Lufthansa First - Tilgjengelighet

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 20. april 2018.

  1. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    188
    Likes mottatt:
    321
    Bonuspoeng:
    63
    Skulle gitt ti øre for å få se algoritmene LH bruker for å slippe O-klasse. På den lille biten jeg sjekker kunne det sett ut som om de i mindre grad enn før slipper ett eller to seter langt fram i tid, F7 A7 J9 C9 D9 Z9 P9 be damned, og i større grad går fra null til om så 3-4 seter noen dager før avreise. Sikkert noen parametre jeg overser.
     
  2. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,566
    Likes mottatt:
    6,544
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som har oversikt over sannsynligheten for å få tilslutningsfly til FRA på kort varsel? Jeg har en reise OSL-LHR-PEK-(SIN-ADL) torsdag 17. oktober med CA på LHR-PEK som jeg såklart ønsker å bytte til LH hvis det blir billetter tilgjengelig. Men om dette ikke skulle være mulig så er jo ruten via LHR mye bedre både pga bedre lounge på LHR og betraktelig kortere ventetid i dårlig lounge på PEK.

    Jeg ser at de neste par ukene så er det nok av muligheter til å gjøre ombooking via FRA (selv om man kanskje måtte overnattet natt til torsdag), men jeg vet ikke om dette er representativt for hele året. Er det noen som har fått LH first-drømmen sin stoppet pga manglende tilslutningsfly? Ville dere tatt risikoen med å beholde mellomlanding på LHR?

    Har jeg allerede gjort mye research på dette selv og skriver her bare fordi jeg ikke klarer å bestemme meg?: Mest sannsynlig :p
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt inntrykk er at dette vanligvis ordner seg så lenge man reiser utenfor høysesong og flyene ikke allerede er fulle.

    Eksempel for OSL-FRA-PEK om 14 dager:

    Søker man OSL-FRA alene før man kun to valg for direktefly:

    2019-08-21-142805_957x357_scrot.png

    Men om man søker man OSL-PEK får man opp et tredje alternativ for OSL-FRA. Dette er antagelig et married segment:

    2019-08-21-142534_954x483_scrot.png
     
    animals liker dette
  4. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,566
    Likes mottatt:
    6,544
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg så noe tilsvarende da jeg søkte på reiser til Tokyo tidligere iår og vurderte en mellomlanding i PEK eller PVG for å få prøve Lufthansa. Men da reiste vi en fredag rett før påske og det dukket såklart aldri opp noe :(

    Uansett er vel 2 timer i FCT med det eksempelet på married segment litt lite, så man vil vel helst med 09:50-flyet :D
     
  5. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    LH 0542 FRA-BOG 5/9-19
    2 ledige F award tilgjenglig, jeg tok den tredje :)
     
    haifinn and Shyneno like this.
  6. Maraug

    Maraug Bonusløvinne

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    186
    Bonuspoeng:
    43
    Ser på denne nå på United.com. Kjenner ikke til First Saver - hvorfor er den billigere enn business?
     
  7. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    5,058
    Bonuspoeng:
    183
    Lite sidespor men på satellitt FCL @ Munich hadde de veldig bra utvalg i øl. Servitørene annonserte ikke dette når jeg spurte etter øl første runde men her er det altså litt å velge i. Fikk prøvd et par før en måtte sette snuten hjemover.

    upload_2019-8-23_20-25-20.png
     
    Baldrick, RoadKing, Jorge and 9 others like this.
  8. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    First er vel First når det kommer til star award billetter, sett bort fra Ethiad.
     
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har de siste dagene gjort nokså mange søk hjemover på United fra AKL via de fleste tenkelige og utenkelige byene i Asia og Europa. Mønsteret som avtegner seg er at :
    a) Tilgjengelighet i First award (O) er svært lav (i hvert fall i slutten av Nov)
    b) Det kommer enkelte løsninger opp som du beskriver, hvor F award "koster" færre poeng enn Biz award (I). Felletrekket for disse er at de involverer AirChina om Beijing.
     
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    First award koster aldri mindre en biz award(I). Da kan du ikke se på First saver(O) på United? Men everyday award? Sistnevnte er ikke mulig og booke med Eurobonus.
     
  11. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Det høres jo helt "naturlig ut, men her er ett eksempel: Søkte Seoul -London. 28. nov.
    upload_2019-8-29_10-15-42.png

    Når jeg klikker på "Details" på 9:30 avgangen får jeg frem dette
    upload_2019-8-29_10-14-8.png
     
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    her ser du 115K med F(O) og 75K med Biz(I). Som jeg skrev?
    Du må kun se på Saver Award. dog tilsvarer ikke 75K poeng med United 75K EB poeng, det er egen tabell du følger da.
     
    ArthurDent liker dette
  13. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Hvis du skal bruke eb poeng så kan du ikke forholde deg til antall poeng på united men tabellene til sas som en annen her også påpekte. United kan kun brukes til å sjekke tilgjengelighet.
     
    Logiflyer liker dette
  14. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Ser det nå. Blikket "snublet" i "Everyday award" kolonnen. Jeg er klar over at poengene må omregnes til EB, men i en CT sammenheng betaler en vel uansett for en "First-pakke" (med en gang minst en leg er F), og kan forholde meg til det ?
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, du betaler nå enkeltvis. Om du flyr F ned og C hjem(eks Asia) koster det nå 195 tusen poeng vs 225 for F tur/retur og 165 i biz.
     
    Shyneno and Logiflyer like this.
  16. Logiflyer

    Logiflyer Aktivt Medlem

    Innlegg:
    344
    Likes mottatt:
    402
    Bonuspoeng:
    63
    2 kjappe spørsmål:
    Skal ut og fly LH F for første gang lander i FRA 11:55 og flyr videre med LH F kl 14:30. Rekker jeg da FCT eller blir det bare mas og jeg burde heller velge FCL?
    Er det biltransport fra FCL eller er størst mulighet for det fra FCT?
     
    leeds1979 liker dette
  17. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Det er for så vidt greit. Men la meg omformulere min vankunna som spørsmål. Jeg har altså en CT -tur (alene) til AKL med to SQ leg i F ut, og SQ og TK biz tilbake (via SIN og IST). Den kostet meg 240'/2 = 120' EB + avgifter. Jeg forsøker å finne en annen Biz routing (eller aller helst F tilbake). Blir totalreisen (pga evt F også i hjemreisen) dyrere hvis jeg har to F-leg i forhold til en F-leg hjem?
     
  18. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    det har ikke jeg fått med meg!
     
    Xflipper liker dette
  19. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    nei så lenge du har en F hver vei blir det betalt poeng for F hele veien.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det burde gå fint å ta en tur til FCT. Det skjer ofte at det er biltransport fra FCL og, men det kan hende de sier du må gå. Fra FCT derimot er det alltid.
     
    benjaminbr13, Logiflyer and Shyneno like this.

Del denne siden