Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,188
    Bonuspoeng:
    183
    Innenriks fly i Japan er billig, derfor lurer jeg på om du har sjekket billettpriser på fly. :)

2. Einar

Einar Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Hvilke erfaringer har folk med bytte fra utland til innland på Haneda? Holder 1:35, eller er køene i passkontrollen der like lange som de kan være på Narita? Må bagasje hentes ut vet bytte fra SAS til ANA på gjennomgående billett?

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,188
    Bonuspoeng:
    183
    https://tokyo-haneda.com/en/flight/transit/int_dms.html?timestamp=1729505220242

Når alt går på skinner, så skal 1 time 35 min. være nok.

Einar liker dette
  4. Kore181

Kore181 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Som nevnt ovenfor, om alt går på skinner.
    Bagasje må hentes ut og sjekkes inn på ny.

Tidligere i år var jeg én time forsinket med innkommende fly (SAS). Fikk god hjelp i transfer desk etter tollen og rakk neste fly med bare én time til neste innenriksavgang (ANA). Det inkluderte bussgate fra SAS-fly, immigrasjon, terminalbytte, innsjekk av koffert og sikkerhetskontroll. Ankom gate like før boarding…

Einar liker dette
  5. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,089
    Bonuspoeng:
    183
    Einar liker dette
  6. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,111
    Bonuspoeng:
    183
    Skal etter planen til Japan 3 uker i månedsskiftet Juli-August.

Pusler med tanken om å gå opp Mount Fuji.

Vi er 2 voksne og 2 barn(10 & 12 år)
    Etter hva jeg har lest på nettet skal dette være relativt overkommelig fordelt over 2 dager, med en natt på fjellhytte.

Noen med erfaring her?

7. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,089
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det er absolutt overkommelig, gikk sjølv på 1dag som ikkje er å anbefale men med overnatting går det heilt fint. Det er mange hytter oppover, kalla "stations" hyttene er enkel standard med sovesal så ta med sovemaske/ørepluggar. Husk at for å nå sjølve topp punktet så må du rundt krateret på andre sida, meinar sida nedanfor skal være den offisielle for å booke hytter.
    https://www.fujisan-climb.jp/en/itineraries/mountain-huts.html
    Det går bussar ein kan ta til start og samt ned igjen.

Så med barn på 10&12 så må dykk reise i fornøyelses parken ved foten av fjellet, Fuji-Q Highland når dykk er i området.
    https://www.fujiq.jp/en/

Ombo and Lars J like this.
  8. KainBenwi

KainBenwi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,037
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er på min første reise til Japan den 1. til 4. mai. Opprinnelig hadde jeg bare tenkt å bli i Tokyo i løpet av den relativt korte tiden, men nå vurderer jeg å se mer av landet. Jeg lander 17:15 på HND den 1. mai og har hjemreise 4. mai kl 11:10, så tiden er knapp. Likevel vurderer jeg å fly videre til Osaka, overnatte der før jeg tar lyntoget tilbake til Tokyo med et stopp innom Kyoto på veien. Et annet alternativ er å fly til Okinawa og legge inn én overnatting der. Høres noe av dette ut som en god plan eller blir det bare kaos og stress å reise rundt på den korte tiden? o_O

PS: Jeg reiser alene.

9. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    43
    Dropp fly. Ta toget dit du skal. Personlig opplevde vi ikke Osaka som superspennende, så på den korte tiden du har ville jeg ev. vurdert 1 natt i Kyoto og resten i Tokyo. Tog tur-retur Kyoto.

KainBenwi liker dette
  10. rgn

rgn Medlem

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    43
    KainBenwi liker dette
  11. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,704
    Bonuspoeng:
    113
    Det spørs hva du ønsker egentlig, er det noe spesielt en av de stedene du vil se/prøve eller vil du bare si at du har vært der? For å oppleve f.eks. Osaka Dotonburi og ta shinkansen om du ikke regner med å få muligheten igjen i nær framtid kan det greit være verdt det, også mulig som en dagstur. Om du tenker å reise til Osaka samme kveld du lander så kan det være like raskt og rimeligere å ta fly HND-ITM/KIX, men om du vil ha en natt i Tokyo først er jeg enig med @rgn at det er enklest å ta shinkansen begge veier.

Personlig ville jeg kun vurdert et sånt opplegg om du 1. reiser kun med håndbagasje (alternativt tatt det som en dagstur fra Tokyo), og 2. ikke kommer direkte fra europa = kan få kraftig jetlag.

Jeg hadde i sommer en tur med 3 netter i Tokyo, 2 i Kyoto og 3 i Osaka, tror jeg ville droppet en av stedene om jeg var kortere.

KainBenwi liker dette
  12. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,089
    Bonuspoeng:
    183
    Her ville eg bare holdt meg i området rundt Tokyo, f,eks ta ein tur til/rundt Mt Fuji. Fuji five lakes etc. Tokyo er gigantisk!
    Men viss du vil sjå andre plassar.
    Det er stas og ta Shinkansen viss du ikkje har tatt før, og ja Osaka er billigare enn Tokyo. Veldig mykje bra mat der au. Sjølvsagt er Kyoto fint og bare ca 3.5-4timar med tog.
    Personlig viss du er førstereis ville eg som sagt opplevd Tokyo og området rundt om du ikkje har spesifikke ting og sjå andre stadar.

Ting du har lyst og sjå/gjere?

sutenai and btm like this.
  13. btm

btm Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var en natt på Okinawa/Naha i september. Hadde enda mindre tid enn deg til rådighet, men samtidig lyst til å oppleve et sted som ville bli vanskelig å oppleve på bonusbilletter i Sky Team. Nå tok jeg kun en ekspress-sightseeing på kvelden, men jeg ville sagt at det ikke var verdt det etter mørkets frembrudd. Angrer ikke på turen, men jeg hadde nok heller brukt en natt i Osaka hvis jeg hadde kunne planlagt det på ny.

14. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,315
    Bonuspoeng:
    113
    Med kun 2 hele dager og sikkert litt jetlag hadde jeg aldri giddet å reise andre plasser. Det er nok å finne på i Tokyo.

GlennDi, Shyneno and rgn like this.

Del denne siden