Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,136
    Likes mottatt:
    9,291
    Bonuspoeng:
    183
    Ad klokkeslettet har jeg ikke gjort det selv, men har fått noen til å sette opp alert for å kjøpe for meg.

    Hotell roughly 2k nok/natt.
     
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,245
    Likes mottatt:
    1,375
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke fått lest hele tråden, men skal 6 dager til Japan før påske og tenkte å bestille ukepass for tog.
    Det er jo flere sider man kan gjøre det på. Bl.a.
    https://www.jrpass.com/
    https://www.japan-rail-pass.com/ og
    https://japanrailpass.net/en/

    Er det noen opplagte fordeler og ulemper ved disse sidene som noen kan fortelle meg om? På den siste siden (der det virker som eneste alternativet er å hente passet ved ankomst Japan), så fant jeg ikke noe sted å hente passet i Fukuoka som jeg ankommer?? Overser jeg noe da? Eller har de ikke "hentekontor" på alle større steder?

    Edit: Dette blir min første tur til Japan..
     
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,884
    Likes mottatt:
    8,521
    Bonuspoeng:
    183

    Av de sidene du lenker til anbefaler jeg den siste, mener bestemt at det er den "offisielle" og eneste siden hvor du kan reservere seter online før du ankommer Japan. Brukte denne for påska i fjor.
    Det er riktig at det ikke er noen pickup av JR pass på flyplassen, nærmeste er Hakata station som er 5 minutter i taxi fra flyplassen ( https://www.jrpass.com/blog/activating-the-jr-pass-at-hakata-station )
     
  4. eisa01

    eisa01 Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    WannaBeFrequentFlyer liker dette
  5. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,245
    Likes mottatt:
    1,375
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk!
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,598
    Bonuspoeng:
    293
    Planlegger en tur til Japan om en måneds tid, og trenger litt tips til hva vi skal finne på.

    Skal ha to/tre netter i Tokyo enten ved ankomst eller avreise, så vi har ca 5 netter/6 dager på å gjøre andre ting. Tenker kanskje Kyoto/Osaka? Hvilken by er mest spennende? Er det noe vits å besøke begge? Hvilken bør vi i så fall bruke mest tid i? Hiroshima bør kanskje besøkes?

    Alt av tips tas imot med takk!
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,923
    Bonuspoeng:
    293
    Osaka hvis du vil ha storby. Kyoto hvis du vil ha kultur, hager, natur og gamleby, er mitt inntrykk.

    Jeg synes Hiroshima var verdt å besøke for en dag. Og likte Øya utenfor med tamme hjort og veldig japansk turiststemning godt.
     
    jonss liker dette
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,598
    Bonuspoeng:
    293
    Takker! Vi er glade i mat og rolig tempo, så vi skal ikke ut på byen. Hvor finner vi den beste maten? Gjerne street food.
     
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Søk gjerne på stikkordet «Yatai/屋台» som betyr matboder på japansk. Spør gjerne hotellansatte om de vet noe. :)
     
  10. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    410
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har tips til barne\familieaktiviteter?

    Vi (2 voksne + 4 og 0 år) reiser rett over påske og er borte 26 dager. Lander i Osaka og har en uke der for å snu døgn etc. Så noen dager i Nagoya med Legoland og Ghibli park før Fuji og Tokyo og en uke på Okinawa.

    Tar også imot andre tips og triks hvis noen har vært med småbarn der borte.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,923
    Bonuspoeng:
    293

    Den beste maten finner du sikkert på spisesteder vi som turister aldri finner. Generelt er det mye veldig god mat i Japan. Jeg ville vært forsiktig med instagram hypen.

    Jeg synes det er litt vanskelig selv, i byer med 20 milioner mennesker er det åpenbart mye god mat, i et land der kvalitet, ikke kvantitet er i fokus. Men å finne det som er bra, for tiden, kan være en utfordring.
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,923
    Bonuspoeng:
    293
    Tråden her, og endel reisebrev i området du nevner inneholder mye info.

    Jeg foreslår et Japan Rail pass, regionalt om dere ikke skal så langt. Et Sucia kort, og tilsvarende kort til Kyoto/Osaka som er satt opp på telefon før avreise.

    Og hvis dere tar turen sørover til Hiroshima må dere stoppe togturen ved Himeji borgen, gå fra togstasjonen og få en omvisning eller inngang og se et helt fantastisk anlegg.

    I Kyoto vil jeg absolutt anbefale gulltempelet, og parken rundt. Og et par av de andre parkene, som må være fantastiske på våren.
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    Dette fungerer hvis man har iPhone, men hva er trikset hvis man ikke har sånt igjen? JR sitt er jo ikke lenger tilgjengelig, men var det å kjøpe ett fra et annet selskap som tilbyr kontantkort?

    Hvis noen lurer på hvorfor dette fungerer med iPhone og ikke andre telefoner så er et fordi Japan har en litt sær nfc-standard som Apple har valgt å implementere i alle telefonene globalt, mens de andre produsentene har valgt å ha regionspesifikke telefoner.
     
    holmen liker dette
  14. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,884
    Likes mottatt:
    8,521
    Bonuspoeng:
    183
    Ankommer man Haneda så skal det være mulig å kjøpe "Welcome Suica" kort, som fungerer i 28 dager

    https://www.jreast.co.jp/multi/en/welcomesuica/welcomesuica.html
     
    Jorge liker dette
  15. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,923
    Bonuspoeng:
    293
    Et pasmo kort kanskje?
     
  16. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,351
    Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    113
    Hello Kitty Pasmo er populært blant barna
     
  17. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,241
    Likes mottatt:
    7,613
    Bonuspoeng:
    293
    :D
     
  18. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    716
    Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    93
    Gå opp og ned her i Kyoto, så kan dere tilbringe to dager med god "street food" og annet, samt drikke i rikelige mengder og til og med god kvalitet.
    IMG_9959.jpeg
     
  19. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    716
    Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer. Gjorde dette med en kompis for en måned siden. Han har Android-telefon.
    Litt klønete at de gangene han måtte fylle opp krever cash.
    Funker fint å bruke med apple pay på iPhone.
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,598
    Bonuspoeng:
    293
    Perfekt! Da blir kona fornøyd. :cool:
     

Del denne siden