Da har jeg hatt den mest fantastiske samtalen på EB-telefonen noensinne. Og samtidig den første samtalen med en nordmann (tror jeg).
Etter at mange i det siste har rapportert at de ikke får lagt til legs med SAS i Plus på gjennomgående reiser, selv om det viser tilgjengelighet på SAS' egne hjemmesider, tenkte jeg å teste det ut på en tur vi har til Thailand i februar, hvor vi kun har fått Go mellom OSL og ARN. Den første konsulenten (gretten svenske) fant ingenting, og sjekket med supervisor som sa at det var feil på hjemmesiden, og at det ikke fantes billetter i I-klasse. Det visste jeg var vås, og bestilte derfor en separat tur til hunden min (Louie) fra Oslo til Arlanda på vår flight som bevis, og ringte opp på nytt.
View attachment 88611
Men gjett om jeg ble overrasket! Jeg kom til verdens hyggeligste nordlending som faktisk kunne forklare hvorfor det var sånn. Vi ble sittende en halvtime og prate løst og fast om Eurobonus og SAS generelt, service, diamantmail osv osv. Han hadde lang fartstid i SAS og visste om alle endringer opp gjennom årene.
For å gjøre en lang historie kort, så er systemet kodet slik at ved dårlig tilgjengelighet på bonusbilletter, prioriteres enkeltstrekk, nye bestillinger og rene SAS-bestillinger fremfor gjennomgående turer i kombinasjon med andre selskaper. Dette er for å å øke tilgjengelighet av bonusbilletter til større deler av kundemassen. Denne endringen skjedde for en 4-5 år siden, men har ikke blitt synlig før det nå er mangel på billetter siden "alle" skal ut å reise. Fair enough, men det burde kanskje vært kommunisert ut bedre.
Jeg fikk også mye god informasjon om hva som har skjedd med diamantmail, booking av *A på hjemmesiden (kommer på nyåret), hvordan andre selskaper (eks LH og UA) skaffer seg forrang på bonusbilletter i alliansen osv. Men det kan vi ta i andre tråder. Uansett en utrolig positiv avslutning på det som begynte som en rant fra min side.
Vis alt...