitimt å være bekymret. Jeg har en revenue billett til Japan med hele familien i slutten av juli som nå er kansellert av SAS. Spørs hvor lett det er å finne fire biz-seter til Tokyo med *A-partnere... (Har ikke ringt SAS kundeservice ennå. Men diamant-mailen sier SAS skal booke meg om til andre *A-partnere hvis det er ledige seter i tilsvarende klasse.)

Fly med oss liker dette
  15. no-backpacker

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm... jeg fikk ikke noe valg (hadde tur både i juni og juli). De skrev bare at de ikke kunne hjelpe og at jeg derfor kunne få pengene igjen. Utrolig irriterende, men jeg fant da disse billettene med LOT, som også kan avbestilles, så greit nok. Ikke flydd med LOT før, så det kan jo bli en opplevelse, om jeg komme meg av gårde.

Krysser fingrene for at dere får byttet og at dere kommer til Tokyo.

Xxx.

Fly med oss liker dette
  16. DrJens

DrJens Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    LOT kansellerte Tokyo-turen jeg hadde fra 10. - 24. august. (CT Bonus). Og SAS sa også her i e-posten at det var dårlig med alternativer der ute så jeg kunne dra dit pepper'n gror.

17. no-backpacker

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Interessant!
    Da de ringte til meg sa de først at de ville kansellere turen. Da jeg spurte om alle turer i juli og august var kansellert sa de at det var flere som var kansellert, men at de kunne endre t/rt for meg eller jeg kunne få pengene igjen. Så da valgte jeg å endre. Men da kan jeg kanskje bare vente på at de kansellerer denne og... <sukk>...

Det er forøvrig kommet noen nye regler som gjelder fra 1. juni:
    https://www.mofa.go.jp/ca/fna/page4e_001053.html

Men ikke så lett å skjønne HVEM disse reglene gjelder for så lenge de ikke har åpnet opp for mer enn noen få organiserte turer...

Xxx.

DrJens liker dette
  18. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tolker det som at reglene med inndeling av land i grupper gjelder de som får lov til å reise inn i landet. Så hvis du er på business-visum så er det gruppen du tilhører som bestemmer om du må i karantene eller ikke.

no-backpacker liker dette
  19. no-backpacker

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, makes sense. Hadde jeg bare hatt en business visum... :)

Xxx.

Fly med oss liker dette
  20. DrJens

DrJens Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    De ringte deg først, ja! Det har aldri skjedd meg. Jeg får prøve å ringe CT-telefonen når jeg er tilbake fra Vietnam for å høre hva alternativene er.

Del denne siden