Er det noen steder hvor de serverer Sushi man bør unngå i Japan? Det er jo Sushi restauranter på nesten hvert hjørne i Tokyo. Men jeg vil heller ha kvalitet, og spesielt unngå parasitter er det viktigste. Jeg har sett videoer på YT, ikke alle Sushi-kokker bruker hansker. Jeg ville nok foretrukket å spise et sted hvor kokken bruker hansker når han former Sushien.
Med et land med sikkert hundre-tusenvis av steder som servere sushi så tror jeg nok den lista blir lang. Fokuser heller på de som levere kvalitet og har gode tilbakemeldinger.
Har aldri sett noen bruke hansker når de lager sushi i Japan, i hvert fall ikke på videoer fra sushi-steder med michelin-stjerne. Viktigere for meg er hva hendene ellers har berørt siden de ble vasket (eller hansker tatt på), og der er de fleste japanere veldig nøye. Liker stand-up sushi steder, da blir bitene lagd rett foran deg akkurat som på michelin. Har dog ikke sansen for samlebånd-sushi, hvor man ikke ser noe av tilberedelsen.
Da må du lete leeenge. Hvis å bruke hanske er et krav, kanskje du må droppe sushi i Japan fordi du ikke finner en sushi-kokk som bruker hansker. Med 10+ besøk av Japan i nesten 20 år, har jeg aldri møtt sushi-kokker bruker hansker det. Flere av dem har fått veldig gode anmeldelser av kresne japanere.
Denne YT-videoen jeg så på i dag Stedet der heter Maguroya Kurogin Denne Stedet der heter Tsujihan Men det var en kokk der som hadde hanske kun på den ene hånden. Men av alle de videoen jeg har sett fra Tokyo så er det veldig få restaurantet hvor sushi-kokkene har hansker på.
Jeg har vurdert Omakase, men det er endel type Sushi jeg nok ikke "tør" å spise av. Så tror jeg holder meg unna Omakase hvor du er nødt å ete det kokken lager for deg. På Google Maps er det umulig å finne en fjemstjerners Sushi restaurant med conveyor-belt. Det meste jeg fant var 4.7 på Sushiro i Ginza. Det er mange Sushiro rundt omkring Tokyo. Jeg antar dette er en kjederestaurant. Det var mange med 4+ stjerner review. Jeg vil nok holde meg unna de med under 4 stjerner. En YT-Video jeg så med anbefalinger anbefalte Kaitenzushi MISAKI Keio Shibuya som har fått 3,7 stjerner. Mange som har gitt topp review, men enkelte som trekker den ned. https://maps.app.goo.gl/KPrEtNaUg5N2f2YP8 Så jeg er ikke så sikker på at restauranter som har fått under 4 stjerner nødvendigvis er en dårlig restaurant.
Har ikke mye erfaring med sushi, men min erfaring i Japan er at spisesteder generelt holder en høy standard. Selvfølgelig er noen bedre enn andre, men jeg har ofte gått inn på første som frister uten å gjøre noe research, og jeg har fortsatt til gode å ha noen dårlige opplevelser.
Conveyor belt sushi er som regel kjederestaurant og aldri high-end nei. Vil påpeke at det finnes mellomting mellom det og fancy omakase, det finnes mange andre sushi restauranter som tilbyr sett-menyer hvor du kan se bilde eller lese beskrivelse av hva du vil få på forhånd. Merk at japanere både er veldig restriktive med å gi full score på anmeldelser og gjerne heller bruker Tabelog for å anmelde restauranter, der er 3+ som regel bra. Ser den du linker til har fått 3.07 på tabelog men en standing sushi jeg har vært på som har 4,5 på google har 3.19 på tabelog. På google vil det være flest turister som anmelder restauranter som ligger nær populære turist-områder. For en restaurant nær Shibuya ville jeg prøvd å finne en som har minst 4,0 på google, f.eks. Katsu Seibu har 4,1 og 3.45 på tabelog.
Sushiro er helt strålende, kan være en god del kø på sentrale lokasjoner, men godt, billig, og ikke minst veldig festlig. "Bar"-bord gir stort sett samme opplevelse som større bord, og har oftere kortere ventetid.
