Ja det ser slik ut, me skal jo ha 1xovernight på veg til Sør Korea + 4-5døgn på returen da er det jo OK med ca 2k per person. Ambassaden har svara at det tar ca 1veke for og ordne visum, men kan gå kortare tid viss alt av papir er ok. Me reiser i starten av November, skal på jobb i Japan starten på Oktober så søker nok rundt den tid. Så får ein sjå om det er ytterligere endringar om ein måneds tid.
Virker ikke så enkelt, kun ERFS er ikke nok. Fly og hotell må fortsatt ordnes gjennom reisebyrået ifølge de japanske dokumentene som er oppsummert her:
Har sendt mail til et firma som kan skrive ut ERFS nå så får me sjå kva dei seier. Eg spør spesifikt om det med og reise på bonusbilettar som allerede er booka.
Riktignok noen dager gammel post, men dette stemmer ikke. Jeg har booket LH i juli 2023 allerede.. Både i MUC-FRA og FRA-ICN
Bra at ting normaliserer seg tror ikke det er den eneste tingen som er utdatert på awardfares sin oversikt akkurat nå. Juli er jo faktisk lenger fram i tid enn den gamle slippregelen for LH C også (180 dager)
https://princeoftravel.com/blog/japan-reopening-to-canadian-travellers/ En som har gjennomgått prosessen, høres lovende ut.
Jeg skulle til Japan i begynnelsen av oktober men orker ikke stresse med visum, guide etc... Planen var å være der en ukes tid, men har nå booket om har BKK som destinasjon. Kun transit HND. Litt surt siden jeg mister et leg i first med ANA. Får prøvd business med EVA fra BKK til LHR som en liten trøst.
Dette høres bra ut. Da har jeg forsåvidt fått svar på det jeg lurte på. Ser ut som dette firmaet faktisk kan stå som «receiving organization»/«inviter».
Begynner så smått å planlegge Japan i oktober 2023. Blir litt over en uke sammen med venner. Hvordan er oddsen for å finne business for 6 personer med på samme rute? Trenger tips til hvordan vi går frem
Japanerne selv tror ikke på snarlig åpning. Vi hadde planlagt et internasjonalt arbeidsmøte i Tokyo i midten av desember, men vertskapet kansellerte hele greia siden det var lite trolig med gjenåpning så raskt
Fått svar fra desse når det gjeld ERFS https://japanexpotours.com/erfs-certificate-japan Kostar 159$ per person + dei må ta seg av transfer til/frå flyplassen, skal få ein quote frå dei på ei "pakke" trengte da ikkje booke fly og hotell gjennom dei.
Et år fram i tid ca, sjekk med TK, Swiss etc. Awardfares med filter på Eurobonus bør passe fint. Men bookingtips høyrer nok heime i anna tråd?
Tja, nå har dei opna opp for multiple entry business visum, har akkuratt søkt. Samt så er det slutt på alle "røde" land. Det er ikkje lenger noko land som er på "banned" list.
Flott om du holder oss oppdatert hva de totale kostnadene vil bli. Har selv tur hvor jeg har booket fly med bonuspoeng og hotell så det kan være aktuelt om det ikke blir for dyrt. Det kan også fort snu med at Japan åpner som før (uten krav om ERFS og visasøknad og da har man kastet bort penger.) Spørsmålet er hvor lenge før turen man tør å vente. Kommer ann på hvor lang tid de bruker. De fikser alt altså, med VISA også? Fikk forresten melding fra ANA om endringer på ruten min. Det er ikke lenger 777 men endret til 787. Goodbye to "The Room".
