Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,598
    Bonuspoeng:
    293
    MÅ man kjøpe rail pass for å ta toget? Tenker Shinkansen mellom Tokyo og Kyoto.
    Skjønner ikke helt systemet på rail pass nettsiden.
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,884
    Likes mottatt:
    8,521
    Bonuspoeng:
    183
    Man må ikke ha rail pass.
    Du kan fint kjøpe billett til en enkelt avgang.


    Med rail pass er enkelte avganger med Shinkansen inkludert mellom Tokyo og Kyoto.
    Avgangene du kan ta er "Hikari" og "Kodoma" og har en frekvens på ca. 1 pr time mener jeg huske - disse togene stopper på alle stasjonene på ruta, så de er noe tregere en f.eks "Nozomi".

    Tidligere var det slik at Rail Pass en uke kostet like mye eller noe mindre enn en tur/retur Tokyo-Kyoto så da var det en no brainer.
    Nå økte jo prisene på Rail Pass i fjor høst, så vet ikke hvor gunstig det er lenger.
     
    jonss, Teknolai and holmen like this.
  3. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    716
    Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig hyggelig å gå rundt der, sikkert mer enn 100 serveringssteder om man tar med de små stikk-veitene også.

    Jeg skal prøve å komme på navnet på en hyggelig bar jeg var innom i fjor, hvor de serverer litt div grillspyd.
    Hun ene som jobbet der spurte plutselig om jeg ikke hadde besøkt de før.
    Joda, riktignok var jeg der 5 år tidligere, før covid.
    Mulig hun bare tok en råsjans, men både reisekompis og jeg ble imponert.

    edit: tror det var denne: https://maps.app.goo.gl/rt4sANGdyTmwaoJQ6?g_st=ic
    IMG_9960.png
     
    Last edited: 21. mars 2024
    holmen liker dette
  4. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,923
    Bonuspoeng:
    293
    slenger meg på det @magnusant skriver.

    Området både vest for elven med mer liv, eller den mer tradisjonelle gamlebyen på østsiden er flott i Kyoto. Og rusleverdig mange kvelder.
    Eventuelt kan en finne seg en servering mot elva, eller litt plen på østsiden som ungdommen gjør.

    Det er både dyrt og deilig, raskt og billig og uendelig utvalg av mye forskjellig mat og drikke og generell glede.

    Selv var jeg innom sushi tetsu Nord i området flere ganger. Lett turistifisert, eller insta oppdaget var det. Men det ble laget fersk sushi i disken og servert direkte, og fisken og smakene var jevnt over av god kvalitet sammen med servicen som var både flirtende og livlig og venlig.
     
    magnusant and NKA_Pls like this.
  5. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    329
    Likes mottatt:
    1,133
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tok Shinkansen med JR Railpass til Kyoto og bodde på et ryokan (tradisjonelt gjestehus) der. Uforglemmelig.
    Men for all del, få med dere et besøk på et skikkelig Onsen (badeanlegg). Les dere opp på hvordan man oppfører seg der. Som regel kjønnsdelt og ingen klær. Tatoveringer er ikke populært.
    Mener det er noen mer liberale Onsen i Tokyo, eventuelt.
    Siden dere skal på Ghibli park, trenger dere kanskje ikke besøke Ghibli muséet i Tokyo, men det er en godbit, det også. Billetter må forhåndsbestilles.
    Tokyo Disneyland kan være interessant for barna, og så finnes det jo et Hello Kitty-land også. "Sanrio Puroland". Merk deg at JR også har et eget Hello Kitty-Shinkansen. Hvis du kan få en tur med det... https://www.jrailpass.com/blog/hello-kitty-shinkansen
    Ser forøvrig Nintendo Museum i Kyoto skal åpne denne måneden. Verdt å sjekke ut.

    Sjekk også hva dere trenger av sim-kort, evt. wifi-hotspot. Datatrafikk er vel fortsatt veldig dyrt for utlendinger. Lomme-wifi kan du forhåndsbestille/leie på flyplassen.

