Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg må korrigere meg selv litt. Du kan allerede nå fritt endre en tur til Asia med utreise før 31. Desember og det hadde vært mulig selv uten den regelen siden Japan har innreiserestriksjoner. Om CT er utgått skal altså ikke ha noe å si. Problemet er bare å finne nye billetter med ANA eller en connection fra NRT som ikke krever overnatting :(

2. mariusberg89

mariusberg89 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Ser nå det er via HND så da er jeg trygg enn så lenge hvis det ikke blir strengere der igjen da. Men hvordan kan to forskjellige steder i samme land ha såpass forskjellige relger, jaja..

3. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Vil helst komme meg til slutt-destinasjon da ingen av hotellene jeg har bestilt tilbyr avbestilling.

Men nå har jeg via HND så da har jeg kanskje litt flaks.

4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    NRT stenger hele flyplassen på natta så alle må ut, HND holder åpent.. Som betyr at du kan sove på en benk eller evt transitthotellet om det noen sinne skulle åpne igjen.

5. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    åja, så jeg får ikke bodd på noe hotell der nei.. Må sove på benk hørtes ganske lite digg ut og noe jeg helst vil slippe. Men har vel ikke noe alternativ da.

Det er ikke døgn-åpne lounger der da? om man skal sove på benk kommer man jo til å være greit vrak når man ankommer destinasjonen.

en annen sak, når det er nesten 24 timer i mellom flightene blir vel bagasjen på bagasjebåndet og må hentes ut også sjekkes inn igjen?

Kanskje litt oft. men hvor er det man ser hva hvilke land kvalifisere som fullvaksinert? jeg har bare tatt to vaksiner og lite planer om å ta noen flere.

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det finnes som sagt et transitthotell airside, men det har dessverre vært stengt siden før pandemien. Det er faktisk folk på forumet som har hatt med oppblåsbar madrass i håndbagasjen :D

Suite(first)-loungen er åpen fra 05:00 til siste ANA-fly går og har privatrom, men tror dessverre du bare har tilgang med F ut fra HND. Businessloungen er åpen mellom 05:00 og 02:00, men har ikke private rooms så der må du evt finne deg en sofa.

Bagasjen blir nok mest sannsynlig sendt helt til destinasjonen, så det trenger du ikke tenke på.

7. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for masse god info og hjelp.

Jeg får vudere å droppe gleden av i reise med ANA og se om jeg finner noe bedre rute. Men det skal vel godt gjøres nå uansett.
    Da får vi bare håpe at transitt hotellet åpner snarlig!

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke umulig at Lufthansa åpner seter etterhvert siden de ikke slipper business for partnere før 85 dager før avreise. Men det er jo såklart langt unna The Room :(

9. mariusberg89

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Det hadde vært gøy å oppleve ANA, men det frister ekstremt lite å sitte nesten et døgn i en terminal hall uten å få hvile skikkelig. da får heller The room vente.

Får kjøpe meg tilgang til awadfares litt nærmere avreisedato.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Også godt mulig du bekymrer deg unødig og at det åpnes for alle innen desember :)

mariusberg89 liker dette
  11. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    183
    Edit!

Ting skjer! Dette skal bli annonsert offisielt i morgon. Men skal altså vere.
    -Ingen pre departure PCR viss du er trippel vaksinert
    -Daily entry cap opp frå 20k til 50k

Kilde: Return to Japan Support group
    Kilde også på engelsk, les dette.
    «The government is also set to open Japan to more foreign tourists by allowing unguided tours -- ones not accompanied by tour conductors»
    https://english.kyodonews.net/news/...ZEqLq-x_j1HxGCuczXCrej43OC8lBZGL1bAZ3UaefQxkY

Last edited: 23. aug 2022
    mariusberg89, Upsaker, cothom and 8 others like this.
  12. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
    Lovende. Men hvordan registrerer de 50 000? Må en søke og bli godkjent?

13. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,024
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg har skjønt det riktig har det blant annet vært satt begrensinger på antall passasjerer ombord på flyvningene inn til Japan. Det har derfor vært få mennesker på flyene selv når de har gått. Utover det er et jo kun ( japansketniske) turister på gruppetur som får visa. Per i dag da.

14. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    13 dager igjen til det blir Japan-tur her. Foreløpig ser det ut til at det blir gode 13 timer ombord på Finnair A350 i eco, rett over nordpolen. Satser på Platinum Lumo gjør jobben sin og oppgraderer meg. Mye ledig ennå i business class.

Skal innom Tokyo noen netter, så til Nagoya, til slutt innom Osaka før det blir Thai Airways 777-300 business Osaka-Bangkok.

Noen som vil ha reisebrev?

IMG_3212.jpg

Upsaker, Gullars, Lnbre and 6 others like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,712
    Bonuspoeng:
    293
    Vil alltid ha reisebrev :)

16. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,010
    Bonuspoeng:
    113
    Vi vil alltid ha reisebrev:cool::):cool:

flying_all and rgn like this.
  17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
    Har planlagt en tur til Fukuoka i mars.
    Noen som har vært i området og har tips til opplevelser jeg ikke kan gå glipp av?

snus_mumrikken liker dette
  18. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,204
    Bonuspoeng:
    183
    Favoritt restauranten min i Fukuoka var dessverre stengt, men kva med å vurdere og hoppa på toget 2timar til Nagasaki?

19. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    1,546
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var der i januar 2020. Fukuoka i seg selv var ikke spesielt interessant sammenlignet med andre japanske byer vi har vært i, men vi tok Shinkansen til Kumamoto og så Kumamoto Castle, noe vi syntes var spennende!

indahla liker dette
  20. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    561
    Bonuspoeng:
    93
    Da har det kommet ut litt mer info (se her for alle detaljer https://english.kyodonews.net/news/...eporting-to-reduce-hospital-admin-burden.html)

Kort oppsummert:
    -Fra 7.sep er det ikke nødvendig med pre-departure test for trippelvaksinerte
    -Taket på 20k reisende per dag opprettholdes, men skal snarlig tas opp til ny vurdering.
    -Krav om organiserte gruppeturer gjelder fortsatt, og det omtales ingen snarlig vurdering av endring av dette kravet.

Upsaker and snus_mumrikken like this.

Del denne siden