Jeg bestillte EB-tur til Japan slutten av September, får håpe jeg kommer inn eller så får jeg finne meg tur videre til ett annet land fra HND og kalle det for transit xD
Jeg har en snartur til Tokyo i starten av september. har 16 timer før jeg returnerer, kanskje det går som transit?
Så lenge du flyr inn/ut fra samme flypass så er det vel andre her inne som har kommet unna med "transit" på bestemmelsesstedet så lenge man kun oppholder seg airside. For å faktisk komme inn i Japan nå så må man ha visa, også om man tidligere hadde visumfri innreise, og det får man p.t. kun om man er student, på forretningstur, eller reiser med turgruppe. Bare det å få underlagsmaterialet til å få søke visum til Japan er også en meget langdryg prosess. Vi har ventet på et såkalt "Certificate of Eligibility" nå i to måneder, noe som skulle ha tatt 4 - 6 uker. Først når vi har dette i hende kan vi søke om visum ved ambassaden. Vi aner ikke når det blir - trodde vi skulle fått reist til 1. juli. For oss er det riktignok snakk om et opphold på flere måneder - muligens går det fortere om man skal på en kort forretningsreise.
Jeg hadde vel rett under 24 timer transfer planlagt på reisen via HND til LAX og den informasjonen jeg fant og fikk av ANA var det greit for dem. Det ble jo "bare" ca 5 timer å sove på first class loungen for meg i praksis pga flybytte. Men det var lenge nok. Hadde jeg ANA F begge veier hadde jeg hoppet på
Jeg fikk ikke mindre enn tre "Schedule change from SAS" meldinger i dag for min tur til Tokyo i september. Gulroten for turen er ANA F én vei. Med 20 minutter mellomlanding på LHR skal det holde hardt, men har andre reiseutfordringer før den tid, så bruker ikke energi på dette nå.
Jeg kan absolutt anbefale 18 timer i transit på HND .. https://insideflyer.no/forums/threads/rtw-anno-2022-ana-f-x2.17534/
Ps: I vinter var transithotellet bookbart på nettsiden deres. Men det var ikke adgang for personer i transit.
Da ser det ut til at SAS har kansellert alle flyvninger mellom CPH og HND frem til 30. oktober. Og med det forsvant også høstferien vår.
Her er det også en tur som er kansellert i månedsskiftet september/oktober. Jeg har ihvertfall så mange poeng tilgjengelig nå at jeg ikke har noe problemer med å la de være bundet opp og krangle en stund med SAS for å få ombooking til valgfri dato i 2023. Men er kanskje greit å vente til kaoset har lagt seg etter streiken før man tar kontakt.
Rene SAS bookinger har jeg alltid fått flyttet til nye datoer, senest var Tokyo tur som ble avlyst i sommer, ble flyttet til vinterferien. MEN du må kjøre agentrullet, de fleste svensker nekter, men danskene har jeg hatt 100% suksess med.
På grunn av pandemien vil mange flyselskaper fortsette å kansellere flygninger. Dette kan påvirke reisene dine, og alle bonusbilletter du kjøper via Star Alliance. Hvis et av våre partnerselskaper kansellerer en flygning, kan ikke SAS EuroBonus garantere at du blir ombooket til en annen flygning med mindre billetten din endres av flyselskapet som drifter denne flygningen. SAS EuroBonus kan kun endre billetten din til en annen Star Alliance-bonusbillett hvis disse fremdeles ligger ute for salg. For flygninger som driftes av andre flyselskaper i Star Alliance utenom SAS, gjelder reglene og vilkårene til det respektive flyselskapet.