Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

1. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,688
    Bonuspoeng:
    293
    Du trenger ikke voltage converter med mindre du har tenkt å ta med ting som hårføner, krølltang, klessteamer, etc. De aller fleste Usb-ladere går like bra på 110-120V som på 220-240V

Last edited: 04. sept 2025
    Shyneno liker dette
  2. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,078
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var den eneste dagen det regnet litt. Været var ikke helt på topp, og det var nesten ingen på stranda. Usikker på om det skyldtes at folk har dårlig tid eller rett og slett været :)

3. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var på Clas Ohlson og skulle kjøpe adapter. De hadde ikke adapter mellom Norsk type til Japansk type, men han jeg snakket med sa han var i Japan for en måned siden og sa at jeg kunne kjøpe et USB-C strømadapter hos 7eleven der borte.
    Han sa at nesten ingen der bruker TypeB, men kun TypeA uten jording.

4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,387
    Bonuspoeng:
    293
    Det er samme som USA.
    Du får kjøpt det over alt, om du ikke har med deg.

5. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som tilfeldigvis har tips til et par små spisesteder i Tokyo? Veldig gjerne litt hidden gems hvor man ikke nødvendigvis helt skjønner alt på menyen, men hvor det meste løser seg med nikk, smil og positiv innstilling. I Osaka var jeg innom det stedet her: https://www.instagram.com/reel/C51DeT7PkeT/?igsh=Zm54dHRiajRyaXo0 og tenker at det definitivt må finnes lignende i Tokyo (det gjør det selvsagt, man må bare finne dem).

6. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,457
    Bonuspoeng:
    183
    Noen bestemte nabolag du tenker på? Sånne hidden gems finnes så å si i alle nabolag i Tokyo.
    Kan forsåvidt ta med tre steder jeg besøkte sist:
    https://maps.app.goo.gl/HYMDpntf3Gs6JNZ3A
    https://maps.app.goo.gl/mhrhw2h411i12MMS9
    https://maps.app.goo.gl/YRTvBmEBsGU6wmuQ9

Last edited: 04. sept 2025
    Teknolai and Nordlands like this.
  7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,798
    Bonuspoeng:
    293
    https://maps.app.goo.gl/NGf4K7xxGtRo9h918
    Fantatisk sushi i en bitteliten restaurant. Var der i 2018.

IMG_1103.jpeg

Teknolai and Sykkelthor like this.
  8. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    613
    Bonuspoeng:
    93
    Som posten over sier, finnes det massevis, bare husk å bruke Tableog istedenfor Tripadvisor. På Tableog er 3+ en relativt god score.

Vi spiste her i Takodanobaba, et par stopp fra Shinjuku, og det kan virkelig anbefales om du liker Yakiniku. : https://tabelog.com/en/tokyo/A1305/A130503/13260245/#

Litt vanskelig å finne, men klarte det til slutt. Liten røykfull bule, med spektakulært kjøtt og ikke en turist i sikte. Mat lot seg likevel bestille greit via en QR-kode som ledet til noe som minnet om engelsk. Bonus at de har åpent til kl 05.00 hvis dere skulle være på jakt etter en sen middag :) Spiste og drakk til vi nesten kastet opp, måtte vel ut med sånn 1600kr for to personer. Finnes langt billigere yakiniku enn dette også, men her var det mye kvalitet for relativt lite penger.

Generelt er det mye bra å finne hvis du bruker filterne godt på Tableog. De har også kart som viser hvor restauranten er, men den funksjonen er tidvis bare tilgjengelig på den japanske versjonen.

jonss, Upsaker and Sykkelthor like this.
  9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,688
    Bonuspoeng:
    293
    Siden vi tydeligvis har started med tabelog her på forumet så får jeg anbefale Kazenori Merry: https://tabelog.com/en/tokyo/A1318/A131802/13204496/

Veldig god mat og mye godt øl for de som er interessert i sånt. Dessverre er baren under flytting for tiden fordi bygningen de leide lokaler i Shimo Kitazawa skal renoveresrives, men de åpner på nytt i Roppongi om en uke. Antar at adresse osv oppdateres når det skjer.

EDIT: Ser ut på facebook som de åpnet for et par timer siden. Google Maps er oppdatert med ny adresse, Tabelog har fortsatt den gamle: https://maps.app.goo.gl/9FuWpK1kGMnpZY6UA

Dette ligger på samme addresse som Ant'n'bee som jeg var innom i 2019 og nå er permanent nedlagt. Ikke umulig at de har tatt over lokalene

Last edited: 11. sept 2025
    btm and Sykkelthor like this.
  10. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,996
    Bonuspoeng:
    183
    Fra grill eller sigg? Japanerne har jo ikke akkurat innført røykeloven og en del restauranter kan være slitsomt fulle av sigarettrøyk...

K

Shyneno and Sykkelthor like this.
  11. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    613
    Bonuspoeng:
    93
    Mest grill, men det var lov å røyke. Min sidemann røyket, men det merket jeg ikke, for er jo solide avtrekk på disse yakiniku-stedene.