Min erfaring er at man kan ta det helt med ro. De fleste japanske spisesteder holder mye høyere standard enn norske. De har også ferskere råvarer og generelt et fantastisk syn på personlig hygiene og smittevern.
Som andre har påpekt, så er dette restauranter som er mer rettet mot familier eller raske måltider, heller enn luksus og klasse. Men maten er som regel veldig god, og du får mye for pengene! Mange steder har gått vekk fra selve båndet, og lager i stedet mat på bestilling (eventuelt tilbyr begge deler, jeg har ikke selv plukket mat fra bånd på mange år). Da bestiller du på et nettbrett, og får maten sendt til bordet på skinner eller bånd. På den måten kan du bestille akkurat det du har lyst på, selv om jeg oppfordrer deg til å prøve ting du i utgangspunktet er skeptisk til! Edit: I denne artikkelen ser du et sånt brett: https://att-japan.net/en/enjoy_kaiten-sushi/ De kan også ofte endres til engelsk.
Har sett flere som anbefaler å ta med strømadapter til Japan. Fra videoer har jeg sett at Japan bruker en type strømkontakt som ligner det de bruker i USA. Må jeg kjøpe noe strømadapter, eller plugg-adapter for å kunne lade telefonen min i Japan? I Sør-Korea hadde dem denne og europeisk strømkontakt på hotellet.
Det vil jo naturlig nok variere fra hotell til hotell. Ingen av de jeg har bodd på de tre siste turene har hatt europeisk kontakt, så har brukt samme adapter som jeg bruker i USA, men alle hotellene har også hatt en eller flere USB kontakter på rommene.
Var i Tokyo i sommer. I stedet for å lage et reisebrev poster jeg et par tips: Man kan ta JR til endestasjon og plutselig er man på stranda. Reisetid ca 1t+ fra sentrale Tokyo. Jeg brukte i overkant av 1t fra Shinjuku. To aktuelle spots her: Zushi (endestasjon) og Kamakura (stoppet før). Jeg skulle egentlig til Kamakura etter tips fra en tysk fotograf jeg kom i prat med på Shibuya Sky, men sov litt i timen så det ble en tur innom Zushi beach også Nydelig Thai foodcourt på Kamakura beach. Blei en curry med krabbe. Anbefales!
Hva trenger jeg å kjøpe? Jeg har sett noen med en større adapter/converter (pga. forskjellig Volt 230V til 100V), og bare med en plugg-overgang. Når det gjelder overgang. Type A eller Type B, eller begge? https://www.power-plugs-sockets.com/no/japan/ Yes, you need a power plug travel adapter for sockets type A and B in Japan. You also need a voltage converter. Det er den voltage converter jeg nok tenker på jeg har sett på YT-Video. Trenger jeg en converter når jeg kun skal lade Mobiltelefon og Nettbrett med USB-C-kabel? Hvis jeg kan få tak i en TypeA eller TypeB til USB-C støpsel, så er jeg vel dekket? Har hotellet USB-C kontakt for strøm så er jeg dekket der, men likevel tror jeg bør satse på å ta med egen adapter.
Var det på sommeren. Litt uheldig med været og overskyet. Jeg regner med det var veldig varmt likevel, 30+ grader?
Det folk flest trenger å lade på tur slik som telefoner, iPad, droner kameraer og PCer kan som regel brukes både i USA, Europa og Japan uten noe enn en "travel adapter" hvis du vil bruke stikkontakten, trenger ikke noen "voltage converter" Hva de har av (og om de har) USB kontakter på hotellet dit vil som sagt variere.
Det må ha vært om sommeren, for alle de strandbodene blir plukket ned ila. første halvdel av september. Det regner minst hver tredje dag i snitt fra mars til oktober i Tokyo, så om du forventer sol hver dag må du dra et annet sted. Et annet alternativ for å samtidig teste shinkansen en kort tur er å å ta den til Atami. Mange japanere drar dit på dagstur i helgen. Det tar 40min og koster 250kr hver vei.