Da har eg litt meir info, Japanexpotours skal ha: ERFS Fee: 159 US$ Transport fra Narita / Til Haneda: 200 US$ (Det er for 2stk, men ikkje sikker på om det har noko og sei) Får beskjed om at ein må kjøpe denne pakka for at dei skal kunne gi ut ERFS, viss eg ikkje får godkjent visum så seier det at dei refunderer 200US $ for transporten. Japanexpotours seier også at dei kun kan hjelpe viss du skal inn etter 14.Oktober trur eg det var viss du ikkje kan søke visum online. Alternativ 2 er Japan Guide Agency: https://www.j-g-a.org/ Dei skal ha 30 000Yen per person, men krever ikkje at andre ting er booka. Har ikkje fått svar på mine spørsmål hos Japan Guide Agency, men link til der ein kan booke ERFS og fylle inn detaljer. No seier jo JapanExpoTours at dei kan hjelpe med visum, men veit ikkje kor mykje dei kan hjelpe her i Norge? Men må du reise til Oslo, så kan ein jo bruke visumservice. Har brukt dei til businessvisum, faktisk så brukar eg dei akkuratt no. For og søke visum treng du: -Pass -Signert visum skjema -Passfoto -ERFS sertifikat Du kan få andre til og søke for deg som f.eks visumservice men du må då skrive under 'letter of attorney' Ref: Sightseeing Temporary Visitor visa applications | 在ノルウェー日本国大使館 (emb-japan.go.jp) Siste oppdatert informasjon om alle reglar (fekk link av ambassaden i Oslo) Border Measures|Ministry of Health, Labour and Welfare|Government of Japan|厚生労働省 (mhlw.go.jp) Eg har maila med ambassaden, samt har kollegaer som har søkt business visum det tar normalt 4-5 arbeidsdagar og ordne. Men kan gå fortare om alt av papir er i orden. Kan melde frå så mange dagar det tar med mitt businessvisum no. Vår reise i starten av November står fortsatt med 77W og 'The Suite' derav så fristar det veldig og gjennomføre reisa. Dei selgar også fortsatt F på dagane våre. Som du seier så kan ein holde ann litt for og sjå om det kjem ytterligare lettelsar, men er nok smart og samtidig ha litt tid for og faktisk få visumet utsteda. (Ville hatt to veker før avreise minst, så ERFS før den tid.)
Takker for utfyllende info @snus_mumrikken! Snodig det der med at Japanexpotours krever transfer med dem til hotellet. Regner med at med Japan Guide Agency kan man ta toget som normalt inn til sentrum. Reisen du har i november er sikkert fra LHR? Jeg har FRA november og kom først mail nå om endring av aircraft. Bor ikke i Oslo så da er det enten en fridag med fly til Oslo eller visumservice. Får ikke lagt inn turisme som grunn så prøvde bare en av de andre alternativene for å se prisen. 1500 i gebyr kom det opp men mulig det påløper andre utgifter og.
Det er vel egentlig slik at Japansk reiseselskap skal booke for deg, men det er skrive litt i gråsona slik eg har forstått og lest ting på TA forum blant anna. Der er det også fleire som har bekrefta mottatt ERFS og visum via Japan Guide Agency. Så regnar med du kan ta toget til sentrum, men du må nok sende dei kvar du skal bu kvar natt, samt viss du skal på utflukter. Korrekt har i November via LHR, ikkje fått mail enda så det er kanskje eit godt tegn? Det kjem jo på porto, samt på businessvisum betalte eg for at dei skulle skrive ut og klyppe til passfoto då eg ikkje hadde det. Kosta 295,- trur eg. Veit ikkje kva det hadde kosta på ein automat men. Tippar at visumservice oppdaterer sidene sine etterkvart, dette er jo ganske nytt.
Meir info frå Japan, kanskje ting skjer raskare enn me kanskje trur? https://english.kyodonews.net/news/...oz3eYjP5XIrtyDr2UGYxhTixJD7eoeebH3DY8b7B3zPSo
Fingers crossed! I slutten av januar må jeg gjøre et bytte mellom NRT og HND, håper de åpner før det.
Meir positive signal Trur eg ventar litt med og søke ERFS og visum. https://www.bloomberg.com/news/arti...2KWjDpK689hi7-7bI1AoVKxBk#l7xt2bv448f2wpolmlv