Shyneno and democomputer like this.
  12. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg fikk lyst å kjøpe meg et ekte autentisk Japansk Katana sverd. Helt til jeg så på prisene mellom 40000kr opp mot 100000kr.
    https://samuraistore.com/collections/katana

Men det må da vel være mulig å kjøpe noe slikt som ikke koster så ekstremt? Kanskje noe nærmere 5000kr.

Er det mulig å få med seg et slikt sverd gjennom tollen til Norge?

Kan jo sikkert kjøpe et falsk sverd (replica) som ikke kan kvasses, men er det noe gøy å ha.

13. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,713
    Bonuspoeng:
    293
    Flyrlavt liker dette
  14. FlyingYeti

FlyingYeti Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Noen her som har erfaring med leiebil i Japan?

Gjerne med noen selskaper som er anbefalt. Har litt lyst å prøve sånne små boksbiler de har der, men vet ikke om det egentlig er verdt det mtp komfort.

Løs plan enn så lenge er å starte i Fukuoka og kjøre østover. Så leverer vi fra oss bilen midtveis og tar toget videre. Har sett litt på nett at det å leie enveis er mulig, men tar gjerne imot tips og erfaringer hvis noen har :D

15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Har leid bil i Japan ved flere anledninger. Senest nå i sommer hvor vi hadde 3 leier fordelt på 3uker.

Ingen erfaring med "boksbil" da disse er bittesmå, vi har vært flere og hatt med endel baggasje.

I sommer leide vi en uke på Okinawa,en uke fra Kumamoto til Fukuoka samt noen dager fra HND T/R Mt Fuji.

Av de leiebil selskapene jeg har prøvd(Times,Toyota Rent A Car, Avis) så er jeg mest fornøyd med Toyota Rent A Car, de har super effektiv henting og levering av bil, begge deler har tatt maks 5 minutter de tre gangene jeg har benyttet meg av de.

Foruten at det er venstrekjøring så er det ganske enkelt og kjøre, folk er hensynsfulle og veiene er stort sett bedre standard enn i Norge, trafikkregler og skilter er stort sett de samme.
    Google Maps fungerer utmerket.

Det er minst like mye bomveier i Japan som i Norge, så pass på og få med ETC kort(bombrikke) når du leier, da kan du kjøre rett gjennom bomstasjonene og betale når du leverer bilen, om ikke må du stoppe og betale med cash eller kort i hver bomstasjon, enkelte avkjørsler støtter kun bombrikke, så om du ikke har det må du kjøre av på neste.

Husk 1 årig internasjonalt førerkort :)

holmen and FlyingYeti like this.
  16. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke helt svar på det du spør om, men jeg leide en Skyline GT-R for en kveld og rånet rundt i Tokyo. Den kom komplett med neonlys under og fikk anerkjennende nikk og ble fotografert an randoms da jeg stoppet et par minutter i Shibuya Scramble crossing. Festlig kveld!

Jeg brukte Ichioku Tours for leie og det var ryddig opplegg. Men husk for guds skyld å ta bilder av hele bilen, ink felger før kjøringen starter. Måtte diskutere litt på merker av kantkjørte felger og akkurat de ripene hadde jeg selvsagt ikke bilder av - heldigvis fant vi dem igjen på noen gamle bilder leieselskapet hadde. Dette er dyre samleobjekter, så de liker å ta godt vare på dem. Komforten på en pinne stiv racing Skyline er for øvrig absolutt rævva :D

Vær forberedt på venstrekjøring og at du ikke skjønner en pøkk av veiskiltene på japansk. Og som andre sier: husk internasjonalt førerkort.

Last edited: 08. sept 2025
  17. FlyingYeti

FlyingYeti Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for gode tips :D
    Toyota rent a car virket veldig oversiktlig, og der gikk det fint å leie en vei. Virker som man får alt av ETC og forsikring i en pakke. Prisene virket også fint overkommelig

Ooohen Skyline hadde jo vært noe. Med deja vu på anlegget blir jo faren for å prøve seg på drift og en fartsbot stor :cool:.

18. gedal

gedal Nytt Medlem

Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Har leid boksbil og det er helt greit for opp til 3 personer med normal mengde baggasje. Hvis en er fler enn det, eller hvis en har mer enn 1 koffert hver som en skal ta med, så blir det litt lite.

Helt grei komfort. Problemet er vel hvis en krasjer med fronten først så er det ikke så veldig mye som beskytter beina dine foran.

Har vel mest brukt Nippon og Times siden de var billigst der jeg kjørte.

FlyingYeti liker dette
  19. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    730
    Bonuspoeng:
    93
    I en tilsvarende post under USA-forumet dukket det opp interessante innlegg om hva slags apotekvarer man typisk bør kjøpe når man fartet den veien.

Hva med Japan? Er det noe spesielt som må være med hjem i bagasjen? Det kan være morsomme gadgets eller ting som fåes på lokale apotek som ikke er tilsalgs i Norge.

20. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    613
    Bonuspoeng:
    93
    De er vel sånn passe kjent for negleklippere av alle ting, fra Kai eller Green Bell eksempelvis, om det går i apotek-kategorien.

btm liker dette

Del denne siden