Strekning: HKG-ARN 18/12 Fra: Go - SAS Youth go Til: Plus - SAS Youth Plus Bud: 17.000 EBP (Tror minstebudet var 16.000) Status: EBG Gikk budet gjennom: Ja
Strekning: ARN - LAX (18.des) Fra: (VIP) Plus Til: Business Bud: 23000 Status: EBD Gikk budet gjennom: Ja Annet: Bare 7 seter tatt da jeg gikk inn for å velge sete, så sannsynligvis mye ledig..
Monings godtfolk Har lagt inn bud fra Plus til Biz, ARN-HKG i kroner. Vurderer å bruke poeng i stedet. Noen i menigheten som har noen formening om dette vil påvirke oddsen for oppgradering?
Ingen formening egentlig, men i PlusGrades spede begynnelse for SAS så innbilte jeg meg at cash/kroner måtte da være bedre enn poeng, i alle fall for SAS? Men det tror jeg egentlig er feil, pluss at du ofte kan slippe unna med en helt annen "verdi" når du byr med poeng i stedet for cash/kroner. Finnes ett utall eksempler, bl.a. her inne, på at minstebud er veldig høyt med cash men helt ok med poeng.
Sikkert et litt dumt spørsmål, men hvis du oppgraderer med poeng gjennom denne tjenesten, får du da poeng tilsvarende opprinnelig booking class, eller den nye?
Av erfaring så det den nye klassen, men den billigste av den nye. Altså business saver og plus saver. Dette går jo utover poengopptjening. ARN-HKG oppgradert til biz ga 9000 poeng mot 12000 som nok er vanlig business opptjening. Har fått med meg at noen her inne har fått full opptjening etter forespørsel til SAS, men jeg fikk dette svaret:
På mine to siste longhauls la jeg inn bud med poeng ene veien og cash andre. Begge poengbuda ble forkasta selv om det var ganske gode bud, mens begge med cash gikk igjennom. Er sikkert tilfeldig, men får se på neste tur. Samme strategi der og
Nei, la på noen hundrelapper. Laveste bud har jeg aldri fått noe på. Men jeg bruker det kun på plus til biz. Tar ikke sjansen på å havne i go, så det bestiller jeg aldri
LOL! Samme her Vi har billetter i PLUS til HKG denne uken og ser minstebudet har gått ned en 1000-lapp siden vi la inn bud.. noe merkelig da det kun er ett ledig sete nå i biz
Skjønner meg rett og slett ikke på det. Hjem fra EWR tidligere i des endte de opp med to ledige seter i C på 908.
Strekning: LAX - ARN (29.des) Fra: (VIP) Plus Til: Business Bud: 24005 poeng Status: EBD Gikk budet gjennom: Ja, ca 48 timer før avreise Annet: 100% uttelling på bud hittil på Plusgrade, bortsett fra den gangen det var litt streik i høst, men da fikk jeg CU. Byr alltid minstebud eller minimalt høyere..
På vegne av et ikke-medlem: Strekning: OSL-EWR Fra: Go Til: Plus Bud: 10.350 EB-poeng Status: EBS Oppgradert: Ja Minstebud startet på: Go --> Plus 10.000 poeng Go --> Business 35.000 poeng Plus --> Business 20.000 poeng C9 og Y9 på Expertflyer før Plusgrade ble kjørt (hele 16 tilgjengelige seter i Business), og C3 og Y9 etter Plusgrade - med kun tre valgbare seter i Business. Mange happy campers helt fremst med andre ord.
Hvor i expertflyer ser du tilgjengelige seter pr klasse/kabin? (Bortsett fra å telle ledige seter på setejartet)
Det er viktig å påpeke at denne kun viser hvor mange seter selskapene er villig til å selge i en gitt bookingklasse - ikke faktisk antall ledige seter. Dette gjelder særlig for Economy, som ofte overbookes med flere titalls passasjerer. For å komme tettest opptil korrekte tall må man sammenstille tilgjengeligheten (C9, Y9, E9 osv.) med setekartene for de respektive klassene. Noen ganger kan det f. eks. stå C0, men likevel være flust av ledige seter (p.g.a. tung overbooking bak i flyet). Så er det jo alltid noen som ikke har valgt sete ved bestilling, så 16 tilgjengelige seter i setekartet betyr ikke nødvendigvis 16 ledige seter i Business på denne avgangen, men at det kan indikere 10-12 ledige bør være et trygt anslag. Til slutt kan man få en pekepinn fra Plusgrade. Min tolkning: Lave minstebud = Mye tilgjengelighet (de ønsker å få folk til å bruke poeng/penger) Høy minstepris = Lite tilgjengelige seter for oppgradering / de forventer å selge det meste på vanlig måte Til/fra USA er det f. eks. alltid "billig" oppgradering i ferietid (få forretningsreisende), mens man ellers på året kan få hjerteinfarkt når man ser SAS' foreslåtte minstebud.
Air Canada Strekning: YYZ - CPH 29. desember Fra: Economy Ekstra Til: Business Bud: NOK 4930, litt over minimum Status: EBG Gikk budet gjennom: Ja Annet: Dette er min første tur med AC med routing SVG-LHR-YUL-IAH bort og IAH-YYZ-CPH-SVG hjem. Utenom SVG leggene har hele turen vært med AC metall. Jeg hadde economy ekstra LHR-YUL og får nå forsøkt business produktet.