Ja, egentlig enig i det. Ett unntak kan jo være om det er arbeidsgiver som har betalt billetten din og du plutselig får mulighet til å reise hjem tidligere enn forventet, men at du da i utgangspunktet sitter med en billett som ikke kan forandres uten at det koster enda mer. Da kan det kanskje være verdt det.
Hvorfor tipper du? Budet starter på 400kr og du mener 900kr viser snitt budet, da vil det si at maks budet er 1400kr, på er route der en typisk plus billett vil ligge på 500kr mer en go, og ny plus koster 1400-1500kr. Har ingen bookinger inne nå så får ikke sjekket selv. Litt besyndelig at de skulle ha en kjøp nå oppgradering som var lavere en budene man kan legge inn. Og som jeg skrev over er 100% sikker at IC plus til C i sommer ga en kjøp nå på 7000kr(35k poeng) som da var maks budet på den aktuelle strekket. Sjekke tråden 12aug: Cloudjumper@ Testet nettopp instant upgrade for ARN-HKG søndag neste uke. Plus -> Business 35.000 poeng. Fungerte som smurt. Bekreftelse på mail og mulighet for å velge nytt sete med en gang.
Når man oppgraderer fra go til plus via plusgrade innenfor Europa, får man da poengopptjening i plusklasse med lavest opptjening?
Jeg tipper ikke, jeg ser på mine muligheter for å by. Eksempelvis OSL-ARN, Om du mener at et snitt på 900 betyr at maksbudet er 1400 tror jeg du må ta et kurs i gjennomsnittsregning
Strekning: EWR-OSL Dato: 13.03.2017 Fra klasse: SAS Go Til klasse: SAS Plus Bud: 10 300 poeng x2 Status: EBG All good things come to an end. Fjerde gang jeg har brukt Plusgrade fra Go til Plus på IC og første avslag. Dette blir også første gang i Go på IC.
Ved å gjøre en gjennomsnittsberegnes, betyr dette at man tar alle budene og deler på antallet, om man da antar at budene er jevnt fordelt og man vet at min bud er 400kr og dersom budene er jevnt fordelt vil gjennomsnittsverdien og da vil avstanden være like stor fra min til snittet som fra snittet til max, alts å 500kr. 900kr + 500kr= 1400kr. Dersom man sier at Maks verdien er 1000kr og min 400kr og et snitt er 900kr så betyr dette at for hver person som byr min så er det fem som byr maks. Og når maks omtrent det dobbelte av hva differansen pleier å være mellom billett klassene er det for meg veldig vanskelig å tro at snitte er 900kr. Men som jeg skrev starten maks bud i sommer (AUG/SEPT ) på IC fra plus til C var 35 000poeng eller 7000kr.(60kpoeng/12tusen kr fra go til C). Det er også mulig der har gjort "forbedringer" slik at maks budet er høyere en før. Det henger vel heller ikke på greip at man skal by mer for en tjeneste man har mulighet til å kjøpe den for, men ser jo på bildene dine at man kan velge 1000SEK selv når man kan kjøpe oppgraderingen for 900SEK. Er det samme når man velger poeng, Euro og NOK. Om det skyldes SAS dårlige(bugget) It løsning eller om det bare er en måte å få inn noen ekstra kroner er uvisst. Det at SAS skriver at det er snitt prisen er nok et tiltak for å lure godtroende skandinavere, og ikke den faktiske snitt prisen. Det er jo selvfølgelig bare basert på synsing, men som sagt har vanskelig for å tro at snittet er det dobbelte av hva differansen er mellom klassene.
@Fredrik81 - jeg er helt enig med deg altså, og har alltid synes at den snittprisen som SAS viser på PlusGrade har virket merkelig høy. Jeg sjekket nå, og med poeng er det for tidligere nevnte flight en pris på 10000 ved "buy now" og det er også maksbud, så kanskje du har rett i at dette egentlig skyldes SAS-IT-matte
Snittprisen skurrer litt når man ser hvilke bud medlemmer får tilslag på. De aller fleste legger seg på minimums bud, og de fleste styrer unna alt annet en IC, om de ikke ønsker å endre billetten(tidliger flight osv) da. Mye rart å spore på It-løsningen hos SAS. Noen er jo til fordel for oss, så det er vel helt greit.
Nå må vi ikke glemme at SAS driver business. Jeg ser ikke noe problem i at de gir folk anledning til å by mer enn det faktisk koster å kjøpe det. Det er et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Hvis SAS ser at dette går mot at ingen vil by, senker de nok prisene. Men, de har antagelig opplevd at det er stor interesse for produktet og dermed ser de sitt snitt til å gjøre gode penger. Hvem kan klandre dem? De må tjene penger for å overleve som selskap. Konkurransen er dessuten så sterk i denne bransjen at de vokter seg nok vel for å dra den for langt, til det er veien til konkurrenten for kort. Så, nei jeg tror ikke dette har noe med SAS sin IT løsning å gjøre.
Enig med @RoadKing .. dette handler ikke om matte for de aller fleste.. Og SAS vet det, og gjør det til følelser.. da betaler folk mer.. Jeg tipper en vanlig kunde som reiser på 1-2 ferier i året(som jo er hovedvekten av kundemassen til SAS) tenker slik: -Ved booking: SAS Go til x kr, det er billigst, jeg tar den! -Får mail om fortreffeligheten til oppgradert klasse, det nærmer seg avreise, og da høres det deilig ut med lounge og bedre sete.. -byr opp, og fordeler kostanden i tid over 3-8mnd.. det føles billigere, og konto er jo full før ferie som oftest.. Ergo ender SAS opp med å få bedre betalt, og Herr Halvorsen med Fru, er svært fornøyd! Selv om de kunne betalt mindre for sikkert sete i Plus allerede ved opprinnelig booking.. C
Inne og la inn bud nå og ser da at jeg kan faktisk by mer enn det koster å oppgradere umiddelbart. Håper virkelig ikke noen benytter seg av den muligheten...
Dersom det handler om å få mest penger/poeng ut av kundene. Hvorfor er maksbud og kjøp nå det samme beløpet for poeng. Det med gjennomsnitts oppgraderes pris på 900kr må være tull/løgn for å øke budene. Dersom jeg selger en vare og ber kundene by på varen. Så litt senere tilbyr jeg at alle kan kjøpe varen til snitt pris av budene, vil jeg ikke risdikere at alle som har høye bud heller kjører kjøp nå og de med lave blir sittende og til slutt ender opp med mindre penger. Er jo ikke en nyhet at de kommer med dette tilbudet 10 dager før og de fleste går innom når turen nærmer seg. Og som jeg har gjentatt nok ganger, men tar det igjen. I sommer var IC fra plus til C kjøp nå oppgraderingen det samme som maks. 35k eller 7tusen.
Jeg prøver å slutte å by så mye. Når jeg skal reise er det oftest til europa og da er prisforskjellen lavt. Har ibdah bestilt en tur til DUS (1 vei) og betalte 450 kroner mer, men har da Pluss på alle turer og 1500 poeng ekstra. Og selvfølgelig 3 stk bagasje for all handel . Fin planlagt med laang overlay i ARN for å ta meg en tur til byen og yndlingscafe i Gamla stan.
Strekning: OSL-ARN Dato: 17.03.2017 Fra klasse: SAS Go Til klasse: SAS Plus Bud: 420,- Status: EBD Strekning: ARN-HKG Dato: 17.03.2017 Fra klasse: SAS Go Til klasse: SAS Plus Bud: 220EURO Status: EBD