    Husk at japansk kultur er svært høflig. Start med Sumimasen (Unnskyld) og avslutt med Arigatou (Takk), så tilgir de mye ;)
    God tur!
    hello-kitty-shinkansen.jpg
     
    Last edited: 21. mars 2024
  6. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    901
    Likes mottatt:
    2,796
    Bonuspoeng:
    93
    Separate billetter Tokyo-Kyoto t/r koster nå cirka halvparten av 7-dagers JR-pass. Jeg har lagret en youtube video mtp. fremtidig reise som viser hvordan man kjøper og bruker separate billetter, for meg virker det enkleste og mest fleksible å kjøpe basic fare + super/limited express på non-reserved tog. Da er du etter hva jeg forstår ikke bundet til en bestemt avgang, og kan også ta de raskeste Nozomi togene, må bare passe på å gå på vogn 1-3 med non-reserved seter. Merk spesielle seter om du har mer enn håndbagasje.
     
    magnusant liker dette
  7. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    1,548
    Bonuspoeng:
    113
    Jr pass har blitt for dyrt. Osaka overlegent sted å bo. Med barn kan man feks dra til nara og universal studios. Er jo også enkelt med dagsturer til Kyoto,himeji og hiroshima.
     
    sutenai and Fridtjof like this.
  8. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    716
    Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    93
    Kan enkelt ta dagtur til Nara fra Kyoto også.

    Og ikke lei lomme-wifi, det er da så 2015 hehe.
    E-sim er bra. Betalte $9.90 for 10 gb gyldig en måned nå sist.
     
    jonss liker dette
  9. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    329
    Likes mottatt:
    1,133
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, det var da jeg var der sist :D Takk for update.
     
    magnusant liker dette
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,598
    Bonuspoeng:
    293
    Nara er på listen vår iallfall.

    eSIM funker som fjell. Kjøpte eSIM på 17GB i fjor sommer, det har varighet i 365 dager, og kan brukes i over 70 land. Veldig enkelt å bare skru på når man ankommer nytt land. Mener det kostet $29?. Praktisk om man ikke er så lenge i hvert land, men reiser til flere ulike land i løpet av et år.

    Slipper å kjøpe nytt hver gang man reiser noe sted.
     
    magnusant and Flyrlavt like this.
  11. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    977
    Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    93

    Ser at Airalo har noe tilsvarende det du beskriver, 20GB verden over i 365 dager, men det koster USD 69,-.

    Er det lov å spørre hvor du fant den til USD 29,- ?
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,600
    Likes mottatt:
    63,598
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har brukt Mobimatter. Ser at det er blitt dyrere der nå, du får 13 GB for $39.
     
    jonss liker dette
  13. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    977
    Likes mottatt:
    790
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, den der er jo genial. Så vidt jeg kan se selger de for en haug med leverandører (også Airalo), så man trenger jo ikke shoppe rundt.
     
    jonss liker dette
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,136
    Likes mottatt:
    9,291
    Bonuspoeng:
    183
    Grunnet avbestlling fra annet forummedlem har vi en overførbar booking på Hyatt regency Shinjuku Tokyo 18-22 april (mulighet for 2 rom eller deler av perioden) til kun 2400 kr pr natt. Prisene på kort varsel nå i Tokyo er insane ellers!
    Vil i tillegg gi statusfordeler som sen utsjekk, upgrade og ikke minst lounge access.
     
  15. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for video den skal sjekkes. Skal fra Hiroshima til Yokohama eller Tokyo. Jeg skal reise med barn på 12 og 13 år, de går som voksne på Shikansen, vet noen om det finnes noen ungdomspriser/familiepakker til toget? Railpass er 50000 yen/pers så det utgår. Er det billigere alternativer enn Shinkansen?
     
  16. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Hvor lang tid bør jeg beregne på severdigheter i Hiroshima (ant timer, har bare en dag og skal ta tog til Tokyo samme dagen.
     
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Spørsmålet ditt er nok heller hva du vil velge bort av attraksjoner.
     
  18. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,621
    Likes mottatt:
    6,070
    Bonuspoeng:
    183
    Har du undersøkt hvor mye det koster å fly?
     
  19. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    862
    Bonuspoeng:
    93
    Har du sjekket smart-ex.jp? Om dere kun skal en tur kan kanskje det være bedre? Vet ikke prisene nå, men i fjor betalte vi 45000 yen for fire stk fra Tokyo til Kyoto i Green Car, det var i alle fall billigere enn Railpass som vi ikke trengte for den ene turen. Ellers blir det vel fly som er nevnt eller buss/tregere tog.
     
  20. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Fly er faktisk ganske billig (950kr), og JAL har business og førsteklasse på 767. Både Ana og Jal har lounger. Business er 15000 Yen. Eneste er at det er 45 min med drosje ut til flyplass. Får planlegge litt mer hvordan vi legger opp ettermiddagen, men da er både fly og tog aktuelle.
     

Del denne siden