Flere potensielt gode nyheter... https://twitter.com/rumireports/status/1569162030506209281?s=46&t=hcIrBne_vkRwUO4myzLH0A
Ut i fra det jeg leste i går er at folk i regjeringen har litt delte meninger. Alle er enige om at daglige grense på 50000 innreisende skal vekk. Det folk er uenige om er om de skal gjeninnføre visumfrihet og fjerne pakkereisekrav samtidig. Spennende å se hva som blir besluttet.
Det eg har lest er at det er snakk om det skal innførast endringar for dei som har fått booster dose av vaksine. Heller visum enn pakkereise vertfall, så kan det heller vere pakkereise for dei som ikkje har booster dose. Så går sikkert det vekk etterkvart også.
Kor lang tid tar det og få visum(viss det trengs i nær framtid)? Visumservice leverte passet mitt på ambassaden på fredagen, i dag var det klart. Så 2 arbeidsdagar tok det, dette var multiple entry business visum.
Går vegen: TOKYO, Sept 12 (Reuters) - Japan's government is planning to waive tourist visa requirements from some countries as part of a further easing of border controls enacted to stop the spread of COVID-19, Fuji News Network reported on Monday. Prime Minister Fumio Kishida may decide as early as this week on the easing, which would also allow individual travellers to visit Japan without travel agency bookings, FNN reported. Japan did not require tourist visas for 68 countries and regions before the pandemic. https://www.reuters.com/world/asia-...quirements-part-border-easing-fnn-2022-09-12/
Heads ups alle ! SAS kansellerer flyvninger til HND i dag. Reisene min i høst og vinter er borte fra min oversikt, men det er ikke kommet inn noen eposter. Jeg har nettop rebooket 2 EB reiser til SAS flyvninger i August og September 2023 da også i BIZ. Disse er tilgjengelige for konsulent på telefon, men ikke søkbare på nettsiden til SAS.
hadde to biz til Tokyo 3 desember som nå er kansellert. Returen 14 desember er foreløpig ikke det, men det er vel lite grunn til å tro at den overlever?
Hvorfor kansellerer SAS fortsatt HND flyvninger og selv i desember? Skal de fortsette slik til russisk luftrom er gjenåpnet? Hvorfor kan de ikke bare fly utenom Russland som alle andre?
Selskapet blør penger, har en mindre operasjon og opererer i et mindre marked enn "alle andre". Helt logisk å kansellere Tokyo / Kina nå.
Realiteten er likevel at ingen gidder å reise med et selskap som stadig kansellerer- det blir for uforutsigbart. I tillegg så åpner også Japan for fullt snart og det blir en turistboom. Da kan de like så godt legge ned hele ruten.
Sitter med ei reise t/r Haneda med ANA i midten av desember. Opprinnelig bestillt OSL-FRA-HND-LHR-OSL med kun som mål å fly Ana the room nedover og the suite på returen. No er FRA-HND erstatta med 787 OG det som var ca 5 timar mellom ankomst og avreise HND er redusert til 45 min. Skal vel holde særdeles hardt at denne står seg sjøl om eg har ANA C inn og F ut.....
Sitter med det samme selv, bare slutten av oktober/november. Utrolig irriterende når en har ventet i flere år på å få reise i The Room. Nedtur å gå over til gammel kabin. Kan man håpe at de endrer tilbake til 777 nå som Japan trolig åpner for fullt i Oktober eller er det ren ønsketenkning? Klin umulig å få ombooket til LHR-HND.
I forhold til flytype så er nok løpet kjørt ja. Det eg klamrar meg til er at ny schedule blir aktivert 30.10, men har nok mindre og mindre tru på at evt. endringar blir positive for mitt vedkommande. At tida på HND har krympa for min del heng jo sammen med lenger flytid på grunn av omveien dei må ta for å komme seg utanom Russisk luftrom.
Hadde jeg vært deg hadde jeg holdt på billett til Japan og ventet, men lagt planer for ferietiden om reisen ikke går pga manglende åpning. Om de åpner for Nordmenn, jeg aner ikke.
Du får svaret neste uke. Visa waivers will be available for people from about 70 nations and regions who were eligible for visa-free short stays in Japan before the pandemic, a government official said. Prime Minister Fumio Kishida is expected to announce the easing of border control measures during a trip to New York next week in order to tout the move to the international community. Kilde: https://www.japantimes.co.jp/news/2022/09/16/national/nationwide-travel-program-japan/