Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. Torfjell

    Torfjell Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    13
    Kloke hoder. Har ein ANA F ekskursjon med tre netter i Tokyo i midten av oktober. Det kan jo gå heilt fint. Krysser fingrane for juni. Men fru fortuna er av og til litt lunefull så snuser derfor på kva alternativ ein har... Uansett. Det eg er på jakt etter er ein heilgradering som gjør at eg får flydd F uansett om Japan åpner eller ikkje. Billetten var booka med CT som gjekk ut i des 2021. Har ubrukt CT som gyldig ut 2022.

    Første tanke var å booke ein ny CT bonusbillett med korresponderende ANA-fly til Vietnam, Sør-Korea etc. Då kan eg avbestille den dersom Japan "åpner" og fly videre dersom Japan er "stengt". Ser for meg at separate bookinger kan bli et problem her? Må vel da i prinsippet sjekke inn på nytt i Japan og det går vel ikkje?

    Andre tanke var av tanken ønsketenkning. Sjekke om det lar seg gjøre å "låse opp" den gamle bookingen med den ubrukte CTen min og dermed legge til eit ekstra leg fra Tokyo til f.eks. Vietnam eller Sør Korea på tampen av reisen. Som ein, dersom ein virkelig bedriver ønsketenking, kan kutte dersom Japan åpner igjen. Noko seier meg at CTer ikkje er så fleksible som eg ønkser.

    Rekner at verden er langt meir komplisert enn det eg ønsker at den skal være. Så tar gjerne i er det mulig å gjennomføre noko av det eg har tenkt her. Eller har dere nokon andre forslag til korleis ein kan "heilgradere" seg? For ein vil jo fly ANA first når ein først har fått kloa i dei billettane!
    #Ser at denne posten havner midt i mellom Japan og Amex Q&A. Men prøver lykken her.
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan bytte ut CTen på bookingen din så du kan endre så lenge den er gyldig. Det skjer vel til og med automatisk hvis du skulle prøve å endre den.

    Per i dag så er det riktig at du må ha sammenhengende billett og via samme flyplass i Tokyo for å komme deg videre. Søk opp mulige videreforbindelser eller ring inn og spør hva de finner, så tror jeg dette skal løse seg fint.
     
    Torfjell liker dette
  3. Torfjell

    Torfjell Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    13
    Nydelig! Finne billetter både på sas og awardfares, så då er det bare å ringe inn! Takk for svar :)
     
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,957
    Likes mottatt:
    5,761
    Bonuspoeng:
    183
    ANA har blokkert salg av F fra både London og Frankfurt ut oktober, så om målet er å fly first class vil jeg anbefale å avvente før du brenner av en fersk CT på ombooking. Vil ikke overraske meg om det utelukkende blir 787 på Europa-rutene så lenge de må fly omveien rundt Russland.
     
    Shyneno and Torfjell like this.
  5. Torfjell

    Torfjell Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    13
    Oh snap.. Den meget viktige detaljen hadde eg ikkje fått med meg.. takk!
     
    Shyneno liker dette
  6. SirH00D

    SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
  7. SirH00D

    SirH00D Roger, Roger. What's our vector, Victor?

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    458
    Bonuspoeng:
    53
    Fra 10. juni åpnes det for pakketurer:

    “We will resume accepting tourists on package tours with guides from the 10th of next month,” Kishida said in Tokyo. “Step by step we will aim to accept (tourists) as we did in normal times, taking into consideration the status of infections.”

    Så får vi håpe at det snart åpnes for oss som er litt ferdig med å fotfølge guider også! :rolleyes:
     
    magnusant and Fly med oss like this.
  8. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, jeg vil si det kommer litt an på hvor lenge dette varer. Vi kan godt finne på å kaste oss på en pakketur, bare for å tilfredsstille savnet etter Japan. I hvert fall hvis denne fasen av gjenåpningen kommer til å vare en stund.
     
    SirH00D liker dette
  9. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fant den offisielle listen over inndeling av land i de tre fargene blå, gul og rød. Som jeg forstår det slipper besøkende fra land i den blå kategorien testing og karantene.

    Jeg ser både Norge og Sverige er i den blå gruppen. Merkelig nok sammen med land som Kina.

    Kilde: https://www.mofa.go.jp/mofaj/press/release/press6_001139.html
     
    SirH00D and Klubba like this.
  10. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    593
    Likes mottatt:
    763
    Bonuspoeng:
    93
    Så... definisjon på pakketur? Hvem er godkjente guides?
    Kan man bli venn med en i japan og kalle "hen" en guide?
     
  11. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    I Asia er det vanlig at reisebyråer med egne reiseledere arrangerer pakketurer. Altså, reisebyrå/reiseleder er ansvarlig for hele gruppen fra oppmøte på flyplassen i avreiseland, til reisen er gjennomført og gruppen er tilbake til avreiseland igjen. Disse reisebyråene har som regel ganske tett samarbeid med diverse selskaper i Japan i forbindelse med booking av hotell, transportmidler, restauranter osv.
     
    SirH00D liker dette
  12. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Noen her som tør å gjette når vanlige, ikke-pakkereisende, kan få innslipp til Japan? Kjenner jeg begynner å bli litt nervøs for 1. juli-turen min.... :-(

    Xxx.
     
  13. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ville gjettet at de tidligst åpner for vanlige reisende 1-2 måneder etter å ha testet pakketur, og sannsynligvis vil vente til etter valget 25.juli... :-/

    Har en tur til Japan i august selv, mest sannsynlig bytter vi til et annet reisemål.
     
    no-backpacker liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har kansellert tur i august, orker ikke planlegge for noe som kanskje ikke blir noe av. Men jeg har en egotrip i september, den tror jeg kan gjennomføres.
     
  15. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har heldigvis en billett som kan kanselleres, så sitter og venter litt til, men begynner å tvile veldig på at det blir noe av ja. Får satse på at jeg ihvertfall kommer meg av gårde i oktober.

    Xxx.
     
    Leon and Fly med oss like this.
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,957
    Likes mottatt:
    5,761
    Bonuspoeng:
    183
    ANA er optimistiske for sommeren? Selskapet planlegger å gå tilbake til daglige avganger på HND-LHR fra 1. juli. F-klasse er også åpnet for salg igjen.

    Rutetiden har økt med ca. 2 timer i hver retning, noe som indikerer at de tar høyde for stengt russisk luftrom. 13t 35m østover og 15t 20m vestover.

    https://www.anahd.co.jp/en/jp/topics/notice200206/#5
     
  17. Modegard

    Modegard Aktivt Medlem

    Innlegg:
    373
    Likes mottatt:
    2,344
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har gode restaurant tips rundt Shinagawa, Tokyo? Bor på Prince Sakura Tower.
     
  18. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Gode nyhetar, lovar bra for vår tur i november :)
    Skal vidare til Jeju, 4t15min connection på HND. Men det går nok bra da.
    På veg heim så rekk me nok ikkje flyet LHR-OSL, men det får dei bare booke om går jo ofte fly LHR-OSL.
     
  19. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo en Devilcraft ved Gotanda stasjon, da... :D
     
  20. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    113
    Noen nyheter fra Japan, folkens? :oops:
     
    Shyneno liker dette

Del denne siden