Skulle gitt ti øre for å få se algoritmene LH bruker for å slippe O-klasse. På den lille biten jeg sjekker kunne det sett ut som om de i mindre grad enn før slipper ett eller to seter langt fram i tid, F7 A7 J9 C9 D9 Z9 P9 be damned, og i større grad går fra null til om så 3-4 seter noen dager før avreise. Sikkert noen parametre jeg overser.
Er det noen som har oversikt over sannsynligheten for å få tilslutningsfly til FRA på kort varsel? Jeg har en reise OSL-LHR-PEK-(SIN-ADL) torsdag 17. oktober med CA på LHR-PEK som jeg såklart ønsker å bytte til LH hvis det blir billetter tilgjengelig. Men om dette ikke skulle være mulig så er jo ruten via LHR mye bedre både pga bedre lounge på LHR og betraktelig kortere ventetid i dårlig lounge på PEK. Jeg ser at de neste par ukene så er det nok av muligheter til å gjøre ombooking via FRA (selv om man kanskje måtte overnattet natt til torsdag), men jeg vet ikke om dette er representativt for hele året. Er det noen som har fått LH first-drømmen sin stoppet pga manglende tilslutningsfly? Ville dere tatt risikoen med å beholde mellomlanding på LHR? Har jeg allerede gjort mye research på dette selv og skriver her bare fordi jeg ikke klarer å bestemme meg?: Mest sannsynlig
Mitt inntrykk er at dette vanligvis ordner seg så lenge man reiser utenfor høysesong og flyene ikke allerede er fulle. Eksempel for OSL-FRA-PEK om 14 dager: Søker man OSL-FRA alene før man kun to valg for direktefly: Men om man søker man OSL-PEK får man opp et tredje alternativ for OSL-FRA. Dette er antagelig et married segment:
Ja, jeg så noe tilsvarende da jeg søkte på reiser til Tokyo tidligere iår og vurderte en mellomlanding i PEK eller PVG for å få prøve Lufthansa. Men da reiste vi en fredag rett før påske og det dukket såklart aldri opp noe Uansett er vel 2 timer i FCT med det eksempelet på married segment litt lite, så man vil vel helst med 09:50-flyet
Lite sidespor men på satellitt FCL @ Munich hadde de veldig bra utvalg i øl. Servitørene annonserte ikke dette når jeg spurte etter øl første runde men her er det altså litt å velge i. Fikk prøvd et par før en måtte sette snuten hjemover.
Jeg har de siste dagene gjort nokså mange søk hjemover på United fra AKL via de fleste tenkelige og utenkelige byene i Asia og Europa. Mønsteret som avtegner seg er at : a) Tilgjengelighet i First award (O) er svært lav (i hvert fall i slutten av Nov) b) Det kommer enkelte løsninger opp som du beskriver, hvor F award "koster" færre poeng enn Biz award (I). Felletrekket for disse er at de involverer AirChina om Beijing.
First award koster aldri mindre en biz award(I). Da kan du ikke se på First saver(O) på United? Men everyday award? Sistnevnte er ikke mulig og booke med Eurobonus.
Det høres jo helt "naturlig ut, men her er ett eksempel: Søkte Seoul -London. 28. nov. Når jeg klikker på "Details" på 9:30 avgangen får jeg frem dette
her ser du 115K med F(O) og 75K med Biz(I). Som jeg skrev? Du må kun se på Saver Award. dog tilsvarer ikke 75K poeng med United 75K EB poeng, det er egen tabell du følger da.
Hvis du skal bruke eb poeng så kan du ikke forholde deg til antall poeng på united men tabellene til sas som en annen her også påpekte. United kan kun brukes til å sjekke tilgjengelighet.
Ser det nå. Blikket "snublet" i "Everyday award" kolonnen. Jeg er klar over at poengene må omregnes til EB, men i en CT sammenheng betaler en vel uansett for en "First-pakke" (med en gang minst en leg er F), og kan forholde meg til det ?
Nei, du betaler nå enkeltvis. Om du flyr F ned og C hjem(eks Asia) koster det nå 195 tusen poeng vs 225 for F tur/retur og 165 i biz.
2 kjappe spørsmål: Skal ut og fly LH F for første gang lander i FRA 11:55 og flyr videre med LH F kl 14:30. Rekker jeg da FCT eller blir det bare mas og jeg burde heller velge FCL? Er det biltransport fra FCL eller er størst mulighet for det fra FCT?
Det er for så vidt greit. Men la meg omformulere min vankunna som spørsmål. Jeg har altså en CT -tur (alene) til AKL med to SQ leg i F ut, og SQ og TK biz tilbake (via SIN og IST). Den kostet meg 240'/2 = 120' EB + avgifter. Jeg forsøker å finne en annen Biz routing (eller aller helst F tilbake). Blir totalreisen (pga evt F også i hjemreisen) dyrere hvis jeg har to F-leg i forhold til en F-leg hjem?
Det burde gå fint å ta en tur til FCT. Det skjer ofte at det er biltransport fra FCL og, men det kan hende de sier du må gå. Fra FCT derimot er det alltid.