Sikkert spurt andre steder før, men jeg finner det ikke noen steder.. er det slik at normalen er at LH First slippes 14 dager før avreise hvis det er ledige plasser?
Ja, det er normalen. Men ingen automatikk i at det blir ledige award-seter selv om det er ledige seter i kabinen 14 dager før.
Den var utrolig bra! Da er jo spørsmålet om det finnes en liknende tråd for f lounge PR flyselskap, eller er det slik at f lounge i «hjemlandet» er liksom tommelfingerregel?
Viss du vil ha det beste så er nok det regelen ja. Det er ikke helt det samme å reise i SQ First fra København og kun ha tilgang til SAS sin lounge der som viss du hadde reist den andre veien og fått tilgang til The Private Room... Som ett eksempel.
Men det er heller ingen grunn til å gi opp håpet om det ikke slippes noe 14 dager før. Jeg hadde varsel på EF på FRA-SIN i sommer og den ble sluppet 5 dager før. Nå i høst hadde jeg varsel for en kompis på FRA-HND og den ble også sluppet 5 dager før (2 billetter i begge tilfellene)
Følgende erfaringer gjelder to seter i Lufthansa First Class booket med EB-poeng. Hvis F8 eller F7, er det gode sjanser for at to seter slippes 14 dager før. Alt annet er avhengig av rute, årstid, om de(n) aktuelle avgang(ene) er (tilnærmet) full eller overbooket. Nå i det siste har jeg opplevd at ved F5 til USA (NYC, ORD, BOS og IAD), slippes ikke to seter før 2-3 dager før avreise. F4 eller F3 er ren bingo om de i det hele tatt åpner opp for to seter, og med tanke på at setene pleier å bli sluppet pluss/minus midnatt (norsk tid), er det ni seige timer å vente - med mindre man kan overtale EBG/EBD hotline til å i det minste holde av setene for deg uten å fullføre bookingen helt - inntil CT-telefonen åpner.
Antall seter som er tilgjengelig. Vises f.eks på expertflyer.com om man kjøper abonnement og søker på flighter. F=First Class. Hos Lufthansa er det 8 stoler i First-kabinen. Thai A380 har f.eks 14, men verktøyene viser max F9. Så da gjør man en kvalifisert gjetting og ser på seatmap i tillegg.
Merker dette er kunnskap jeg må lære mer om. Alle hint til link eller annet materiale tas med stor takk!
Interessante observasjoner. Har du gjort deg noen formening om det er noen av disse destinasjonene som er enklere/vanskeligere enn de andre? Jeg ser på IAD/BOS/JFK/MEX som er de mest aktuelle for utreisen vår til Costa Rica. Problemet er jo connection fra USA til Mellom-Amerika. Hadde først posisjonert oss for BOS, men skiftet til IAD da BOS gikk til F6. IAD var da F8. Nå er status IAD/BOS/JFK/MEX F4/F5/F5/F6. Virker altså ganske håpløst på alle, men prøver å få en reposisjonering til MEX/BOS. Hva med returen? Er det noen destinasjoner som virker rausere enn andre 12-14 dager før?
Boston har alltid vært den destinasjonen på Østkysten hvor det har vært lettest å få to seter i F. Til EWR/ORD har Lufthansa fjernet mellom 8-24 daglige seter i F, så der opplever jeg at etterspørselen matcher tilbudet - og dermed stramt mht. tilgjengelighet (for flere enn én person). JFK går litt i rykk og napp. Opplever størst suksess med LH 400 / 401. Vær også obs på at F4 fort blir til F6, ettersom SEN/HON (og Gud forby: betalende F-pax) kansellerer sine reiseplaner før avreise - og da slippes gjerne to seter hvis det er mindre enn 14 dager til avreise. Expertflyers seat altert har heller ikke vært pålitelig i det siste. Har flere ganger opplevd å se setene på United.com, før dette fanges opp av Expertflyer. Sørg derfor for å sjekke United med jevne mellomrom når det er mindre enn 14 dager til avreise. Når det gjelder ventetiden fra setene slippes til CT-telefonen åpner, og særlig i helgene, kan dette omgås om man har tilstrekkelig med poeng. Da ringer man bare 05400 straks seter blir tilgjengelig og bestiller som vanlig bonusreise. Når CT-telefonen senere åpner, ringer man tilbake og løser det praktiske - enten ved at de bare legger til CT og refunderer poeng eller at hele reisen kanselleres og bestilles på nytt. Har fortsatt til gode å oppleve kansellerte bonusseter ikke umiddelbart blir gjort tilgjengelig igjen for bestilling (må i så fall være SEN/HON waitlist).
Les min guide på bookingklasser etc https://insideflyer.no/forums/threa...billett-priser-bookingklasser-og-regler.6039/
Enig. Dette er dog ikke nytt. Expertflyer søker igjennom med en gitt frekvens. Har også søkt opp seter å Expertflyer og funnet tilgjengelighet for senere etter flere timer få mail om tilgjengeligheten..
Takk for at du deler. Interessante erfaringer å ta med seg inn i planleggingsinnspurten, spesielt det med at det ofte kan være endringer i positiv favør i innspurten Kjenner jeg angrer litt på at vi ga bort posisjoneringen i BOS til fordel for IAD, men på det tidspunktet så jo IAD bedre ut så jeg ville jo gjort det samme igjen. Følger med videre, og reposisjonerer hvis det åpner seg nye avganger mellom BOS-PTY/SAL. Vedrørende reservasjoner på kveldstid/helg har jeg selv også god erfaring med å ringe 05400. Gjorde det da Thai slapp TG F SYD-BKK fredag kveld. Snakket med en engelsktalende agent som plukket ned setene for meg. Ringte inn på lørdagen og fullførte resservasjonen. Er 05400 døgnåpen slik at man i praksis kan gjøre dette når LH F slippes like over midnatt også?
05400 er døgnåpen for EBG/EBD. Jeg pleier alltid å bestille et akseptabelt C-alternativ så tidlig som mulig, dersom turen uansett skal gjennomføres. Tar bort noe av stresset med å sikre seg F for en hver pris. Kom akkurat på: Sist bestilte jeg MUC-JFK (to seter i F med F7) 12 dager før. Tre dager senere ble to nye seter frigjort (F5). Det er nok noen pussige algoritmer i spill.
Når fikk du til det? Forsøkte meg på et forsøk selv i forrige uke. Ble bare brutalt slått ned. Sa at det ikke lenger gjorde dette på 05400, men at jeg måtte ringe til dragene i Tallinn..