Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    I vårt tilfelle er dette en ren SAS-tur med FP4. Ble tilbudt ombooking når de kansellerte turen sist. Regner med å få ordnet samme nå.

2. Figaro

Figaro Nytt Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    18
    SAS kansellerte min EB-tur til tokyo i slutten av September. Får ingen knapp eller valg av refusjon av poeng på siden, så telefon er eneste løsning for å få fortgang på sakene. Blæh...

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,674
    Bonuspoeng:
    293
    Ja :/ Ihvertfall nå som gullmailen har slutta å røre sånt. Uansett er det vel like greit å vente til streikerushet til kundeservice er over.

4. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,024
    Bonuspoeng:
    293
    SAS og ANA i November med F på 777 står foreløpig. Alle flights er bookbare per i dag med riktig flytype. Merker at stressnivået på at Japan skal åpne litt opp er ganske høyt nå.

Sjefen1234 and snus_mumrikken like this.
  5. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    183
    +1 her også i November, på utreise så flyr me forsåvidt vidare til Sør Korea, men om det fortsatt flys med 777 spørs jo o_O

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,024
    Bonuspoeng:
    293
    Da har vi greit identiske reiser.

Men min starter i Seoul, etter SAS til HND, så jeg har 2 langhelger planlagt i Seoul.

7. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har booking til Tokyo allerede i uke 41... Begynner å vurdere alternative reisedatoer å booke om til... Er det noe håp for høstferie i Japan tror dere? :)

Origo and snus_mumrikken like this.
  8. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, trur faktisk at det kan vere mogleg.
    Visum for jobb blir effektuert veldig raskt på ambassaden nå.
    Samt så meiner InsideKyoto at det er 90% sjans for at det er åpent i Oktober.
    Yen er på sitt svakaste så landet vil nok få igang økonomien igjen så snart som mogleg men på ein trygg steg for steg japansk måte.

Nurse82 and Origo like this.
  9. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    110
    Bonuspoeng:
    33
    Med tanke på hvor konsertvativt Japan er, og hvor tregt det går å få lovgivning gjennom i det landet der, så hadde jeg ikke regnet med noen tur til Japan før kirsebærblomstringen i 2023.

Er det noen som vet hvorfor det ikke er bonusbilletter tilgjengelige til Japan i mars/april enda, og hvorfor de billettene som er lagt ut i desember koster så sjukt mye? Jeg rakk akkurat å kjøpe en enveis EB billett i mars i påvente av at april-billettene skulle bli lagt ut, men så forsvant bare alle billettene....

10. no-backpacker

no-backpacker www.lavfodmap.no

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Håper ikke du har bestilt med SAS, der er alle ruter innstilt tom. 31. oktober iflg. den norske ambassaden i Tokyo sin LinkedIn profil. Noen dager etterpå forsvant turen min i oktober fra bestillingene mine. Kjenner jeg er litt oppgitt over SAS nå. Dette er 3. gangen de kansellerer flybillettene mine til Tokyo og kun en av gangene har de gitt meg beskjed. Jeg har bestilt nye billetter, 100% refunderbare, med LOT Polish (igjen) og krysser fingrene for at Japan åpner til oktober.

Xxx.

Nurse82 and Shyneno like this.
  11. no-backpacker

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Vet du hvor lenge man kan være om man får en invitasjon? Altså, hvis man skal på en konferanse, kan man være en uke før og en uke etter, liksom? (Jeg har en konferanse 10-14. oktober, men planen er å komme allerede 1. og bli til 23.)

Vet du om man må til ambassaden personlig for å ordne med visumet og hvor lang tid det tar?

Xxx.

12. Figaro

Figaro Nytt Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har stusset på dette selv. Etter SAS kanssellerte reisen min i September så var jeg på utskikk etter nye. Men ingen muligheter å booke til SAS bonusbilletter. Når jeg ser etter, så skal flyene som reisen min opprinnelig var bestillt gå som normalt.

13. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    131
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har fått bonusreise med SAS til Japan kansellert for en reise som skulle ha funnet sted i høst og blitt booket om til ny dato? Har snakket med flere kundebehandlere hos SAS i går og i dag som alle sier de ikke kan booke om til vanlige billetter.

14. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,589
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke i høst, men hadde reise i Juli.
    Fikk booket om til Februar.

Agenten åpnet nye seter i bookingclass I.

Dette ble gjort på chat, via sas.dk(slik at du mest sannsynlig får dansk agent)

rgn and Leon like this.
  15. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Vi ordnet visum til Japan i forrige uke. Man må møte personlig på ambassaden i Oslo, men om alt av papirer er i orden så kan de utstede visa raskt. Det tok 30 minutter for hele familien på fire i vårt tilfelle (long-term academic stay).

Om du skal på konferanse så er arrangøren ansvarlig for oppholdet ditt etter det jeg kan skjønne, så de tillater neppe at du er der lenger enn "vanlig". Men det er selvsagt lov å spørre.

Madammen reiser til HND på lørdag med LH/NH om alt går bra så da kan jeg jo rapportere.

no-backpacker liker dette
  16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,906
    Bonuspoeng:
    293
  17. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,024
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, fremdeles turisme gjennom organiserte turer.

Frode789 and indahla like this.
  18. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Shyneno, rgn, indahla and 1 other person like this.
  19. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    183
    Arrangøren må slik eg har forstått det ha ein «plan» men det går nok å være litt lenger. Det blei kollega av meg som reiste denne gangen, han skulle ikkje vere lenger.
    Me brukar VisumService til å fikse visum, då treng ein ikkje på ambassaden sjølv. Sendte passet med ekspress over natt, dei returnerte med ekspress over natt tok under 1veke å få visumet tilbake. Dei tar ein liten sum for det, men sjølvsagt billigare enn å måtte reise til Oslo om ein ikkje bur der….

no-backpacker liker dette
  20. no-backpacker

Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    DETTE er veldig interessant, for mannen min er der også på "academic stay" (litt usikker på om det er "long term", men han skal være der til midten av desember) og universitetet han er på sier de at de ikke kan få meg inn. Er det jobben din her hjemme eller i Japan som har ordnet visumet deres? Sitter jo nå og lurer på om universitetet han jobber på her hjemme kunne hjulpet...

Nå har du kanskje reddet ekteskapet... :-D

Og så er jeg jo nysgjerrig på hvor lenge dere skal være og hvor dere skal? Har dere vært i Japan før?

Xxx.

Del denne siden