irriterer meg at tråden heter «svart fredag». blir det samme som å oversette scandinavian airlines til skandinaviske flyselskaper. «sjekk her a gutta, skandinaviske flyselskaper har svart fredag tilbud nå» typisk nordmenn å lage sin egen oversettelse
Ja, vi har alle vårt å slite med.. Selv velger jeg å tro at det ligger bittelitt bevissthet og humor bak å kalle tråden nettopp dette. Og uansett kunne det ikke brydd meg mindre om trådstarter bare ønsker å oversette begrepet. (Om nå noen i det hele tatt skulle bry seg et forbasket dugg om hva JEG mener eller føler om dette...)
Jeg syns det er flott at tråden heter "svart fredag". Jeg er født, oppvokst og bor i Norge, leser en tråd i en norsk del av et internasjonalt forum. Det er en selvfølge at ting er på norsk.Norsk språkråd har vel som filosofi at egennavn skal tas i bruk på som beskrevet på originalspråket. Tror vel ikke fenomenet som jeg forøvrig er motstander av (!), faller inn under den kategorien. Jeg syns det er leit å se norske firma i stadig større grad bruke engelsk i framstøt mot et norsk publikum. Jeg syns det er leit at jeg i stadig større grad blir møtt med engelsk på norske restauranter. Jeg syns det er leit å se det norske språket vaskes ut fordi brede lag av folket tar opp i seg engelske ord og uttrykk. Syns det er leit å se språket forenkles (kyr => kuer, fløy => flydde...) og spesielle uttaler (kino, kjøtt...) forsvinner fordi den yngre generasjon ikke gidder å lære seg ordentlig tale. Men, så er jo jeg en grinete gammel gubbe, så sannheten ligger nok litt midt i mellom . For ordens skyld, jeg snakker engelsk flytende og tysk til litt mer enn turistbruk, så det er ikke manglende evner som gjør at jeg mener som jeg mener.
Hvis du virkelig lar deg irritere over det, har du for lite problemer i hverdagen Og godt er det! Nå kan vi sikkert diskutere i det uendelig om "svart fredag" er en god oversettelse, men skal vi først ha vårt eget språk gir det ingen mening at alle nye ord skal være på engelsk. Da ender vi opp som danskene...
Hvis jeg skal virkelig krangle på noe så synes jeg det er en antydning til en del "på kanten" tips om hvordan man skal øke omsetning på AMEX/få inn mer EB-poeng. FÅ DET BORT Bonuspoeng og omsetning på kortet er ikke alt her i verden. Så ta en bolle, og vent et år med å tjene opp CT/sikre status.
Star Wars. Litt som Metallica egentlig. Ikke laget noe bra på flere tiår, men en går likevel og kjøper det nye og blir like skuffet hver gang.
Jeg koser meg mye mer med 2.5 time Star Wars uansett terningkast enn 2.5 time Lars Ulrich på trommer. Få det bort.
Hvem er det som går og ser på sånne rare figurer? Sånne halvgamle gubber på 40+ som tror de kan være tenåring og kle seg ut?
kollar man på Real Madrid så er det pågrunn av hur mycket Uefa/spanska fotballsforbundet kan hjälpa laget att vinna
Får jeg lov til å påpeke at den avbildede fotballspilleren ikke spiller for Real Madrid, men for Juventus.