Ja, vi brukte visumservice til Kina, men de siste gangene (før pandemien) var de blitt så dyre at det lønnet seg for meg å lage et møte i Oslo og fikse det selv (brukte noen av de uendelig mange bonuspoengene mine... ) Det gikk forbausende lett. Mulig jeg kan ordne noen møter før og etter konferansen også, så da burde jeg klare å "holde ut" i 3 uker... :-D Akkja, mon tro når Japan åpner igjen? Haha, kanskje de aldri åpner... nå har vi jo fått Apekopper også... <sukk> :-D Xxx.
Hugsar ikkje prisen til visumservice men meinar dei har forskjellig pris til forskjellige land. Kollegaen min fekk 15dagar stempla i passet ved innreise. Det var fleire dagar enn det som var i planen til vår «sponsor» i Japan. Men i følge min kollega var det munnbind overalt & fortsatt masse som er stengt. Flya var omtrent tomme & flyplassen omtremt tom med masse stengte butikkar. Skal på jobb 2ganger til Japan seinhøstes samt på ferie dit i November. Vi får no sjå. Men økonomisk sett så bør no Japan åpne, Yen er jo veldig svekka.
Dette "sponsoropplegget" er jo ganske interessant/merkelig/vittig/klønete. Pga. det så er det også problematisk for mannen min å komme hjem så gudene må vite når vi får se hverandre igjen! :-( Ja, det er rart at de ikke har åpnet... De må tape enormt mye på å holde stengt, men virker ikke som om DET betyr noe. Xxx.
Nå står ikke verden til påske... kan se ut som om jeg endelig får komme inn i Japan, men tror det ikke før jeg er der... Jeg prøver å få tak i ambassaden, men ingen som tar telefonen. Så da spør jeg deg/dere som har fikset visum i det siste: Bare møtte dere opp på ambassaden, eller måtte dere ha avtale, og i få fall, hvordan gjorde dere det? Er det realisitisk at jeg kan komme meg til Japan i neste uke en gang, mon tro? (Kanskje ta sjansen på å ordne visum, og dra ut fra Oslo, eller er det litt for spennende? ) Xxx.
Vi er nok dessverre litt spesielle for vi er begge akademikere ved samme institusjon og samme fagområde, og dermed fikk vi begge ordnet invitasjon for forskningsopphold og Certificate of Eligibility fra University of Tokyo (som man trenger for å få visum). COE skulle ta 4 - 6 uker men tok nesten 3 mnd, så man trenger god tid. Hvis du skal på konferanse så kan arrangøren ordne invitasjon, men det tar også tid. Hvis du imidlertid allerede har invitasjon og andre dokumenter i orden så ville jeg bare troppet opp på den japanske ambassaden i Oslo. Du trenger ikke time, og om du er der om morgenen og alt er i orden så får du visum samme dag vil jeg tro. Som sagt så tok det kun 30 minutter for oss. Lykke til!
Hvis mannen din er der på "academic stay" over 3 mnd så skal han også ha rett på "residence card". Han er da å regne som bosatt i Japan. Selv om visumet er single entry, så kan han da reise ut og inn av Japan med pass og residence card. Det er iallfall slik vi har forstått det, men jeg kan selvsagt ta feil.
Ah, ja, da skjønner jeg. Kult at dere har klart å få det til samtidig da! Gi beskjed om dere vil menge dere med andre nordmenn når dere er der. Jeg er usikker på hvor mye jeg kan være der. Hadde et stort vindu nå i juli/beg av august og sitter og teller på fingrene (kronene... ) om det er verdt 15.000 for å være i Tokyo i litt mer enn en uke. Forrige gang mannen var der, for 6 måneder, betalte jeg ikke mer enn 5-7000 for flybilletten, så da var jeg ofte bare for en uke om gangen, samme med da han var i Kina. Planen var å ha samme opplegget denne gange, men DET gikk jo ikke. Jeg tror ikke jeg vil trenge COE, kan virke som om det er mannen som blir sponsoren min, men vi må sjekke opp om det blir National Inst. of Informatics, der mannen er. Hvis jeg trenger det, så kan jeg bare glemme Tokyo (og å se mannen på 8 måneder... :-( ) <sukk> Men takk for mye god informasjon! Xxx.
Er vel kanskje bare å "ombooke" CTer for oktober-turen og heller se for muligheter i 2023... (selv om peak er ventet rundt 6. august). Japan tops global COVID chart, dimming reopening hopes
Fra et annet flyforum: Japan is slowly easing its entry restrictions. The latest news is that the quarantine period for certain arrivals from moderate and high risk countries has been cut to just three days with a Covid test. However, the big ask remains when individual tourists will be allowed back in (i.e. not as part of group tours) - word on the street is November. Rules for crew haven't changed - a shore pass, and no hotel quarantine.
Så de tror at det er mindre risiko for smitte om folk reiser lenge tett sammen i en gruppe? Lærte ikke Japan noe av Diamond Princess?
Det er ingen karantene, ingen krav om vaksinasjon etc viss du kjem frå Blue countries(inkludert Noreg). Kun krav om pre departure PCR. Men det her er vel det her som lovar best for åpning? https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/Japan-to-weigh-approaching-COVID-19-like-the-flu
Endelig noe nytt fra den kanten. Mange tolker denne endringen som tegn på noe vi venter på. https://loyaltylobby.com/2022/08/10...Fr5X90US_542SguSJKB513Fg9L08XUWWD_xYRsg7CK2n0
Trur heller me skal håpe på at det blir noko av at dei skal putte covid i samme kategori som influensa. Det er det meir snakk om der borte no. Då kan dei ikkje lenger ha strenge restriksjonar.
Hei, ref posten fra Darkcho her inne: https://insideflyer.no/forums/threa...a-med-retur-på-sq-a380-biz.18265/#post-462581 Ble usikker på mellomladning i japan, har nå sjekket Sherpa som sier at japan er åpnet med restriksjoner så henger ikke helt med?
Åpent med restriksjoner hjelper lite når restriksjonene er at du må søke enten businessvisum, der du må ha invitasjon fra et japansk firma, eller turistvisum der et godkjent reisebyrå må ordne en pakkereise for deg, noe som nok er lite kompatibelt med bonusreiser.
Ja, så mye gravde ikke jeg. det var klønete. Jeg har tur til fipplinene med mellomladning i Japan i slutten av desember på nesten et døgn. Hva gjør jeg da? det er jo en utgått CT-billett som jeg ikke får forandret heller da.
Da hadde jeg krysset fingrene for at Japan åpner igjen innen det. Hvis Japan ikke har åpnet for visumfri innreise i Desember antar jeg at SAS vil forlenge CT for deg. Enten fordi reisen er umulig å gjennomføre eller fordi de har forlenget den generelle fri ombooking-fristen for Asia enda litt til pga restriksjoner. I tillegg er vel sjansen høy for kansellering av en av flightene dine hvis ikke Japan gjør noe med innreiserestriksjonene snart. Og isåfall har du jo rett på å få forlenget CT uansett.
Om du har transfer på HND kan du overnatte der før du flyr videre, de tillater det. NRT derimot er no-no. Jobber meg en ny routing ut av NRT selv for tiden, sannelig ikke mye moro å velge i..